Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 31 jul 2011 22:48

hmm m'n voorderrie buitenkabel was altijd al aan de korte kant, dus ik ging hem fixen... dacht ik
nu isie gerafeld en te kort :( nieuwe kabel nodig dus...
accepteren kun je leren!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 mar 2016 18:03

Powertap pedaal wilde met geen mogelijkheid meer van de spinner af. En JA ik draaide de juiste kant op. Kruipolie erin en ondertussen naar de ijzerzaak voor een 8 mm bit die op mijn moersleutel kon zetten. Wat denk je.... ik draai de hele schroef kapot. :dislike: :dislike:

Crankarm gedemonteerd, zal nu met het pedaal eraan naar Edco moeten voor service... :(

Nu laat ik me door dit soort ongemak NOOIT uit m'n humeur halen want het is maar materiaal. En dus m'n oude Time-pedalen gemonteerd en precies zoals gepland 100 km gefietst :winkthumb:

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 10 mar 2016 19:47

havana schreef:Powertap pedaal wilde met geen mogelijkheid meer van de spinner af. En JA ik draaide de juiste kant op. Kruipolie erin en ondertussen naar de ijzerzaak voor een 8 mm bit die op mijn moersleutel kon zetten. Wat denk je.... ik draai de hele schroef kapot. :dislike: :dislike:

Crankarm gedemonteerd, zal nu met het pedaal eraan naar Edco moeten voor service... :(

Nu laat ik me door dit soort ongemak NOOIT uit m'n humeur halen want het is maar materiaal. En dus m'n oude Time-pedalen gemonteerd en precies zoals gepland 100 km gefietst :winkthumb:
Balen, heb je een reservecrankarm dan?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 mar 2016 20:15

Hij zat op de spinner, en die kan ik best even missen.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 11 mar 2016 09:38

havana schreef:Kruipolie erin en ondertussen naar de ijzerzaak voor een 8 mm bit die op mijn moersleutel kon zetten. Wat denk je.... ik draai de hele schroef kapot.
@ Frank. Nu ben jij nog al van het taaltopic, maar WTF bedoel je hiermee ??

* Heb je een 8mm bit in je pedaal gezet ( zoals XT ) en dan de moersleutel als krachtarm gebuikt.
* En wat bedoel je met schroef ?? Bedoel je de schroefdraad van je pedaal / bedoel je de zeskant waar je bit in zit, dus je pedaal naar de vaantjes...

Niet leuk , ik ken het gevoel. Pas de zeskant kapot gedraaid van een XT pedaal op mijn zoon zijn cyclocrosser. Nu moest het pedaal toch de kliko in, maar het was een hele tour om het pedaal uiteindelijk te verwijderen ( slijptol / hamer / bankschroef )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 mar 2016 09:45

De inbuskop in het pedaal is naar de vaantjes.

Omdat ik het pedaal met een gewone inbussleutel niet los kreeg, heb ik dus zo'n ding

Afbeelding

Op dit ding gezet (mijn zwaarste middel, de mijne is nog iets langer dan die uit de foto).

Afbeelding

Maar helaas, toen begaf de inbuskop van het pedaal het dus...

Ik krijg overigens net een mailtje van Mantel (waar ik de pedalen heb gekocht). Ik kan ze boel opsturen naar hen en zij handelen het af. Ben benieuwd, zal wel even duren maar is niet zo erg. Time-pedalen fietsen stiekem toch net ff fijner vind ik ;)

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 mar 2016 09:48

Daarom loop ik met een boog om pedalen heen waar geen 15 mm steek op past.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 mar 2016 09:51

Tjsa, da's makkelijk praten. Maar je hebt wel gelijk.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 mar 2016 10:07

Bij powerpedalen heb je waarschijnlijk niks te kiezen.....
Maar bij gewone pedalen is het me een raadsel waarom sommige alleen met inbus geleverd worden, volgens Murphy's Law gaat dat een keer fout.
Herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 mar 2016 10:09

De reden dat het niet doen is dat ze willen dat je de boel met een momentsleutel vastzet. Maar ik snap dan niet waarom ze niet OOK een 15 mm aansluiting maken voor het geval je ze niet meer loskrijgt.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 mar 2016 11:06

In de pakweg 50 jaar dat ik aan fietsen sleutel (ik ben vroeg begonnen) is bij mij nog nimmer een pedaal losgelopen.
Terwijl ik geen momentsleutels heb in de range voor fietsen.....
En slechts 1 keer zat een pedaal zo vast dat het uit de crank kwam met draad en al> exit crank, dat zijn van die leermomentjes, ook al weer 40 jaar geleden. , altijd wat vet of zoiets op de draad.
Herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 mar 2016 11:26

Bij pedalen-met-vermogensmeting gaat het niet om loslopen, maar om het feit dat ze hun werk niet goed doen als je ze te los aandraait. Ik heb dat al eens gemerkt. Toen had ik het pedaal slechts handvast gezet en ik merkte dat het vermogen voor geen kant klopte.

Gewone pedalen zette ik altijd handvast en die liepen inderdaad nooit los. Logisch ook want je trapt ze automatisch vast...

Plaats reactie