Pagina 22 van 23

Geplaatst: 02 sep 2009 00:18
door corniel
tati schreef:o, dan doe ik het nog niet zo slecht met mijn 370watt bij mijn omslagpunt.

Vind eigenlijk W/kg interesanter.


Wat voor meting heb je laten doen? 370 Watt bij omslagpunt is behoorlijk hoog en zeker niet het vermogen van een gemiddelde toerrijder. (zie Wat is jullie VO2max?)

Watt/kg is alleen intressanter als het bergop gaat, op het vlakke heb je meer aan 'kaal' vermogen.
Erik vd Maat schreef:Gisteren was ik bezig met een snelheidstraining op het A7 viaduct nabij Medemblik (..)

Daar kwam ik ook twee rabo renners tegen die een trainingsrondje reden. Ik heb een klein stukje achter ze aangefietst en wat schepte mijn verbazing: 27 km/h. (..)

Overigens heeft er begin dit jaar dacht ik een artikel in de Fiets gestaan van een Nederlandse prof die in Zeeland woont (tegen Brabant aan). Zijn gemiddelde lag ook maar rond de dertig.


De verhouding tussen de ideale hoeveelheid trainingsuren H(erstel), D1, D2, D3, en Interval is niet voor iedereen gelijk, en is sterk afhankelijk van de hoeveelheid km's die je maakt. Als je maar 2 uur per week op de fiets zou zitten, zal je van D1 niet echt wijzer worden. Rijdt je als een prof echter meer dan 50.000 km per jaar, is het raadzaam om een aanzielijk deel in H en D1 te fietsen. Los daarvan, profs zijn per defintitie geen gemiddelde toerrijders natuurlijk. :P

Geplaatst: 02 sep 2009 00:25
door erikvdmaat
Corniel schreef: De verhouding tussen de ideale hoeveelheid trainingsuren H(erstel), D1, D2, D3, en Interval is niet voor iedereen gelijk, en is sterk afhankelijk van de hoeveelheid km's die je maakt. Als je maar 2 uur per week op de fiets zou zitten, zal je van D1 niet echt wijzer worden. Rijdt je als een prof echter meer dan 50.000 km per jaar, is het raadzaam om een aanzielijk deel in H en D1 te fietsen. Los daarvan, profs zijn per defintitie geen gemiddelde toerrijders natuurlijk. :P


Natuurlijk zit er een wezenlijk verschil in de hoeveelheid kilometers die je maakt. Maar wordt je ook sterker door constant boven de 30 km/h te rijden om een zo'n hoog gemiddelde te krijgen?

Ik denk dat het merendeel op dit forum ietsje meer fiets als 2 uur per week. Overigens maakt het volgens mij niet uit in welke zone je fiets, als je trainingsduur 2uur/week is. De supercompensatie treft hier geen doel en je gestel zal amper toenemen (mentaal misschien wel veel meer).

Geplaatst: 02 sep 2009 00:44
door superrose
Wij zijn nu zo'n 6 weken bezig en de ene keer ligt het ritgemiddelde op 24 km en de andere keer op 29.
Als ik in mijn eentje een kort ritje doe dan zit ik rond de 26-27 meestal, als mijn beste vriendin en ik samen een wat langere tocht rijden zit het gemiddelde wel op 24 of 25, we hebben gemerkt dat als we rustig beginnen we veel meer plezier uit onze rit halen. Al met al vind ik de snelheid niet zo heel belangrijk, het is leuk als ik hard kan, maar daar wil ik me niet blind op staren.
Wat ik voornamelijk doe is letten op mijn benen, mijn ademhaling en mijn hoofd en heel soms zitten die drie op een lijn en lijkt het alsof ik vleugels heb.
Ik wil wel met een hartslag meter gaan rijden, dan kan ik echt naar mijn lichaam luisteren en niet naar mijn cateye.
Als ik alleen op de snelheid let ben ik een onvriendelijke rit voor mezelf aan het rijden, dit is mijn hobby, niet mijn werk.

Geplaatst: 02 sep 2009 15:46
door fw
rene1 schreef:Ik woon in oost NL, dus weinig stoplichten e.d., als ik een klein rondje 40-50 km maak en eens een gem. van 34-36 weet te halen, met veel moeite, dan heb ik hele stukken 46-48 wind mee gezwoegd.
Ik ken eerlijk gezegd geen enkele toerist die een gem. van 40 weet te halen.

Om zo hard wind mee te kunnen rijden, moet je ook een stuk met flinke wind tegen hebben gefietst. Of bedoel je dan van plek a naar b ipv een echt rondje?

Ik rijd op dinsdagavond met mijn wielerclub met de snelste groep (zijn meestal 4 groepen) mee en de hoogste gemiddelde snelheid van dit seizoen kwam op 36,7 over zo'n 90km en dat was alleen maar in een waaier rijden met 8 snelle jongens die draaiden en keihard stoempen maar wachtten we ook op elkaar na korte sprintjes en klimmetjes.
In mijn eentje is mijn hoogste gemiddelde 32,1 over 70 km. Daarbij heb ik de holterberg (moeilijke kant) ook meegenomen en ik zie mezelf echt niet als en topcoureur dus geloof graag/weet dat er zat mensen zijn die nog een flink stuk harder kunnen rijden.

Geplaatst: 02 sep 2009 20:36
door tati
Corniel schreef:
tati schreef:o, dan doe ik het nog niet zo slecht met mijn 370watt bij mijn omslagpunt.

Vind eigenlijk W/kg interesanter.


Wat voor meting heb je laten doen? 370 Watt bij omslagpunt is behoorlijk hoog en zeker niet het vermogen van een gemiddelde toerrijder. (zie Wat is jullie VO2max?)

Watt/kg is alleen intressanter als het bergop gaat, op het vlakke heb je meer aan 'kaal' vermogen.


Heb mijn meting bij Topvorm laten doen in gemert http://www.topvorm.com. Schrijft ook mijn schema's als ik naar een doel wil trainen (afgelopen jaar dan de cape-epic volgend jaar hopelijk de transalp)
Watt/kg is voor mountainbikers iig wel interesant omdat het continue intervallen zijn. De goede voeding is wel een puntje waar ik toch echt op moet gaan letten, wil volgend jaar mijn licentie halen en bij de masters 1 mee gaan rijden tijdens mountainbikewedstrijden. Ben bij de regiokampioenschappen 5e geworden bij de fun en ik denk dat top10 er bij de fun in groesbeek in zou hebben gezeten als ik toen niet thuis zat met 6 gebroken ribben en een verkloot seizoen.
Ben dus stiekem niet helemaal een gemiddelde toerrijder ;)
Mijn fietsmaatje vind het ook fijn dat ik gewoon door blijf gaan als een diesel. Een dag aan de finisch van de cape epic zei hij dat hij die dag niets anders gezien had als mijn rug, parcours lag me wel lekker glooiende klimmen en ik zat lekker in mijn cadans. Verzorger van het vredestein team zei ook dat het er sterk uit zag. We waren die dag ook 88e geworden waar ik stiekem wel gruwelijk trots op ben.
Zeker als je weet wat voor kanonnen er allemaal meerijden daar.


Maar idd gem. is eigenlijk helemaal niet interesant. Het interesantste is dat je in vorm bent als je je trainingsdoel nadert.
Een lekkere lange duurtraining met je maatje waarbij je onderweg flink kunt buurten is toch wel gezellig ;)

Geplaatst: 03 sep 2009 13:06
door rene1
FW schreef:
rene1 schreef:Ik woon in oost NL, dus weinig stoplichten e.d., als ik een klein rondje 40-50 km maak en eens een gem. van 34-36 weet te halen, met veel moeite, dan heb ik hele stukken 46-48 wind mee gezwoegd.
Ik ken eerlijk gezegd geen enkele toerist die een gem. van 40 weet te halen.

Om zo hard wind mee te kunnen rijden, moet je ook een stuk met flinke wind tegen hebben gefietst. Of bedoel je dan van plek a naar b ipv een echt rondje?

Ik rijd op dinsdagavond met mijn wielerclub met de snelste groep (zijn meestal 4 groepen) mee en de hoogste gemiddelde snelheid van dit seizoen kwam op 36,7 over zo'n 90km en dat was alleen maar in een waaier rijden met 8 snelle jongens die draaiden en keihard stoempen maar wachtten we ook op elkaar na korte sprintjes en klimmetjes.
In mijn eentje is mijn hoogste gemiddelde 32,1 over 70 km. Daarbij heb ik de holterberg (moeilijke kant) ook meegenomen en ik zie mezelf echt niet als en topcoureur dus geloof graag/weet dat er zat mensen zijn die nog een flink stuk harder kunnen rijden.


Meestal ga ik dan binnendoor/bossen tegen de wind in. (Omgeving okkenbroek) pak de Motieweg op de Holterberg mee en over de holterweg terugknallen met fikse wind in de rug.
Maar het gaat me ook niet zo om de snelheid, het was meer om aan te geven dat het verduveld moeilijk is om 40 gem te rijden.

Geplaatst: 03 sep 2009 14:31
door corniel
Corniel schreef:Wat voor meting heb je laten doen? (..) zie Wat is jullie VO2max?

tati schreef:Heb mijn meting bij Topvorm laten doen in gemert (..)


e.a. had als een aanmoediging gelezen mogen worden om je resultaten daar te posten. ;)

Geplaatst: 31 okt 2009 19:35
door rico8
"je weet namelijk dat naarmate je ouder wordt je zoiezo langzamer gaat fietsen"


maar wel slimmer... ik (35 jaar) dacht mijn schoonvader (62 jaar) uit de wind te zetten en met 32 km p/uur op kop te gaan rijden. Bleek toch die dag teveel van het goede.
Resulteerde in de laatste 25 (van 125 km) achter de "oude grijsaard" aanrijden met 29 gemiddeld.

Geplaatst: 03 nov 2009 17:58
door campasuper
Rico8 schreef:"je weet namelijk dat naarmate je ouder wordt je zoiezo langzamer gaat fietsen"


maar wel slimmer... ik (35 jaar) dacht mijn schoonvader (62 jaar) uit de wind te zetten en met 32 km p/uur op kop te gaan rijden. Bleek toch die dag teveel van het goede.
Resulteerde in de laatste 25 (van 125 km) achter de "oude grijsaard" aanrijden met 29 gemiddeld.


Typisch een geval van: schoonvader paaien om zijn dochter te n.....

Geplaatst: 03 nov 2009 21:37
door robbebopper
Hee, hallo... doe even normaal zeg.

Geplaatst: 05 nov 2009 16:16
door bolletjepiekhaar
campa=super schreef: Typisch een geval van: schoonvader paaien om zijn dochter te n.....


Ik vind 'm wel grappig.
Mijn schoonvader heeft zo'n electrische fiets, die houdt zichzelf uit de wind.
Hij heeft trouwens wel een gestroomlijnd lichaam.
( Ik bedoel overigens niets met die electrische fiets )

Geplaatst: 10 dec 2009 14:00
door _jeroen_
Ik lees hier en daar dingen om je hartslag te controleren. Wie kan me uitleggen hoe je dat doet en hoe dat werkt? Ik fiets meestal rondjes van 35 t/m 70 km met een gemiddelde van 28 t/m 31 km per uur. Ondanks dat ik al jaren fiets, ben ik pas afgelopen seizoen eigenlijk echt met wielrennen begonnen en zit dus nog met veel vragen :)