Over de wielersport en zijn beoefenaars.

EPO: de gestolen zege

paashaas
Forum-lid

paashaas 06 dec 2006 00:39

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 05 December 2006

ik blijf erbij nemen doe je uitsluitend vanwege mogelijke roem, status, eer.... egocentrisch denken. 'Nemen' heeft niets te maken financiën.

Daar ben ik het toch niet mee eens.
Ik ben er zeker van dat er mensen zijn die hard met de fiets kunnen rijden en niet zouden twijfelen om doping te nemen indien ze op die manier een profcontract kunnen versieren. Dan staat een prof voor de keuze: nemen of niet nemen.
Niet nemen kan dan wel inhouden dat hij zijn werk verliest, en zijn werk wordt overgenomen door een renner die wel doping neemt.

fietzbeest
Forum-lid

fietzbeest 06 dec 2006 00:41

Beste Jan,
Aan jou verhaal is werkelijk geen touw meer vast te knopen.
Als het wil weten : ik ben 8 jr prof geweest. Je snapt er werkelijk geen moer van, of je wil het niet snappen, nog erger.  Lage doses RhEPO hebben maximaal effect, kan ik je vertellen. En, nog maals, zonder heb je geen reet te zoeken in het peloton. Ja, stoeien om de rode lantaarn, boeien!
Probeer, althans, eens een goede discussie te voeren, zonder die "moraalridder'-achtige epistels van jou.
Ik zou bijna fanatiek worden!
Groet, Fietzbeest.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 06 dec 2006 00:53

Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 05 December 2006

@Jan W.F., ik heb ergens gelezen dat door de chemo behandeling (bestraling) bij Lance Armstrong van zijn prostaatkanker (en het weghalen van een van zijn testikels?) er veranderingen zijn opgetreden in zijn fysische gesteldheid waardoor hij in staat was om sneller te herstellen van zware inspanningen zoals tijdens de Tour de France. Dit schijnt een van de verklaringen te zijn van zijn succes. Kan echter bovenstaand niet meer vinden, is dit wetenschappelijk ergens beschreven?En indien dit waar is, spreken we hier dan ook van doping?

Daar vraag je wat.  Als ik afga op mijn biologische kennis. Moeder natuur heeft niet voor niets voor twee teelballen gezorgd. Eén teelbal missen kan absoluut geen kwaad, en heeft, zoals ik begrepen heb, verder geen (fysieke) consequenties. Of chemotherapie (bestraling) invloed heeft op de fysieke gesteldheid, dat lijkt me stug. Althans, zoiets heb ik nog niet eerder gelezen. Als men zo stelt van "groot succes" van Armstrong na de behandeling, wil ik ook wel eens weten waar men dat op baseert. Ik kan wel eens kijken of ik daar iets over kan vinden, in het weekend dan.
Stel dat het waar is. Leuke vraagstelling. Tja, Lance had geen andere keus. Het was geen operatie (methode) met het doel Armstrong zijn prestatie te bevorderen, het was een pure noodzaak. En onder middel valt het ook niet te plaatsen. Dus mijns inziens zeker geen doping.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 06 dec 2006 00:56

Quoten: Origineel geplaatst door fietzbeest op 05 December 2006

Beste Jan,
Aan jou verhaal is werkelijk geen touw meer vast te knopen.
Als het wil weten : ik ben 8 jr prof geweest. Je snapt er werkelijk geen moer van, of je wil het niet snappen, nog erger.  Lage doses RhEPO hebben maximaal effect, kan ik je vertellen. En, nog maals, zonder heb je geen reet te zoeken in het peloton. Ja, stoeien om de rode lantaarn, boeien!
Probeer, althans, eens een goede discussie te voeren, zonder die "moraalridder'-achtige epistels van jou.
Ik zou bijna fanatiek worden!
Groet, Fietzbeest.

Dus mogen we hieruit concluderen dat jij 8 jaar lang gebruikt hebt. Tenslotte stel je dat een prof. niet zonder doping kan.
Wat betreft die dosis, je kwam eerder met een artikel. Lees die nog eens  goed door. Je weet namelijk echt niet waar je mee bezig bent. Uit bovenstaande kan ik tevens opmaken dat je de door mij genoemde artikelen niet hebt gelezen. Ik kan je ze van harte aanbevelen. Veel leesplezier.

fietzbeest
Forum-lid

fietzbeest 06 dec 2006 01:04

Beste Jan,
Ik weet precies waar ik mee bezig ben. ngeveer 6 jaar RhEPO gebruikt, ja.
In lage doses. En prima gefietst daarop.  Zonder aantoonbare schade, ook.
Je hebt het artikel wrsch niet gelezen. Althans selectief. Misschien een nieuwe leesbril?   Je gaat niet echt inhoudelijk op de antwoorden in, wat je doet is enkele opmerkingen uitlichten en warrige antwoorden daarop te geven,  moet je zelf weten.
Groet, Fietzbeest.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 06 dec 2006 01:15

Quoten: Origineel geplaatst door paashaas op 05 December 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 05 December 2006

ik blijf erbij nemen doe je uitsluitend vanwege mogelijke roem, status, eer.... egocentrisch denken. 'Nemen' heeft niets te maken financiën.

Daar ben ik het toch niet mee eens.
Ik ben er zeker van dat er mensen zijn die hard met de fiets kunnen rijden en niet zouden twijfelen om doping te nemen indien ze op die manier een profcontract kunnen versieren. Dan staat een prof voor de keuze: nemen of niet nemen.
Niet nemen kan dan wel inhouden dat hij zijn werk verliest, en zijn werk wordt overgenomen door een renner die wel doping neemt.

Leg die vraag eens neer bij Jan Boven. Boekte slechts één profzege. Heeft zich vooral de laatste jaren als teamspeler ingezet, en volgens de top van de Raboploeg is hij, zo mogen we lezen in de Rabo wielergids 2006, een ideale bindmiddel in een team dat als team wil presteren. Dus geen eigenbelangen, veel afzien van winnen, maar je inzetten voor de ploeg. Professional word je niet op basis van winnen of hard jakkeren maar op basis van bepaalde kwaliteiten.
En Jan Boven heeft zich - gezien zijn enige overwinning in al die jaren - nog nooit hoeven te bekommeren om een financieel probleem in de zin van werk verliezen.
Ik blijf dus bij mijn mening.

pantani
Forum-lid

pantani 06 dec 2006 09:33

Quoten: Origineel geplaatst door fietzbeest op 06 December 2006

Beste Jan,
Je hebt het artikel wrsch niet gelezen. Althans selectief. Misschien een nieuwe leesbril?   Je gaat niet echt inhoudelijk op de antwoorden in, wat je doet is enkele opmerkingen uitlichten en warrige antwoorden daarop te geven,  moet je zelf weten.
Groet, Fietzbeest.

Ik moet je 200gelijk geven,weet ook goed genoeg hoe het eraan toe gaat!Jan heeft mss veel moeilijke woorden,maar zou eens met een paar 'echte" op stap moetten!Zou oogjes trekken!
Zonder gaat het niet!Zowel een Planckaert als een Boonen nemen.
il magnifico

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 06 dec 2006 10:02

Quoten: Origineel geplaatst door pantani op 06 December 2006

Quoten: Origineel geplaatst door fietzbeest op 06 December 2006

Beste Jan,
Groet, Fietzbeest.

Ik moet je 200gelijk geven,weet ook goed genoeg hoe het eraan toe gaat!Jan heeft mss veel moeilijke woorden,maar zou eens met een paar 'echte" op stap moetten!Zou oogjes trekken!

Zijn er dan absoluut geen renners in het prof peleton die helemaal clean rijden?
What makes the boat go faster?

paashaas
Forum-lid

paashaas 06 dec 2006 11:05

Beste Jan, je hebt het hier over Rabobank. Als er 1 ploeg is waar ik (als Belg) respect voor heb omwille van de uitstraling wat discipline en uniformiteit betreft, dan is het wel Rabobank. De renners hebben daar geen individuele sponsors etc. Iedereen rijdt met dezelfde schoenen (in tegenstelling tot alle andere Pro Tour ploegen) enz.
Dat een knecht bij Rabobank financieel wordt beloond, dat kan ik begrijpen.
Maar er zijn nog veel ploegen waar renners eerder aan hun lot worden overgelaten. Bv, een knecht bij Davitamon-Lotto die zich altijd voor een kopman heeft opgeofferd, hij kan nu naar een nieuwe ploeg uitkijken omdat hij geen resultaten kan voorleggen.
Dus je voorbeeld was vrij "extreem". 

lazo
Forum-lid

lazo 06 dec 2006 12:33

Ik geloof echt dat de grootste deel van de profs niks pakt en voorbeeldige burgers zijn,boonen en steegmans hebben het vandaag nog in de krant 'Het laatste nieuws' gezegd !!!!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 dec 2006 13:22

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 06 December 2006

Ik geloof echt dat de grootste deel van de profs niks pakt en voorbeeldige burgers zijn,boonen en steegmans hebben het vandaag nog in de krant 'Het laatste nieuws' gezegd !!!!

Tuurlijk, daarom worden er elk jaar 10-20 renners gepakt..... Jij gelooft alles wat mensen zeggen? Logisch dat Boonen dat zegt, hij zou wel dom zijn als hij zegt dat hij doping pakt... Ooit gehoord van de uitdrukking: "de leugen regeert"?
Heb je trouwens de berichten van fietzbeest gelezen? Dan zou je wel beter weten. En wanneer je de wielrensport een beetje serieus volgt, weet je simpelweg dat er heel veel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 06 dec 2006 13:35

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 06 December 2006

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 06 December 2006

Tuurlijk, daarom worden er elk jaar 10-20 renners gepakt..... Jij gelooft alles wat mensen zeggen? Logisch dat Boonen dat zegt, hij zou wel dom zijn als hij zegt dat hij doping pakt... Ooit gehoord van de uitdrukking: "de leugen regeert"?
Heb je trouwens de berichten van fietzbeest gelezen? Dan zou je wel beter weten. En wanneer je de wielrensport een beetje serieus volgt, weet je simpelweg dat er heel veel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Op zich kan Lazo gelijk hebben met "grootste deel", hangt een beetje af hoeveel prof renners er actief zijn.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie