Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Colnago

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 23 dec 2013 13:58

Yve schreef:Ik mag echt niet klagen over de service van mijn LBS.
Volgens hem ziet mijn frame er nog redelijk goed uit t.o.v vele anderen.
Waarschijnlijk ben ik een beetje meer pietje precies dan die anderen.
Hij heeft er al over gesproken met Codagex, maar hij heeft ook hetzelfde antwoord als ik gekregen met de vermelding van een poetsproduct Bike 7 clean.

Het kost Codagex evenveel moeite om een reply naar mij te sturen dan naar mijn LBS.

Het is natuurlijk ook een lastige kwestie. Er is geen krak of barst of iets dergelijks.
Het gaat gewoon om vervuilde matte witte lak die met niks proper te krijgen is, daarom dacht ik ik val mijn LBS er niet te veel mee lastig.

Een forumlid hier gebruikt wasbenzine om zijn fiets proper te houden. Ook dat helpt bij mij niet.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je een fiets met wasbenzine moet poetsen.
Lauw water met een beetje zeep zou toch moeten volstaan.

Ik ga er maar niet over blijven doordrammen. Van op een afstand valt het allemaal wel mee.
Zonde van het geld blijft het wel.

Y
Ik heb ook een Colnago(EPQ= voorganger C59)) met witte decals. Tot op heden heb ik geen enkel probleem met het wit. Ik poets de fiets eerst met Dreft(groen) en lauw/warm water. Wanneer ik merk dat het wit niet meer 100% proper is laat ik eerst de fiets volledig drogen en dan reinig ik alle witte decals en letters met Aceton. Dit werkt perfect en is door zijn vluchtigheid niet agressief voor de lak(matte vernis).
Succes
Stef

Gebruikersavatar
Yve
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 okt 2012 21:29

Gebruikersavatar Yve 23 dec 2013 21:38

Aceton? Dat lost toch verf op!?
Bij u zijn de decals misschien stickers? Bij mij is alles verf, logo's,striping ....
Daar durf ik geen aceton op gebruiken.

De vele tips die ik krijg over gebruik van wasbenzine, aceton, enz ... geven toch aan dat matte lak niet geschikt is om gelijk welk gebruiksvoorwerp mee te lakken.

Ik leg mijn geval nog eens voor aan mijn LBS.

Grtn,
Y

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 dec 2013 10:37

Lol, aceton is qua eigenschappen redelijk moordend voor zo'n beetje alles wat in de buurt is en sowieso worden niet enkel stickers maar ook lak in no time aangetast. Geen idee wat er op de fles van vorige poster staat maar dit is zo'n beetje het slechtste advies in tijden tenzij je elke keer een deel van je lak wilt verwijderen, gaat een paar keer goed..... (ik gebruik aceton om geschuurde lak extra ruw te maken en geloof me met wat extra poetswerk krijg je de hele laklaag er ook wel mee af (lees aceton = ouderwetse nagellak verwijderaar en dat woordje lak moet toch voldoende zeggen....)

Matte lak kan overigens prima mits je maar de juiste kwaliteit pakt, mijn autovelgen heb ik mat goud gespoten en dat gaat al twee jaar perfect maar wit zou ik niet doen

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 24 dec 2013 13:58

sharkman113 schreef:Lol, aceton is qua eigenschappen redelijk moordend voor zo'n beetje alles wat in de buurt is en sowieso worden niet enkel stickers maar ook lak in no time aangetast. Geen idee wat er op de fles van vorige poster staat maar dit is zo'n beetje het slechtste advies in tijden tenzij je elke keer een deel van je lak wilt verwijderen, gaat een paar keer goed..... (ik gebruik aceton om geschuurde lak extra ruw te maken en geloof me met wat extra poetswerk krijg je de hele laklaag er ook wel mee af (lees aceton = ouderwetse nagellak verwijderaar en dat woordje lak moet toch voldoende zeggen....)

Matte lak kan overigens prima mits je maar de juiste kwaliteit pakt, mijn autovelgen heb ik mat goud gespoten en dat gaat al twee jaar perfect maar wit zou ik niet doen
We zijn idd niet over dezelfde toepassing aan het spreken , mijn Colnago is mat zwart met witte stickers , dus niet wit gespoten. Het advies van de Aceton had ik gekregen van mijn LBS. Gezien ik tot op heden de stickers en decals weinig heb moeten reinigen denk ik dat er daarom ook nog geen (lak)schade heb. De Aceton ga ik dus nu ook laten voor wat het is. Alvast mijn verontschuldigingen voor het(slechte) advies.

Succes
Stef

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 dec 2013 15:41

geen probleem fietsenmakers hebben doorgaans niet doorgeleerd voor laborant en hebben wel vaker vreemde gewoontes.

En mocht aceton het nog een keer ergens voor gebruiken (voor tubevelgen kan het handig zijn) dan geldt hetzelfde als voor benzine/diesel/thinner e.d.: goede handschoenen en niet te lang inademen, dan ga je er niet acuut dood aan (daar is 4 gr/kg lichaamgewicht voor nodig dus drinken lijkt me minder handig)

En als alternatief: WD40 is prima in staat om vuil te verwijderen, wil je witte stickers perfect schoon hebben dan is isopropanol alcohol (vanaf 90%) een onschuldig alternatief, wel goed afgesloten in de schuur bewaren want het is extreem ontvlambaar....

bladejanjmagic
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 apr 2013 11:34

bladejanjmagic 24 dec 2013 18:00

Dat laatste middeltje moet je overigens ook niet drinken 8-) 8-) 8-)

johnvdv
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2013 08:53

johnvdv 08 jan 2014 12:22

Beste mensen,

Ik ben van plan om een Colnago AC-R met shimano 105 aan te kopen (model 2014)

Maar,... kan iemand mij vertellen van het verschil nu is met de Colnago CLX 3.0 shimano 105

ik kom daar maar niet aan uit!

gr, john

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jan 2014 13:24

De AC-R is goedkoper dus waarschijnlijk is het frame iets zwaarder en iets minder stijf. Of dit merkbaar is blijft altijd de vraag. Ook is de geometrie van de AC-R iets meer op comfort gericht zonder dat het een echte comfortracer wordt.

Qua afmontage verschilt het niet veel. Ik denk dat een AC-R waarvan je de wielen vervangt voor Fulcrum Racing 3 beter is dan een CLX 3.0 met standaard wielen en ongeveer hetzelfde kost. Maar ik heb nooit op een van beide fietsen gereden. Ik denk dus dat je het beste op beide kan gaan proefrijden.
Campagnolo Ultra Dork

johnvdv
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2013 08:53

johnvdv 08 jan 2014 16:08

Dank voor je reactie Ernie C

Het zal idd niet zo veel uitmaken.
Volgende week maar eens langs Hopmans in Bergen Op Zoom voor een Colnago AC-R.
Die hebben een mooi prijs 1645 euro incl. pedalen

Iemand nog goede of slechte ervaringen met Hopmans?

olleranip
Forum-lid
Berichten: 416
Lid geworden op: 02 nov 2006 21:01

olleranip 08 jan 2014 17:22

Alleen maar goeie. Is een prima fietsenmaker.

Gebruikersavatar
Monza36
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 dec 2013 08:45

Gebruikersavatar Monza36 16 jan 2014 09:56

Vraagje..
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een C59 Italia Kleurstelling mat zwart/neon groen (Europcar kleurstelling). Deze stelling is uit 2011.. Echter wat ik mij afvraag is welke maat zou ik moeten hebben..binnenbeen is 79cm.. kom ik op een 56s? Gemeten c-c is 57cm
bovenbuis kom ik uit op 57,5cm met een 120mm stuurnok...

dank
Cervelo C5 | Shimano DA Di2 | Look | HED | ENVE | AX lightness

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 16 jan 2014 10:01

Ik denk dat je een 56s nodig hebt met 57,5cm boven buis lengte horizontaal gemeten en een 120mm stuurpen.
Waarschijnlijk ben je zo'n 1.86m lang? Is je binnenbeen lengte 79cm gemeten van bovenkant zadel tot hart trapas?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie