Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16440
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 feb 2014 00:00

NuitKor schreef:De schrijfsnelheid maakt niks uit lees ik net. Garmin ondersteunt tot class 6. Sneller kan er wel in maar de Garmin doet niets met de snelheid.

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=54&t=37602

Ik heb nog een ongebruikte 8gb kingston liggen zie ik net. Die ga ik eerst gebruiken. Kan je op zo'n 8gb naast een aantal kaarten ook genoeg rit gegevens en tracks opslaan?
Kan .vanzelf
CN en open fietsmap + al je trainingen op 4 gb krijg je nooit vol ☺:)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Sauvi
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jan 2014 11:07
Locatie: Midi-Pyrénées France

Gebruikersavatar Sauvi 16 feb 2014 08:19

eajouden schreef:
NuitKor schreef:Die barfly 2.0 is ook een mooie oplossing. Zit de Garmin daarin goed vast?
De Garmin zit erg goed vast en kan bovendien niet beschadigd worden omdat de houder van kunststof is. Hieronder twee reviews:

http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... -13-47298/

http://road.cc/content/review/96400-bar ... rmin-mount
Ook te bestellen bij hartslagmetershop.nl

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 feb 2014 10:20

Sauvi schreef:
eajouden schreef:
NuitKor schreef:Die barfly 2.0 is ook een mooie oplossing. Zit de Garmin daarin goed vast?
De Garmin zit erg goed vast en kan bovendien niet beschadigd worden omdat de houder van kunststof is. Hieronder twee reviews:

http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... -13-47298/

http://road.cc/content/review/96400-bar ... rmin-mount
Ook te bestellen bij hartslagmetershop.nl

Afbeelding
Dat is niet dezelfde als de barfly 2.0 waar eajouden het over heeft.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 feb 2014 12:32

In de OP zie ik wat handleidingen voor OSM. Wat is het verschil met OFM (Open Fiets Map)? Welke kan ik het beste gebruiken?

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 16 feb 2014 12:54

OFM is een special van OSM. Installatieprincipes zijn gelijk.

Zoals de naam al doet vermoeden is OFM speciaal voor fietsers. Dus incl fietspaden. Je zult niet snel door de Coentunnel geleid worden :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 feb 2014 13:48

Op OSM staan ook fietspaden. Verschil zit 'm met name in de kleurtjes en een voordeel is dat je van OFM de Benelux zo kant en klaar kan downloaden. Een laatste verschil is dat je bij OFM adressen kunt opzoeken itt bij OSM.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 feb 2014 13:52

Oke dus ik kan het beste OFM gebruiken?

Ik ben nu Benelux + Duitsland aan het downloaden en West Europa omdat ik straks naar Mallorca ga.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 feb 2014 14:07

OFM is inderdaad de makkelijkste keuze.

Voordeel van OSM is dat je je eigen custom kaart kunt samenstellen, bijvoorbeeld met NL + Mallorca + een deel van Oostenrijk ofzo.

Maar je kunt ook gewoon meerdere .img bestanden op de sd-kaartje zetten. Tijdens het fietsen kun je eenvoudig wisselen.

Maar goed, met de OFM western Europe heb je in principe alles wat je nodig hebt...
Laatst gewijzigd door havana op 16 feb 2014 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 16 feb 2014 14:11

havana schreef:routes

- formaat GPX
- geen vaststaand parcours; route wordt berekend en daarna getekend
- lijntje volgen + aanwijzingen (100 mtr links enz)
- zelfs als je je aan alle voorwaarden houdt af en toe toch nog storingsgevoelig
- je moet op dezelfde kaart tekenen als op de Garmin staat, met dezelfde instellingen
- je moet iedere rit zelf tekenen of nalopen in Basecamp of Mapsource (dus geen online tools)
- voordeel: je kunt je dataschermen in beeld houden: aanwijzing komt vanzelf in beeld
Ik heb eindelijk kunnen testen met het rijden van een route gemaakt in Basecamp volgens deze methode van Havana.

Ik heb bewust een bekende route gereden om te testen, alle aanwijzingen waren juist. De Garmin geeft 200m voor een bocht een pieptoon en de kaart verschijnt in beeld, en 50m voor een bocht klinkt nog een pieptoon.

Ik ben er wel achter gekomen dat het niet zo handig is om begin- en eindpunt van de route op dezelfde weg te plaatsen, daar raakt de Garmin door van slag. De oplossing was om de route uit te zetten en enkele kilometers later de route weer aan te zetten, dan gaat de route verder vanaf dat punt.

De Garmin doet nu precies wat ik wil, ik ben erg tevreden!
Laatst gewijzigd door eajouden op 16 feb 2014 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 16 feb 2014 14:14

havana schreef:OFM is inderdaad de makkelijkste keuze.

Voordeel van OSM is dat je je eigen custom kaart kunt samenstellen, bijvoorbeeld met NL + Mallorca + een deel van Oostenrijk ofzo.

Maar je kunt ook gewoon meerdere .img bestanden op de sd-kaartje zetten. Tijdens het fietsen kun je eenvoudig wisselen.
Ik gebruik OFM West Europa. Is het Benelux gedeelte van deze kaart exact hetzelfde als OFM Benelux?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 feb 2014 14:15

Toch zal je zien dat je niet altijd blind kunt vertrouwen op de aanwijzingen. Soms ontbreken er aanwijzingen of verschijnen ze ineens op onlogische plekken.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 16 feb 2014 14:23

havana schreef:Toch zal je zien dat je niet altijd blind kunt vertrouwen op de aanwijzingen. Soms ontbreken er aanwijzingen of verschijnen ze ineens op onlogische plekken.
We leven nou eenmaal niet in een ideale wereld ;)

Ik ben al lang blij dat ik kan fietsen met de datavelden op het scherm en toch profijt kan hebben van de navigatiefunctionaliteit. Om deze reden heb ik de Garmin aangeschaft, anders was het een miskoop geweest.

Gesloten