La Marmotte 2007
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 12 Februari 2007
tussen de 8 en de 8,5 uur.Voor mensen < 30 jr is dat ook de limiet voor het "gouden brevet"
dat is maar 22 gemiddeld, dat lukt nog wel op mijn trek t400 van 15kg en trekkerbanden. Daar reed ik de mt ventoux ook mee op in 1:45, en toen was ik nog 10kg zwaarder ook. Eitje dus
tussen de 8 en de 8,5 uur.Voor mensen < 30 jr is dat ook de limiet voor het "gouden brevet"
dat is maar 22 gemiddeld, dat lukt nog wel op mijn trek t400 van 15kg en trekkerbanden. Daar reed ik de mt ventoux ook mee op in 1:45, en toen was ik nog 10kg zwaarder ook. Eitje dus
Ondanks je het ironisch bedoeld lijkt 22 km/h wel te doen. Het is meer de duur van de inspanning (en het verkeerd indelen) die veel de mensen de das om doet. Zo kan je dat uitgereid lezen op http://marmotte.bizland.com/.
Waar veel recreanten vooraf doelen stellen en gaandeweg het (te) zwaar krijgen. Verder hangt het af hoeveel je komend jaar kan trainen, hoe je huidige conditie is enz enz.
Anyway veel succes!
Alstublaft.
Precies.
Heel veel toeristen liggen na 2 cols op schema voor goud (of zelfs meer) maar dan laten ze zich verrassen op de Galibier en/of de Alpe. Je kunt wel enorm veel kracht hebben, als je geen hele lange adem hebt ga je kapot in de Marmotte.
En precies om die reden moet (zeer) lange duurtraining zo ongeveer het hele seizoen je trainingsschema domineren.
Heel veel toeristen liggen na 2 cols op schema voor goud (of zelfs meer) maar dan laten ze zich verrassen op de Galibier en/of de Alpe. Je kunt wel enorm veel kracht hebben, als je geen hele lange adem hebt ga je kapot in de Marmotte.
En precies om die reden moet (zeer) lange duurtraining zo ongeveer het hele seizoen je trainingsschema domineren.
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 12 Februari 2007
Precies.
Heel veel toeristen liggen na 2 cols op schema voor goud (of zelfs meer) maar dan laten ze zich verrassen op de Galibier en/of de Alpe. Je kunt wel enorm veel kracht hebben, als je geen hele lange adem hebt ga je kapot in de Marmotte.
En precies om die reden moet (zeer) lange duurtraining zo ongeveer het hele seizoen je trainingsschema domineren.
En niet te vergeten: "gedosseerd rijden" en veel eten en vooral veel drinken.
Ik heb nog nooit de officiele Marmotte in het peleton gefietst. Wel anderhalf jaar geleden op de Trek T400 met een goede vriend op een willekeurige dag in augustus. Dat is dus op een gewone tourfiets, met vering, schwalbe marathon banden 35mm, 19kg inclusief 2kg drinken en 1kg gereedschap in ortliebtasjes). Ik zelf woog toen denk ik ca. 95kg, dus totaal gewicht ca. 115kg. We reden de marmotte toen samen uit in meer dan 12 uur, waarbij ik bijna bij elke beklimming een 45-60 minuten moest wachten op mijn fietsmaat. Twee dagen later ben ik de mt ventoux nog eens twee keer achter elkaar opgevlogen, waarvan dus eerste beklimming in 1:45 en de tweede beklimming in 2:00. Inmiddels heb ik heel wat meer getrained, een tiental kilo lichter en zit zo te prakizeren hoeveel winst dat zou kunnen betekenen als je op een strakke racefiets met dunne bandjes en 15kg minder balast in een peleton door de alpen vliegt...... Ik hoop toch echt dat 8 uur mogelijk moet zijn voor een zware rijder.
Hoe bevalt dat eigenlijk, een cyclo rijden met duizenden fietsers. Is het gevaarlijk of valt het nog redelijk mee? De wegen zijn niet afgesloten van het verkeer heb ik begrepen, en de afdalingen zijn nogal gevaarlijk met zoveel wannabee's. En zijn er onderweg posten waar je drinkbussen kunt bijvullen of moet je voor de hele dag zelf je eten en drinken meenemen?
En kun je ook gewoon als zwartrijder meedoen? Of word je dan uit de strijd gehaald?
Precies.
Heel veel toeristen liggen na 2 cols op schema voor goud (of zelfs meer) maar dan laten ze zich verrassen op de Galibier en/of de Alpe. Je kunt wel enorm veel kracht hebben, als je geen hele lange adem hebt ga je kapot in de Marmotte.
En precies om die reden moet (zeer) lange duurtraining zo ongeveer het hele seizoen je trainingsschema domineren.
En niet te vergeten: "gedosseerd rijden" en veel eten en vooral veel drinken.
Ik heb nog nooit de officiele Marmotte in het peleton gefietst. Wel anderhalf jaar geleden op de Trek T400 met een goede vriend op een willekeurige dag in augustus. Dat is dus op een gewone tourfiets, met vering, schwalbe marathon banden 35mm, 19kg inclusief 2kg drinken en 1kg gereedschap in ortliebtasjes). Ik zelf woog toen denk ik ca. 95kg, dus totaal gewicht ca. 115kg. We reden de marmotte toen samen uit in meer dan 12 uur, waarbij ik bijna bij elke beklimming een 45-60 minuten moest wachten op mijn fietsmaat. Twee dagen later ben ik de mt ventoux nog eens twee keer achter elkaar opgevlogen, waarvan dus eerste beklimming in 1:45 en de tweede beklimming in 2:00. Inmiddels heb ik heel wat meer getrained, een tiental kilo lichter en zit zo te prakizeren hoeveel winst dat zou kunnen betekenen als je op een strakke racefiets met dunne bandjes en 15kg minder balast in een peleton door de alpen vliegt...... Ik hoop toch echt dat 8 uur mogelijk moet zijn voor een zware rijder.
Hoe bevalt dat eigenlijk, een cyclo rijden met duizenden fietsers. Is het gevaarlijk of valt het nog redelijk mee? De wegen zijn niet afgesloten van het verkeer heb ik begrepen, en de afdalingen zijn nogal gevaarlijk met zoveel wannabee's. En zijn er onderweg posten waar je drinkbussen kunt bijvullen of moet je voor de hele dag zelf je eten en drinken meenemen?
En kun je ook gewoon als zwartrijder meedoen? Of word je dan uit de strijd gehaald?
Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 12 Februari 2007
Hoe bevalt dat eigenlijk, een cyclo rijden met duizenden fietsers. Is het gevaarlijk of valt het nog redelijk mee? De wegen zijn niet afgesloten van het verkeer heb ik begrepen, en de afdalingen zijn nogal gevaarlijk met zoveel wannabee's. En zijn er onderweg posten waar je drinkbussen kunt bijvullen of moet je voor de hele dag zelf je eten en drinken meenemen?
En kun je ook gewoon als zwartrijder meedoen? Of word je dan uit de strijd gehaald?
Het valt mee. Gewoon goed je hoofd er bij houden en hopen dat andere mensen dat ook doen (en je niet te veel ergeren aan de mensen die het niet doen, want die zijn er...)
Zwartrijden is eigenlijk not-done. Het is natuurlijk openbare weg, maar reken niet op sympathie. Ik zie trouwens niet in waarom je zwart zou moeten gaan rijden, je kan je daar de dag van te voren nog inschrijven.
Hoe bevalt dat eigenlijk, een cyclo rijden met duizenden fietsers. Is het gevaarlijk of valt het nog redelijk mee? De wegen zijn niet afgesloten van het verkeer heb ik begrepen, en de afdalingen zijn nogal gevaarlijk met zoveel wannabee's. En zijn er onderweg posten waar je drinkbussen kunt bijvullen of moet je voor de hele dag zelf je eten en drinken meenemen?
En kun je ook gewoon als zwartrijder meedoen? Of word je dan uit de strijd gehaald?
Het valt mee. Gewoon goed je hoofd er bij houden en hopen dat andere mensen dat ook doen (en je niet te veel ergeren aan de mensen die het niet doen, want die zijn er...)
Zwartrijden is eigenlijk not-done. Het is natuurlijk openbare weg, maar reken niet op sympathie. Ik zie trouwens niet in waarom je zwart zou moeten gaan rijden, je kan je daar de dag van te voren nog inschrijven.
Als je snel rijdt (zoals jij denkt te gaan doen ) heb je weinig last van drukte, ook al doen er 8000 man mee. Van auto verkeer heb je alleen last op de vlakke stukken, met name het stuk van de Galibier naar de Alpe. Maar in elke afdaling kun je auto's tegenkomen!!
Zwart rijden is zeker mogelijk (is nergens controle) maar is natuurlijk eigenlijk not done. Je zou dan net na de officiële start moeten inhaken, want de startvakken zijn wel voorbehouden aan mensen met een startnummer.
Over eten en drinken: er zijn genoeg punten voor water, voor eten zijn dat er iets minder, het meest praktisch is om alles zelf mee te nemen; ik zelf nam 2 grote stukken ontbijtkoek mee voor de eerste 2 uur en voor de overige uren één gell per uur; je kunt ook alleen 8 gells meenemen, past makkelijk en precies genoeg voor 8 uur inspanning.
Het eten is vaak weg als je laat bent op de posten en bovendien zitten er rare dingen tussen (bijv. vijgen en hele gekke snoepjes). Ook wel stukjes banaan en sinaasappel, maar wat heb je aan een stukje banaan? Je verbrandt >6000 kcal op zo'n dag dus wat je nodig hebt is energie bommen. Daarom zijn die gells zo ideaal; je eet er een per uur dus je hoeft ook nauwelijks op je voeding te letten (gewoon elk uur eentje naar binnen duwen). Je maag moet er wel tegen kunnen en je moet er veel bij drinken.
Zwart rijden is zeker mogelijk (is nergens controle) maar is natuurlijk eigenlijk not done. Je zou dan net na de officiële start moeten inhaken, want de startvakken zijn wel voorbehouden aan mensen met een startnummer.
Over eten en drinken: er zijn genoeg punten voor water, voor eten zijn dat er iets minder, het meest praktisch is om alles zelf mee te nemen; ik zelf nam 2 grote stukken ontbijtkoek mee voor de eerste 2 uur en voor de overige uren één gell per uur; je kunt ook alleen 8 gells meenemen, past makkelijk en precies genoeg voor 8 uur inspanning.
Het eten is vaak weg als je laat bent op de posten en bovendien zitten er rare dingen tussen (bijv. vijgen en hele gekke snoepjes). Ook wel stukjes banaan en sinaasappel, maar wat heb je aan een stukje banaan? Je verbrandt >6000 kcal op zo'n dag dus wat je nodig hebt is energie bommen. Daarom zijn die gells zo ideaal; je eet er een per uur dus je hoeft ook nauwelijks op je voeding te letten (gewoon elk uur eentje naar binnen duwen). Je maag moet er wel tegen kunnen en je moet er veel bij drinken.
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 12 Februari 2007
Als je snel rijdt (zoals jij denkt te gaan doen ) heb je weinig last van drukte, ook al doen er 8000 man mee. Van auto verkeer heb je alleen last op de vlakke stukken, met name het stuk van de Galibier naar de Alpe. Maar in elke afdaling kun je auto's tegenkomen!!Zwart rijden is zeker mogelijk (is nergens controle) maar is natuurlijk eigenlijk not done. Je zou dan net na de officiële start moeten inhaken, want de startvakken zijn wel voorbehouden aan mensen met een startnummer.
Ben niet van plan om te gaan zwartrijden hoor, weet ook niet eens of ik mee ga doen, behalve dat het vast staat dat ik dit jaar in de alpen ga rijden en dan naar alle waarschijnlijkheid ook de marmotte-route weer eens ga rijden (zelf timen). Maar zwartrijders worden er dus niet uit gevist. Kan ook niet natuurlijk, maar je zou dus onderweg kunnen aanhaken en een stukje kunnen knechten of kunnen meerijden (Oege! ).
Knallen in de bergen is het mooiste wat er is, maar je wilt je ook wel eens meten. Ik ben veel te zwaar om snel te kunnen klimmen, maar vind het wel machtig mooi. Snelheid is een relatief begrip, eerst de meetlat langs jezelf leggen, en dan naar anderen kijken. Maar ik zag in de uitslagen Gretha Smit de Marmotte ook al binnen 8 uur afleggen, dus dan moet dat wel lukken dunkt me, en anders eet ik mijn binnenband op!.
Wat raad je aan? Ruim vantevoren opgeven of gewoon op de bonnefooi een dag vantevoren op de Alpdhuez? Maakt het zoveel uit als je achteraan start? Bij de uitslagen zag ik overigens het aantal uitrijders op ca 4000 staan. Dus zoveel staan er misschien ook niet aan de start, misschien max 5000?
Starten alle vakken tegelijkertijd? En lekker dringen in het begin zeker? Ook de afdaling vanaf croix de fere tot aan de voet van de telegraphe zal wel erg druk zijn....
Als je snel rijdt (zoals jij denkt te gaan doen ) heb je weinig last van drukte, ook al doen er 8000 man mee. Van auto verkeer heb je alleen last op de vlakke stukken, met name het stuk van de Galibier naar de Alpe. Maar in elke afdaling kun je auto's tegenkomen!!Zwart rijden is zeker mogelijk (is nergens controle) maar is natuurlijk eigenlijk not done. Je zou dan net na de officiële start moeten inhaken, want de startvakken zijn wel voorbehouden aan mensen met een startnummer.
Ben niet van plan om te gaan zwartrijden hoor, weet ook niet eens of ik mee ga doen, behalve dat het vast staat dat ik dit jaar in de alpen ga rijden en dan naar alle waarschijnlijkheid ook de marmotte-route weer eens ga rijden (zelf timen). Maar zwartrijders worden er dus niet uit gevist. Kan ook niet natuurlijk, maar je zou dus onderweg kunnen aanhaken en een stukje kunnen knechten of kunnen meerijden (Oege! ).
Knallen in de bergen is het mooiste wat er is, maar je wilt je ook wel eens meten. Ik ben veel te zwaar om snel te kunnen klimmen, maar vind het wel machtig mooi. Snelheid is een relatief begrip, eerst de meetlat langs jezelf leggen, en dan naar anderen kijken. Maar ik zag in de uitslagen Gretha Smit de Marmotte ook al binnen 8 uur afleggen, dus dan moet dat wel lukken dunkt me, en anders eet ik mijn binnenband op!.
Wat raad je aan? Ruim vantevoren opgeven of gewoon op de bonnefooi een dag vantevoren op de Alpdhuez? Maakt het zoveel uit als je achteraan start? Bij de uitslagen zag ik overigens het aantal uitrijders op ca 4000 staan. Dus zoveel staan er misschien ook niet aan de start, misschien max 5000?
Starten alle vakken tegelijkertijd? En lekker dringen in het begin zeker? Ook de afdaling vanaf croix de fere tot aan de voet van de telegraphe zal wel erg druk zijn....
Grappig. Mevrouw Smit is een van de beste marathonschaatsters van Nederland (als ze meedoet). Die heeft een uithoudingsvermogen waar iedereen een puntje aan kan zuigen. Geen schande om haar een uurtje of anderhalf voor te laten, nietwaar?
En anders raad ik een heel licht binnenbandje aan.
En anders raad ik een heel licht binnenbandje aan.
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 13 Februari 2007
Grappig. Mevrouw Smit is een van de beste marathonschaatsters van Nederland (als ze meedoet). Die heeft een uithoudingsvermogen waar iedereen een puntje aan kan zuigen. Geen schande om haar een uurtje of anderhalf voor te laten, nietwaar?
En anders raad ik een heel licht binnenbandje aan.
Ze blijft wel een vrouw met dikke billen . Het zal dus wel een broodje binnenband worden, hahaha. En respect aan ieder die de Marmotte uitrijdt hoor! Marathonschaatstopper Arnold Stam reed de Marmotte van 2004 in 6:39, en hij is toch ook niet de kleinste en de lichtste, beetje de bouw van Peter de Vries..... en die is ook lang en zwaar. Triathlontopper Feike Loots zag ik ook nog in de uitslagen terug 6:14. Wat een tijden....
Grappig. Mevrouw Smit is een van de beste marathonschaatsters van Nederland (als ze meedoet). Die heeft een uithoudingsvermogen waar iedereen een puntje aan kan zuigen. Geen schande om haar een uurtje of anderhalf voor te laten, nietwaar?
En anders raad ik een heel licht binnenbandje aan.
Ze blijft wel een vrouw met dikke billen . Het zal dus wel een broodje binnenband worden, hahaha. En respect aan ieder die de Marmotte uitrijdt hoor! Marathonschaatstopper Arnold Stam reed de Marmotte van 2004 in 6:39, en hij is toch ook niet de kleinste en de lichtste, beetje de bouw van Peter de Vries..... en die is ook lang en zwaar. Triathlontopper Feike Loots zag ik ook nog in de uitslagen terug 6:14. Wat een tijden....
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 12 Februari 2007
Maar zwartrijders worden er dus niet uit gevist. Kan ook niet natuurlijk, maar je zou dus onderweg kunnen aanhaken en een stukje kunnen knechten of kunnen meerijden (Oege! ).
Dan krijg je denk ik dezelfde reactie als dat je in een wedstrijd er tussen zou gaan rijden in een waaier: als je geluk hebt 1 waarschuwing en volgende bocht is de weg te smal.
Als je je kracht wilt meten moet je gewoon in 1 van de vele cyclo's starten, op een andere dag rijden is heel anders. Het speelt namelijk nog al een grote rol in zo'n tocht.
Maar zwartrijders worden er dus niet uit gevist. Kan ook niet natuurlijk, maar je zou dus onderweg kunnen aanhaken en een stukje kunnen knechten of kunnen meerijden (Oege! ).
Dan krijg je denk ik dezelfde reactie als dat je in een wedstrijd er tussen zou gaan rijden in een waaier: als je geluk hebt 1 waarschuwing en volgende bocht is de weg te smal.
Als je je kracht wilt meten moet je gewoon in 1 van de vele cyclo's starten, op een andere dag rijden is heel anders. Het speelt namelijk nog al een grote rol in zo'n tocht.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 12 Februari 2007
Maar zwartrijders worden er dus niet uit gevist. Kan ook niet natuurlijk, maar je zou dus onderweg kunnen aanhaken en een stukje kunnen knechten of kunnen meerijden (Oege! ).
Dan krijg je denk ik dezelfde reactie als dat je in een wedstrijd er tussen zou gaan rijden in een waaier: als je geluk hebt 1 waarschuwing en volgende bocht is de weg te smal.
Als je je kracht wilt meten moet je gewoon in 1 van de vele cyclo's starten, op een andere dag rijden is heel anders. Het speelt namelijk nog al een grote rol in zo'n tocht.
Vandaar de knipoog, inmiddels ook gelezen dat het voor de voorsten inderdaad echt een wedstrijd is, dasnix voor mij, dat geduw, getrek, gescheld, gevloek en geschreeuw, mensen op de kant rijden enzo.... vandaar dat ik ook geen echte wielrenner ben, maar gewoon wielerliefhebber. Maar hoorde ook waarschuwingen dat het in de afdalingen best wel gevaarlijk kan zijn met zoveel mensen. Voordeel met zoveel mensen is dat je uiteindelijk toch wel in een groepje terecht komt waar ongeveer hetzelfde tempo wordt gereden. En de ambiance lijkt me ook geweldig..... Kan um altijd de volgende dag nog een keer rijden . kZal eens zien of 7 juli in te plannen valt....
Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 12 Februari 2007
Maar zwartrijders worden er dus niet uit gevist. Kan ook niet natuurlijk, maar je zou dus onderweg kunnen aanhaken en een stukje kunnen knechten of kunnen meerijden (Oege! ).
Dan krijg je denk ik dezelfde reactie als dat je in een wedstrijd er tussen zou gaan rijden in een waaier: als je geluk hebt 1 waarschuwing en volgende bocht is de weg te smal.
Als je je kracht wilt meten moet je gewoon in 1 van de vele cyclo's starten, op een andere dag rijden is heel anders. Het speelt namelijk nog al een grote rol in zo'n tocht.
Vandaar de knipoog, inmiddels ook gelezen dat het voor de voorsten inderdaad echt een wedstrijd is, dasnix voor mij, dat geduw, getrek, gescheld, gevloek en geschreeuw, mensen op de kant rijden enzo.... vandaar dat ik ook geen echte wielrenner ben, maar gewoon wielerliefhebber. Maar hoorde ook waarschuwingen dat het in de afdalingen best wel gevaarlijk kan zijn met zoveel mensen. Voordeel met zoveel mensen is dat je uiteindelijk toch wel in een groepje terecht komt waar ongeveer hetzelfde tempo wordt gereden. En de ambiance lijkt me ook geweldig..... Kan um altijd de volgende dag nog een keer rijden . kZal eens zien of 7 juli in te plannen valt....
Nog een paar antwoorden op je vragen:
- wat raad ik aan: ik zou wel vooraf registreren, hoe meer vooraan je staat hoe beter
- alle startvakken starten inderdaad tegelijk, maar als je achteraan staat moet je dus even wachten tot de meute op gang komt. De tijdsmeting wordt echter pas gestart op moment dat je daadwerkelijk over de start komt (je krijgt een enkelbandje en rijdt over een magnetische mat)
- in het vlakke stuk naar de Croix de Fer kun je al heel wat mensen inhalen
- na de Croix de Fer is het veld compleet uit elkaar geslagen en heb je veel minder last van de drukte
- heb je een hoog startnummer en wil je toch meer vooraan starten moet je even dit complete topic doorlezen, elders heb ik dat al uitgelegd.
P.S. wist je trouwens dat "onze eigen" bike_add1ct vorig jaar debuteerde met 6:25 ofzo? Hij is ook zeker niet de kleinste dacht ik.
- wat raad ik aan: ik zou wel vooraf registreren, hoe meer vooraan je staat hoe beter
- alle startvakken starten inderdaad tegelijk, maar als je achteraan staat moet je dus even wachten tot de meute op gang komt. De tijdsmeting wordt echter pas gestart op moment dat je daadwerkelijk over de start komt (je krijgt een enkelbandje en rijdt over een magnetische mat)
- in het vlakke stuk naar de Croix de Fer kun je al heel wat mensen inhalen
- na de Croix de Fer is het veld compleet uit elkaar geslagen en heb je veel minder last van de drukte
- heb je een hoog startnummer en wil je toch meer vooraan starten moet je even dit complete topic doorlezen, elders heb ik dat al uitgelegd.
P.S. wist je trouwens dat "onze eigen" bike_add1ct vorig jaar debuteerde met 6:25 ofzo? Hij is ook zeker niet de kleinste dacht ik.