Project Gazelle Tour de France
Ik heb een oude stalen Gazelle Tour de France op de kop getikt, hij heeft zoals je kunt zien wat “’aandacht” nodig. Zo al op het eerste gezicht te zien dat de ketting uitgerekt is , het stuurlint is los zittend tape en de bandjes uigedroogd en alles ziet er wat armoedig uit. Maar mag het ook hij is van 1979 en dat is inmiddels toch al 37 jaar geleden.
In mijn jeugd had ik een oranje stalen Batavus Course racefiets en die staat nog bij mijn vader in de schuur op een Tacx en is dus nog in de familie en rijdt nog regelmatig met de originele draaiende delen er nog op, geweldig toch (bj 82/83 of zo).
En het idee wat ik nu met de Gazelle heb is om hem voor wat retro tochten te gebruiken en dan of verkopen of zelf houden. Ik wil hem multi purpose bouwen zoals de huidige Gravel Bikes.
Er kunnen mooie brede banden in het frame omdat het een touring frame is met lange remarmen (en ruimte voor een spatbord maar die maak ik er niet op). De remmen ga ik poetsen en controleren op werking, zijn ze nog goed genoeg blijven ze erop anders vervang ik ze, Tektro heeft nog van die lange arm remmen maar marktplaats bied ze ook wel.
De banden worden dus 25mm voor wegritten en 38mm Gravel grinder type voor het bos / off road tochten, het enige wat wel wat lastig zal zijn in het bos zijn de Sun Tour buis shifters maar die hou ik erop, zijn inmiddels mooi glimmend gepoetst.
Crankstel is en twijfelgeval , nieuwe bladen of een ander trapstel met 50/34 of zo. SPD pedalen erbij gekocht voor het off road (en weg) gebruik.
De stuurpen vind ik wat kort (bovenbuis is 56.5 , zitbuis C-T is 60) normaal heb ik ~100-120 mm en hier is het 60mm of zo maar ik verander het stuur en de remhandels toch naar een meer racy type met van die Weinmann remhandels met bruin rubberen kappen , dat is mooi retro.
De wielen zijn een verhaal op zich, Maillard 5 speed pion waarvoor je een afnemer nodig hebt die niet echt overal meer te krijgen is, er zit Franse draad op (er zijn vele soorten kwam ik al gauw achter via google). Geen nieuwe replacement voor te krijgen maar op ebay nog wel redelijk goede te krijgen, 14-24 zou moeten werken met een 34 voor en geen bergen in het bos hier. En dan 50x14 op de weg kan ook nog in een snelle groeprit .
De wielbasis is ~1045mm wat zeker relaxed is maar ook dat komt goed overeen met de huidige Gravel racers. Mocht het rijden me goed bevallen ben ik wellicht in de markt voor zo’n fiets, leuk met disc brakes en dikke 40mm banden.
Maar nu eerst verder met het af- en weer op- bouwen, de voorvork is eraf geweest alle 37jr oude vet verwijderd (zwart en hard) en weer glimmend als nieuwe gekregen dus weer met nieuw vet gemonteerd, draait weer prima! Derailleurs zijn eraf (kan het frame nu mooi poetsen) en het crankstel en de trapas zijn nu aan de beurt, ook weer niets van mijn huidige gereedschap past, maar met wat vindingrijkheid en WD40 ook losgekregen. De as heeft last van putjes en is niet te redden, een nieuwe 122.5mm trapas moet er dus komen.
(op de collage wat plaatjes van aanvang tot nu, het “nieuwe stuur ” met Weinman remhandels nu ook binnen)
Wordt vervolgd als het weer wat verder is..