Tubeless
Schwalbe zegt 2, Stan's zeg 1-2 mm breder.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14074
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@orlok. De rand van de band hoeft niet over het tape te vallen. Ik zorg er zelfs voor dat dit bij geen enkel wiel zo is. Het is niet nodig en maakt de kans op beschadiging van het tape alleen maar groter bij montage.
En daarnaast nog mijn eerder genoemde argument.
En daarnaast nog mijn eerder genoemde argument.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De tape ligt dan mooi tegen de rand omhoog, er zit dan nog ruimte tussen de tape en rand waar de band achter haakt.
Ik leg de tape er wel retestrak in, waardoor ie mooi naar binnen valt.
De originele tape die erin lag was aan het einde een beetje los, waardoor er lucht onderdoor kon en ontsnapte via de spaakgaten bij het ventiel...
Nu niet meer.
Ik leg de tape er wel retestrak in, waardoor ie mooi naar binnen valt.
De originele tape die erin lag was aan het einde een beetje los, waardoor er lucht onderdoor kon en ontsnapte via de spaakgaten bij het ventiel...
Nu niet meer.
Het zal mij een rotzorg zijn hoe jullie de breedte van jullie tubelesstape bepalen.
Het lijkt mij echter evident dat de tape zoveel mogelijk buiten de spaakgaten valt, anders ontsnapt er lucht dus hoe meer hoe beter. Als de tubelessband nou ook nog eens zou mee werken aan het luchtdicht houden van de randen van die tape dan is dat ook mee genomen, anders blijft er maar een paar millimeter buiten de spaakgaten over waar de tape ervoor zorgt dat er geen lucht ontsnapt, dan moet het ook nog eens goed vast gelijmd zijn omdat er anders toch lucht onderdoor ontsnapt.
Dus met een beetje gezond verstand weet je hoe breed jullie tubelesstape moet zijn.
Het lijkt mij echter evident dat de tape zoveel mogelijk buiten de spaakgaten valt, anders ontsnapt er lucht dus hoe meer hoe beter. Als de tubelessband nou ook nog eens zou mee werken aan het luchtdicht houden van de randen van die tape dan is dat ook mee genomen, anders blijft er maar een paar millimeter buiten de spaakgaten over waar de tape ervoor zorgt dat er geen lucht ontsnapt, dan moet het ook nog eens goed vast gelijmd zijn omdat er anders toch lucht onderdoor ontsnapt.
Dus met een beetje gezond verstand weet je hoe breed jullie tubelesstape moet zijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14074
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@Orlok, ik heb nog nooit mijn tape op de zijkant uit laten komen de kans op lekken is dan gewoon groter omdat het van de rand gaat staan en de vloeistof ertussen kan. Je weet nooit tot hoever de hook van de band in de velg komt, dat is lastig bepalen.
Er zijn twee dingen die ik hier voorbij zie komen en nooit zou aanraden en dat is starten bij het ventiel. Hoe minder tape daar zit hoe beter, liefst helemaal niks, maar dat wordt wat lastig. Dus tegenover het ventiel beginnen.
En je tape dus zeker niet tegen de hook op laten lopen. Ik heb velgen waar het tape al vijf jaar inzit en de vloeistof is er nog nooit onder gekomen. Ik gebruik altijd het gele notubes (tesa) tape. In het begin was er alleen 12 en 19mm tape en daar moest je het mee doen. met 12mm tape op notubes racevelgen heb ik zelf probleemloos gereden in de begin tijd.
Er zijn twee dingen die ik hier voorbij zie komen en nooit zou aanraden en dat is starten bij het ventiel. Hoe minder tape daar zit hoe beter, liefst helemaal niks, maar dat wordt wat lastig. Dus tegenover het ventiel beginnen.
En je tape dus zeker niet tegen de hook op laten lopen. Ik heb velgen waar het tape al vijf jaar inzit en de vloeistof is er nog nooit onder gekomen. Ik gebruik altijd het gele notubes (tesa) tape. In het begin was er alleen 12 en 19mm tape en daar moest je het mee doen. met 12mm tape op notubes racevelgen heb ik zelf probleemloos gereden in de begin tijd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00
Mijn nieuwe Schwalbe pro one (2020 versie) loopt heel langzaam leeg.
Als ik hem 's avonds voor het fietsen op 5,5 bar zet, dan is hij de volgende ochtend weer op 2 bar.
Gisteren het wiel maar eens in een bak water gehouden, Toen zag ik dat er op een paar plekjes heel iets lucht uit de zijwang (gaatje is echt minuscuul) en langs de velg ontsnapt. De band sluit verder wel mooi aan op de velg. (scope r4d tubeless ready)
Ik zou toch denken dat de schwalbe doc blue dit soort mini gaatjes wel zou afdichten. Heb er 30ml ingedaan bji het monteren van de band. Zou het zin hebben om er nog wat bij in te doen?
Als ik hem 's avonds voor het fietsen op 5,5 bar zet, dan is hij de volgende ochtend weer op 2 bar.
Gisteren het wiel maar eens in een bak water gehouden, Toen zag ik dat er op een paar plekjes heel iets lucht uit de zijwang (gaatje is echt minuscuul) en langs de velg ontsnapt. De band sluit verder wel mooi aan op de velg. (scope r4d tubeless ready)
Ik zou toch denken dat de schwalbe doc blue dit soort mini gaatjes wel zou afdichten. Heb er 30ml ingedaan bji het monteren van de band. Zou het zin hebben om er nog wat bij in te doen?
Laatst gewijzigd door Flipmoehoe op 26 jun 2020 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14074
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou iig 30ml bijvullen en dan gaan rijden. In de schuur garage gaat ie niet vanzelf dicht waarschijnlijk.
Je kan het wiel op een emmer leggen. beide kanten een paar uur. Maar rijden werkt meestal prima
Je kan het wiel op een emmer leggen. beide kanten een paar uur. Maar rijden werkt meestal prima
-
- Forum-lid
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00
Ik ga er nog 30ml bijvullen, vlak voor ik een rondje ga maken
met de nieuwe band overigens wel 3 ritten gemaakt van 60km per keer. Het is dus niet zo dat ik helemaal stilgezeten heb
met de nieuwe band overigens wel 3 ritten gemaakt van 60km per keer. Het is dus niet zo dat ik helemaal stilgezeten heb
Na jaren geleden mn tubeless combi schwalbe pro one/Reynolds strike uit frustratie in de hoek gegooid te hebben(moest de band van mn velgen afknippen)
Vandaag toch maar weer voor een tubeless setup gegaan.
Deze keer heb ik mn Roval c38 tubeless gemaakt met schwalbe one classic tlr ( stan’s race sealant)
Het viel mij op dat deze combi een stuk makkelijker te monteren/demonteren is.Zal wel evolutie door de jaren heen zijn.
Wat ik mij afvroeg is er ook een site waar je bandenspanning kan berekenen voor de racefiets die rekening houdt met tubeless,eigen gewicht, bandenmaat en interne velgbreedte.
Vandaag toch maar weer voor een tubeless setup gegaan.
Deze keer heb ik mn Roval c38 tubeless gemaakt met schwalbe one classic tlr ( stan’s race sealant)
Het viel mij op dat deze combi een stuk makkelijker te monteren/demonteren is.Zal wel evolutie door de jaren heen zijn.
Wat ik mij afvroeg is er ook een site waar je bandenspanning kan berekenen voor de racefiets die rekening houdt met tubeless,eigen gewicht, bandenmaat en interne velgbreedte.
Specialized Diverge Axs