Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 jan 2012 09:49

feddek schreef:als er ook een carbon stuur in komt, is de tegengestelde wit/carbon combinatie erg mooi denk ik. Soms moet je van het symetrische idee afwijken.
Dat is precies het idee: het stuur en de zadelpen allebei met carbon weave, het zadel dan juist weer wit, stuurlint zwart en de hoods wit. Ik wijk dus ook af van het dogma over zadel en stuurlint in de zelfde kleur. De kabels gewoon zwart. Vandaar de opmerking dat alles vooralsnog volgens plan verloopt...

Afbeelding
havana schreef:Laat je je fietsen nog altijd opbouwen bij Lohman Timo? Ik dacht dat je inmiddels zelf wel aan het sleutelen was geslagen ;) ?
Hehehe, nou met twee linkerhanden liever niet. Bert is een vakman (ik denk dat in Amsterdam alleen Ger aan hem kan tippen)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 08 jan 2012 10:59

Gelukkig hoef jij er niet op te fietsen. Ik ga voor een carbon Campagnolo Chorus zadelpen met een wit zadel.
En zo is het enkel houdt ik van eenheid op mijn fietsen en als het geen zwart/wit wordt zou het zilver wit worden. met een Chorus pen en wit zadel zit je al op drie kleuren (kop is zilver) en da zou mij dan weer storen dus voor mij zou het een volledig witte, zilveren of zwarte pen worden (net als op je plaatje)

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 08 jan 2012 12:32

@ Timo; al bekend welke wielset je erin gaat steken? Wordt een mooi fietsje, frame ziet dr gelikt uit! Al kan ik me wel vinden in Sharkie zijn opmerking.. @ Sharkman; van harte met je 3000 berichten, kunnen we koffie met gebak krijgen vandaag?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 08 jan 2012 13:57

Helemaal eens met Sharkman. Bonte verzameling van kleur en materiaal. Slechts heel soms pakt dat mooi uit.

Carbonweave vind ik helemaal slecht passen op de fiets. Jammer dat er niets tita meer aan is. Nu is het een 13-in-dozijn stalen fiets, zou je kunnen zeggen.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 jan 2012 14:12

"Bonte verzameling van kleur en materiaal", de hele fiets bestaat uit slechts drie kleuren: zwart, wit en zilver, wat is daar bont aan? Bovendien stelt Rob dat de zadel- en stuurpen wit moeten zijn of eventueel de zadelpen ook wit. De "bonte verzameling kleur" blijft dan wit, zwart en zilver? Kan één der criticasters het verschil dan uitleggen?

BTW, carbon weave vind je ook terug in o.a. de Ergopower grepen, de derailleurs, de cranks en de velgen. Die dan ook allemaal maar vervangen of mag carbon weave alleen niet bij stuur en zadelpen?
litespeed schreef:Nu is het een 13-in-dozijn stalen fiets, zou je kunnen zeggen.
Rij je op een titanium frame vanwege de rijeigenschappen of omdat iedereen meteen moet kunnen zien dat het titanium is? Rijdt een Extralight als een dertien-in-het-dozijn stalen frame? Graag jouw mening cq uitleg in deze.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 jan 2012 14:21

jsparie schreef:Ziet er veelbelovend uit. Is het technisch niet beter om toch een heel klein spacertje onder de stuurpen te doen. Heb wel eens begrepen dat dit de houdbaarheid van de afstelling ten goede komt.
Ik hoor daarover zoveel verschillende meningen dat ik het maar gewoon op mijn eigen ervaringen hou. Toen deze fiets nog zwart was heb ik in vier jaar tijd geschat zo'n dertigduizend kilometer gereden zonder spacer en zonder noemenswaardige problemen. Ik vertrouw er op dat het nu ook weer goed gaat.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 08 jan 2012 14:23

Het is een mening, Timo. Je doet nu net of er verwezen werd naar universele wetten.

En er zijn nog meer redenen om voor tita te kiezen. Het komt niet in mij op om 'zodat iedereen kan zien dat het tita is' in dat rijtje van redenen op te nemen.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 08 jan 2012 14:25

timo2.0 schreef:
sharkman113 schreef:Waarom niet meteen een ti of carbon pen mee laten lakken. Persoonlijk vindt ik een stuurpen die afwijkt van de kleur van de zadelpen drie keer niets (alhoewel ik hier zelf voor zilver/zilver zou kiezen)
Gelukkig hoef jij er niet op te fietsen. Ik ga voor een carbon Campagnolo Chorus zadelpen met een wit zadel.
Die klassieke carbon chorus zadelpen met witte letters lijkt me uitstekend passen.(het uiterlijk dan) En kan daar uit eigen ervaring aan toevoegen dat het een uitstekende pen is. De passing in mijn merlin titanium frame was overigens krap. De campagnolo pen die ik had viel wat groot. Ik twijfel ook over de witte stuurpen icm de zadelpen. Maar wellicht moet je het geheel eerst eens in het echt zien. Ook mooi zou zijn een titanium stuur- en zadelpen in precies dezelfde tint. Om stiekem toch het titanium een beetje te laten zien. Maar ja, wil je dat in een mooie kwaliteit dan heb je wellicht budgettaire problemen...

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 jan 2012 14:58

litespeed schreef:Het is een mening, Timo. Je doet nu net of er verwezen werd naar universele wetten.
Nee hoor, ik stel juist dat er geen universele wetten zouden moeten zijn, terwijl die wel constant opduiken als mensen fietsen opbouwen en/of beoordelen. De geijkte opvattingen over fietsen: zadel en stuurlint zouden dezelfde kleur moeten hebben, titanium moet ongelakt blijven, de stuurpen moet naar beneden wijzen, de teksten op banden moeten uitgelijnd worden ten opzichte van de ventielen, etc., etc. Deze "dogma's" passeren dagelijks op de diverse fora. Hoewel een aantal van deze "regels" ook binnen mijn smaak vallen zijn er ook bij waar ik bewust en met plezier van afwijk. Als mensen daar een andere mening over hebben dan is dat geen probleem mits ik er de logica van inzie. Over een fiets die uit slechts drie kleuren bestaat (zwart/wit/zilver cq zwart/celeste/zilver) zeggen dat het een "bonte verzameling" van kleuren is, daarvan ontgaat mij de logica vandaar mijn vraag om een nadere uitleg. Idem met de opmerking dat carbon weave geen plaats heeft op deze fiets en dat een witte titanium fiets een dertien-in-een-dozijn stalen fiets is. Je geeft zelf al aan dat je meerdere redenen hebt om voor titanium te kiezen en dat "showen" dat het titanium is niet in je op komt. Maar wat maakt een witte Extralight dat wèl een dertien-in-een-dozijn stalen fiets? Je bent het hopelijk met mij eens dat door een laagje lak de rijeigenschappen van titanium, en dan specifiek van een Extralight, niet opeens veranderen in die van staal.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 jan 2012 15:08

jsparie schreef:
timo2.0 schreef:Die klassieke carbon chorus zadelpen met witte letters lijkt me uitstekend passen.(het uiterlijk dan) En kan daar uit eigen ervaring aan toevoegen dat het een uitstekende pen is. De passing in mijn merlin titanium frame was overigens krap. De campagnolo pen die ik had viel wat groot. Ik twijfel ook over de witte stuurpen icm de zadelpen. Maar wellicht moet je het geheel eerst eens in het echt zien. Ook mooi zou zijn een titanium stuur- en zadelpen in precies dezelfde tint. Om stiekem toch het titanium een beetje te laten zien. Maar ja, wil je dat in een mooie kwaliteit dan heb je wellicht budgettaire problemen...
Precies, bovendien is het nu niet bepaald zo dat een zadelpen of stuurlintje die/dat in de praktijk niet oogt zoals gehoopt niet makkelijk te vervangen is. Ik heb enige tijd overwogen de Thomson Masterpiece die ik in de zwarte versie van deze fiets gebruikte mee te laten spuiten en dan een zwart zadel te monteren. Een thema van deze fiets is echter (net als bij mijn Bianchi) "tutto Campagnolo". Ik heb de titanium Chorus zadelpen overwogen die een jaar of tien geleden in de productlijn van Campagnolo zat, maar als ik die op e-bay aantref betaal je of de hoofdprijs of ze hebben de nodige cosmetische schade opgelopen. Dus uiteindelijk misstaat een carbon Chorus pen mijns inziens niet.Om die reden is ook het 1" Chris King balhoofdstel vervangen door een 1" Record setje en de fiets krijgt bijvoorbeeld ook Chorus bidonhouders en een Campagnolo derailleurklem.

Hierboven werd overigens een vraag gesteld over de wielen: ik heb een setje 32-gaats zilverkleurige Record naven (vorige model) met DT comp spaken laten invlechten in een stel Open Pro ceramic velgen. In combinatie met Veloflex banden en latex binnenbanden ga ik daarmee het voorjaar in. Voor de maanden in Frankrijk wil ik nog een setje carbon samenstellen, mogelijk zilveren Chris King naven met DT aerolites en Corima Winium velgen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 08 jan 2012 15:21

timo2.0 schreef: In combinatie met Veloflex banden en latex binnenbanden ga ik daarmee het voorjaar in.
Ook al menig topic over volgschreven, maar die veloflexen zou ik pas monteren als het voorjaar voorbij is en de wegen weer helemaal schoon zijn.. die dingen lagen bij mij bij het minste of geringste steentje aan flarden... wel erg mooi!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 jan 2012 15:25

Don't worry, alleen al vanwege het besmettelijke van wit en om heel veel poetsen te voorkomen wordt die Merlin inclusief z'n Veloflex banden een fiets voor mooi weer. Als we een nat voorjaar krijgen blijft hij binnen ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie