Pagina 210 van 491

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 15:42
door mikethebike
timo2.0 schreef: Hehehe, nou met twee linkerhanden liever niet. Bert is een vakman (ik denk dat in Amsterdam alleen Ger aan hem kan tippen)
Denk dat je daar wel een punt aan hebt. Maar of Bert het nog naar zijn zin heeft bij Lohman...? Het is er wel een stuk rustiger geworden dan de tijden van weleer :cry:

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 17:11
door timo2.0
Alle bekende winkels van weleer hebben te grote concurrentie van de internetstunters, vooral bij de verkoop van de duurdere fietsen tegen prijzen waar je met een winkel simpelweg nauwelijks tegenop kan. Helemaal als je bedenkt dat Vos op een steenworp afstand z'n ramsh toko runt. In het voorjaar trekt de verkoop weer aan, al wordt de omzet dan vooral gehaald uit pompjes, computertjes, bandjes, een nieuw zadeltje maar vooral heel veel onderhoud. Ik snap dat eigenlijk nooit: de hele winter de tijd om een fiets weer tip top te krijgen voor het volgende seizoen maar als de eerste zonnestralen van de lente doorbreken schrikt iedereen wakker. In maart komen ze bij Lohman handen te kort en is er een wachttijd van twee, drie weken voor de werkplaats omdat iedereen tegelijk z'n fiets langs brengt voor onderhoud. En dan staan overigens ook de Vos-klanten in de rij bij Lohman voor vakkundig onderhoud aan hun fiets (en worden keurig geholpen).

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 17:58
door mikethebike
Ging mij om het feit dat Bert een groot vakman is..., zeg enkel maar dat het rustig is bij Lohman. Rustiger als wat ik ken als ingewijdene.
Krijg de indruk dat jij ook meer met Lohman te maken hebt als dat je ons laat geloven...

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 18:37
door timo2.0
Geen idee wat je bedoelt. Care to enlighten us?

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 18:41
door litespeed
@Timo:
Tja, die regeltjes. Je kent ze beter dan ik. Ik zeg wat ik mooi vind. Dat betekent niet dat ik automatisch een zogenaamde regel volg.

Je fiets krijgt meer dan drie kleuren door de carbon weave spulletjes. Dat is niet echt zwart te noemen en met lichtval, is het nog anders. Dat maakt het wat rommelig in mijn ogen. Verder vind ik carbon geen mooi materiaal (met zichtbare structuur). Dus ik had voor wit/zwart gekozen. Of wit/grijs doorgezet. Je witte stuurpen vind ik ook niet fraai, omdat ik liever het frame nog meer had geisoleerd.

Ik kies (op dit moment, ben geen fundamentalist...) voor titanium, omdat ik het pure van het materiaal mooi vind. Daarom wil ik het ook zeker kunnen zien. Zo ben ik ook van de lassen gecharmeerd en die stop ik dan ook niet graag onder een lak. En als ik dat dan al doe, zou ik nog kiezen voor enkele plekken die onbedekt blijven, zoals bijvoorbeeld de staande achtervork, de liggende achtervork of bv tpv de decals.

Als jouw fiets straks in een rij staat met 11 stalen fietsen, onderscheidt jouw Merlin zich niet. Zeker omdat je Merlin relatief dunne buizen heeft. Dat bedoel ik met 13-in-dozijn. Verder denk ik dat je de rij-eigenschappen wat romantiseert.

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 18:52
door mikethebike
Vindt ook dat je mooi titanium als van Merlin, Litespeed, VN, Kocmo, Moots eva. niet onder een laklaag moet verstoppen.
Voor één laklaag maak ik een uitzondering, een blanke laklaag!
Maar als Timo dat zelf mooi vindt, hij moet erop rijden.
Zelf zou ik een Litespeed 'klassiek" opbouwen, maar at is mijn mening.

@Timo, wat moet ik uitleggen volgens jouw dan? Is toch duidelijk wat ik schrijf?

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 18:53
door timo2.0
Dat heeft niets met romantiseren te maken: ik hou van de rijeigenschappen van dit frame en die zijn onder witte lak net zo goed als onder de eerdere zwarte laklaag en als toen het frame nog ongelakt was. De kleur van ongelakt titanium doet mij niet bijzonder veel en per saldo maakt het mij niet zoveel uit of een fiets optisch op dertien-in-een-dozijn titanium lijkt of op dertien-in-een-dozijn staal. Ook in het wit is duidelijk te zien dat het laswerk van de vroege Merlins perfect is en de verflaag is zo dun dat daar nauwelijks iets van wordt verstopt. Het gekke is dat je stelt dat het je niet gaat om tonen dat het titanium is maar nu wel weer stelt dat mijn fiets zich blijkbaar optisch zou moeten onderscheiden van stalen fietsen en dat doe je dan blijkbaar door het ongelakte titanium deels of geheel te tonen. Weaves is ook een kwestie van smaak: ik vind de originele weave (dus niet 12K en hoe het verder allemaal mag heten) buitengewoon fraai om accenten te leggen: daarom ben ik, los van de functionaliteit, ook zo dol op de oude 10 speed groepen van Campagnolo. Gepolijst alu met zwart carbon (en daarom doen de huidige 11 speed groepn mij niets: zwart, zwart en meer zwart op een mislukte groep met lelijke rode accenten na).

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 18:55
door mikethebike
timo2.0 schreef:Gepolijst alu met zwart carbon (en daarom doen de huidige 11 speed groepn mij niets: zwart, zwart en meer zwart op een mislukte groep met lelijke rode accenten na).
Ben ik met je eens :lol: :P
Liever een alu of carbon/alu derrie erop als een hele zwarte...

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 19:03
door timo2.0
mikethebike schreef:Krijg de indruk dat jij ook meer met Lohman te maken hebt als dat je ons laat geloven...
Ik ben er klant, dat wil zeggen, Bert en Falko sleutelen aan mijn fietsen maar ook ik bestel het merendeel van mijn onderdelen bij Math Salden en andere internetaanbieders. Op een enkele helm na vind je ook geen berichten van mij in dit forum over wat allemaal te koop was of is bij Lohman. Over het genoemde sleutelen ben ik bijzonder tevreden dus als iemand in dit forum naar een goede monteur in Amsterdam vraagt zal ik altijd Bert tippen, zoals ik dan ook altijd Ger in één adem noem (maar ja, die zit aan de andere kant van de stad). Ik fiets in een fietsgroepje waar ook drie medewerkers van Lohman lid van zijn. Maar op een ledenbestand van bijna vijftig fietsers is dat ook weer niet zo opmerkelijk. Wat kan dan verder nog opmerkelijk zijn, dat ze bij mij om de hoek zitten?

Vandaar, leg uit, wat is mijn mysterieuze band die verder gaat dan ik laat geloven?

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 19:03
door litespeed
timo2.0 schreef:Het gekke is dat je stelt dat het je niet gaat om tonen dat het titanium is maar nu wel weer stelt dat mijn fiets zich blijkbaar optisch zou moeten onderscheiden van stalen fietsen en dat doe je dan blijkbaar door het ongelakte titanium deels of geheel te tonen.
Nee, want het werkwoord 'tonen' en jouw eerdere 'laten zien dat het tita is', suggereert dat je het voor een ander doet. Diegene die kijkt. Maar dat doe ik dus niet. Ik doe het voor mijzelf. Ik vind tita mooi en IK wil het dus zien. En dat betekent dus niet dat ik graag aan een ander wil laten zien dat ik tita rijd. Als ik daar gevoelig voor zou zijn, had ik ook wel een groter voorblad gemonteerd... ;)

En uiteraard gaat het over smaak. En als je op dit forum zo uitgebreid je projecten laat zien, dan krijg je daar commentaar op. Lofuitingen of juist niet. Ook dat lijkt mij een open deur.

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 19:17
door timo2.0
Klopt, enkel veren in je reet dat kietelt teveel ;) En nogmaals: kritiek is prima, waar het mij om ging is dat ik de logica achter kritiek graag doorgrond.

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 08 jan 2012 19:24
door litespeed
timo2.0 schreef:Klopt, enkel veren in je reet dat kietelt teveel ;) En nogmaals: kritiek is prima, waar het mij om ging is dat ik de logica achter kritiek graag doorgrond.
Duidelijk, maar ik denk dat het niet altijd logisch voor een ander kan zijn / hoeft te zijn.

Ik vind het sowieso een gaaf project vanwege het unieke karakter straks. Om positief af te sluiten... :)