Proffietsen 2006
Prachtig frame die Look 585. Maar wat CA ervan heeft gemaakt Ik vond alleen de maatvoering wat vreemd:Critical measurementsRider height: 1.83cm/6ft 1in Rider weight: 81kg/178lbC of BB to C of seat tube: 515mmC of BB to T of seat tube: 548mmC of BB to T of seat: 760mmTop tube length: 560mmTip of saddle nose to C of bars: 610mmC of front wheel to top of bars: 595mm55cm c-t frame vind ik wel wat aan de kleine kan voor iemand van 1.83m. Ik ben zelf 1.82m en rij op een 57 c-c (60c-t) met een centre BB tot bovenkant zadel van bijna 80cm. Alleen heeft Thor zijn stuur wat verder van zijn zadel staan dan ik (61 tegen 58cm). Wellicht heeft hij een relatief langer bovenlicham dan ik. Het enige wat ik zeker weet is dat hij net iets harder kan fietsen dan ik Ik mag aannemen dat hij niet in deze uitvoering de bergen ingaat, maar toch is het leuk om een proffiets te zien van 8,1kg. Ze zitten dus niet allemaal tegen de 6,8kg limiet aan. Als ik het zo zie zal het gewicht voornamelijk in de wielen zitten.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Jee-eS op 03 Februari 2006
Ik mag aannemen dat hij niet in deze uitvoering de bergen ingaat, maar toch is het leuk om een proffiets te zien van 8,1kg. Ze zitten dus niet allemaal tegen de 6,8kg limiet aan. Als ik het zo zie zal het gewicht voornamelijk in de wielen zitten.
Ja joh, de meeste proffietsen zitten hoog in de 7kg of soms zelfs boven de 8. Alleen bij de zwaarste alpenritten en bij klimtijdritten hebben enkele renners fietsen van ca 6,8kg.
Ik mag aannemen dat hij niet in deze uitvoering de bergen ingaat, maar toch is het leuk om een proffiets te zien van 8,1kg. Ze zitten dus niet allemaal tegen de 6,8kg limiet aan. Als ik het zo zie zal het gewicht voornamelijk in de wielen zitten.
Ja joh, de meeste proffietsen zitten hoog in de 7kg of soms zelfs boven de 8. Alleen bij de zwaarste alpenritten en bij klimtijdritten hebben enkele renners fietsen van ca 6,8kg.
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 04 Februari 2006
Quote: Origineel geplaatst door Jee-eS op 03 Februari 2006
Ik mag aannemen dat hij niet in deze uitvoering de bergen ingaat, maar toch is het leuk om een proffiets te zien van 8,1kg. Ze zitten dus niet allemaal tegen de 6,8kg limiet aan. Als ik het zo zie zal het gewicht voornamelijk in de wielen zitten.
Ja joh, de meeste proffietsen zitten hoog in de 7kg of soms zelfs boven de 8. Alleen bij de zwaarste alpenritten en bij klimtijdritten hebben enkele renners fietsen van ca 6,8kg.
Waarom is dat dan eigenlijk, onderhand elk teamframe weegt 1000-1200 gr. voorvork ± 300 gr. 1500 gr.Allemaal dura-ace of record. + 3000
wielset 1500-1800 gr.
zit je max aan de 6.3 kg, tubes 200 gr. st = 6,7 + pedaal = 7 kg.dan moet er nog een stuur en -pen en zadel- bij 200+150+200
totaal 7,5
nou heb ik van alles het grootste getal genomen.
Zo moeilijk is het dan toch niet om een fiets van 7 kg te leveren voor ze.
nogmaals :
Waarom is dat dan eigenlijk ?
Quote: Origineel geplaatst door Jee-eS op 03 Februari 2006
Ik mag aannemen dat hij niet in deze uitvoering de bergen ingaat, maar toch is het leuk om een proffiets te zien van 8,1kg. Ze zitten dus niet allemaal tegen de 6,8kg limiet aan. Als ik het zo zie zal het gewicht voornamelijk in de wielen zitten.
Ja joh, de meeste proffietsen zitten hoog in de 7kg of soms zelfs boven de 8. Alleen bij de zwaarste alpenritten en bij klimtijdritten hebben enkele renners fietsen van ca 6,8kg.
Waarom is dat dan eigenlijk, onderhand elk teamframe weegt 1000-1200 gr. voorvork ± 300 gr. 1500 gr.Allemaal dura-ace of record. + 3000
wielset 1500-1800 gr.
zit je max aan de 6.3 kg, tubes 200 gr. st = 6,7 + pedaal = 7 kg.dan moet er nog een stuur en -pen en zadel- bij 200+150+200
totaal 7,5
nou heb ik van alles het grootste getal genomen.
Zo moeilijk is het dan toch niet om een fiets van 7 kg te leveren voor ze.
nogmaals :
Waarom is dat dan eigenlijk ?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4762
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 02 Februari 2006
Hushovds fietsje. Jammer om zo'n mooi frame te overspuiten eigenlijk.
Ik vind dit wel stijl hebben anders. dat je alleen de naam vrij laat zodat je daar carbon ziet.
Hushovds fietsje. Jammer om zo'n mooi frame te overspuiten eigenlijk.
Ik vind dit wel stijl hebben anders. dat je alleen de naam vrij laat zodat je daar carbon ziet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Voorvork zit vaak stukken hoger dan 300gr (bij Dogma bv 450gr ofzo), verder opteren profs vaak niet voor de lichtste onderdelen maar voor vooral comfortabele en/of stijve onderdelen. Dus wat zwaardere pedalen, zwaar zadel, relatief zware zadelpen, stuur en stuurpen.
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 04 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 04 Februari 2006
Quote: Origineel geplaatst door Jee-eS op 03 Februari 2006
Ik mag aannemen dat hij niet in deze uitvoering de bergen ingaat, maar toch is het leuk om een proffiets te zien van 8,1kg. Ze zitten dus niet allemaal tegen de 6,8kg limiet aan. Als ik het zo zie zal het gewicht voornamelijk in de wielen zitten.
Ja joh, de meeste proffietsen zitten hoog in de 7kg of soms zelfs boven de 8. Alleen bij de zwaarste alpenritten en bij klimtijdritten hebben enkele renners fietsen van ca 6,8kg.
Waarom is dat dan eigenlijk, onderhand elk teamframe weegt 1000-1200 gr. voorvork ± 300 gr. 1500 gr.Allemaal dura-ace of record. + 3000
wielset 1500-1800 gr.
zit je max aan de 6.3 kg, tubes 200 gr. st = 6,7 + pedaal = 7 kg.dan moet er nog een stuur en -pen en zadel- bij 200+150+200
totaal 7,5
nou heb ik van alles het grootste getal genomen.
Zo moeilijk is het dan toch niet om een fiets van 7 kg te leveren voor ze.
nogmaals :
Waarom is dat dan eigenlijk ?
1500 g voor de frameset (incl. balhoofd?) is te weinig. Zeker voor de grote maten.
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 04 Februari 2006
Quote: Origineel geplaatst door Jee-eS op 03 Februari 2006
Ik mag aannemen dat hij niet in deze uitvoering de bergen ingaat, maar toch is het leuk om een proffiets te zien van 8,1kg. Ze zitten dus niet allemaal tegen de 6,8kg limiet aan. Als ik het zo zie zal het gewicht voornamelijk in de wielen zitten.
Ja joh, de meeste proffietsen zitten hoog in de 7kg of soms zelfs boven de 8. Alleen bij de zwaarste alpenritten en bij klimtijdritten hebben enkele renners fietsen van ca 6,8kg.
Waarom is dat dan eigenlijk, onderhand elk teamframe weegt 1000-1200 gr. voorvork ± 300 gr. 1500 gr.Allemaal dura-ace of record. + 3000
wielset 1500-1800 gr.
zit je max aan de 6.3 kg, tubes 200 gr. st = 6,7 + pedaal = 7 kg.dan moet er nog een stuur en -pen en zadel- bij 200+150+200
totaal 7,5
nou heb ik van alles het grootste getal genomen.
Zo moeilijk is het dan toch niet om een fiets van 7 kg te leveren voor ze.
nogmaals :
Waarom is dat dan eigenlijk ?
1500 g voor de frameset (incl. balhoofd?) is te weinig. Zeker voor de grote maten.
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 04 Februari 2006
Waarom is dat dan eigenlijk, onderhand elk teamframe weegt 1000-1200 gr. voorvork ± 300 gr. 1500 gr.Allemaal dura-ace of record. + 3000
wielset 1500-1800 gr.
zit je max aan de 6.3 kg, tubes 200 gr. st = 6,7 + pedaal = 7 kg.dan moet er nog een stuur en -pen en zadel- bij 200+150+200
totaal 7,5
Gemiddeld frame zal eerder naar de 1150gr gaan, vork zoals gezegd ietsje zwaarder.Maar voorts reken je te lichte tubes: meeste tubes waar pros mee koersen zijn 260 à 290gr.Pedalen idd 270 à 300gr/set (op Speedplay van Phonak/CSC en wat Keo's na; profs gebruiken ook nooit het lichtste Time-setje).Voorts reken je toch wel té licht voor stuur en stuurpen: meestal 230gr (Deda Newton of zo) en 130 à 140gr voor de pen. Je vergeet de zadelpen, die van 180gr tot 250gr kan wegen (deze Look Ergostem wrslk, of een niet ingekorte Campa Record). Zadels gaan bij profs ook vaak naar de 250gr toe (Concor, Arione...).
En ze liggen absoluut niet wakker van gewicht; bij sommigen zelfs integendeel.
Waarom is dat dan eigenlijk, onderhand elk teamframe weegt 1000-1200 gr. voorvork ± 300 gr. 1500 gr.Allemaal dura-ace of record. + 3000
wielset 1500-1800 gr.
zit je max aan de 6.3 kg, tubes 200 gr. st = 6,7 + pedaal = 7 kg.dan moet er nog een stuur en -pen en zadel- bij 200+150+200
totaal 7,5
Gemiddeld frame zal eerder naar de 1150gr gaan, vork zoals gezegd ietsje zwaarder.Maar voorts reken je te lichte tubes: meeste tubes waar pros mee koersen zijn 260 à 290gr.Pedalen idd 270 à 300gr/set (op Speedplay van Phonak/CSC en wat Keo's na; profs gebruiken ook nooit het lichtste Time-setje).Voorts reken je toch wel té licht voor stuur en stuurpen: meestal 230gr (Deda Newton of zo) en 130 à 140gr voor de pen. Je vergeet de zadelpen, die van 180gr tot 250gr kan wegen (deze Look Ergostem wrslk, of een niet ingekorte Campa Record). Zadels gaan bij profs ook vaak naar de 250gr toe (Concor, Arione...).
En ze liggen absoluut niet wakker van gewicht; bij sommigen zelfs integendeel.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 04 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 04 Februari 2006
Waarom is dat dan eigenlijk, onderhand elk teamframe weegt 1000-1200 gr. voorvork ± 300 gr. 1500 gr.Allemaal dura-ace of record. + 3000
wielset 1500-1800 gr.
zit je max aan de 6.3 kg, tubes 200 gr. st = 6,7 + pedaal = 7 kg.dan moet er nog een stuur en -pen en zadel- bij 200+150+200
totaal 7,5
Gemiddeld frame zal eerder naar de 1150gr gaan, vork zoals gezegd ietsje zwaarder.Maar voorts reken je te lichte tubes: meeste tubes waar pros mee koersen zijn 260 à 290gr.Pedalen idd 270 à 300gr/set (op Speedplay van Phonak/CSC en wat Keo's na; profs gebruiken ook nooit het lichtste Time-setje).Voorts reken je toch wel té licht voor stuur en stuurpen: meestal 230gr (Deda Newton of zo) en 130 à 140gr voor de pen. Je vergeet de zadelpen, die van 180gr tot 250gr kan wegen (deze Look Ergostem wrslk, of een niet ingekorte Campa Record). Zadels gaan bij profs ook vaak naar de 250gr toe (Concor, Arione...).
En ze liggen absoluut niet wakker van gewicht; bij sommigen zelfs integendeel.
Dat is waarschijnlijk dan het belangrijkste, de gewichten die ik noemde zijn waardes waarvan ik denk dat je toch makkelijk moet kunnen benaderen zonder heel specialistisch bezig te zijn. zoals mer LW rijden bijv. scheelt 600 gram t.o.v. mijn voorbeeld.Maar ik dacht en veel met met dat die fietsen van profs, zeker met de techniek van tegenwoordig rond de 6,8kg -7 kg zouden zitten.En vroeg mij af waarom dat zou zijn, afgaande op jouw antwoord, kennelijk interesseert ze het gewicht niet ( zoeveel). En dat verbaast mij ook..
Des te leuker eigenlijk, want dan komt mijn fiets ook in de profgewichts-klasse...das dan ook geijk het enige..
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 04 Februari 2006
Waarom is dat dan eigenlijk, onderhand elk teamframe weegt 1000-1200 gr. voorvork ± 300 gr. 1500 gr.Allemaal dura-ace of record. + 3000
wielset 1500-1800 gr.
zit je max aan de 6.3 kg, tubes 200 gr. st = 6,7 + pedaal = 7 kg.dan moet er nog een stuur en -pen en zadel- bij 200+150+200
totaal 7,5
Gemiddeld frame zal eerder naar de 1150gr gaan, vork zoals gezegd ietsje zwaarder.Maar voorts reken je te lichte tubes: meeste tubes waar pros mee koersen zijn 260 à 290gr.Pedalen idd 270 à 300gr/set (op Speedplay van Phonak/CSC en wat Keo's na; profs gebruiken ook nooit het lichtste Time-setje).Voorts reken je toch wel té licht voor stuur en stuurpen: meestal 230gr (Deda Newton of zo) en 130 à 140gr voor de pen. Je vergeet de zadelpen, die van 180gr tot 250gr kan wegen (deze Look Ergostem wrslk, of een niet ingekorte Campa Record). Zadels gaan bij profs ook vaak naar de 250gr toe (Concor, Arione...).
En ze liggen absoluut niet wakker van gewicht; bij sommigen zelfs integendeel.
Dat is waarschijnlijk dan het belangrijkste, de gewichten die ik noemde zijn waardes waarvan ik denk dat je toch makkelijk moet kunnen benaderen zonder heel specialistisch bezig te zijn. zoals mer LW rijden bijv. scheelt 600 gram t.o.v. mijn voorbeeld.Maar ik dacht en veel met met dat die fietsen van profs, zeker met de techniek van tegenwoordig rond de 6,8kg -7 kg zouden zitten.En vroeg mij af waarom dat zou zijn, afgaande op jouw antwoord, kennelijk interesseert ze het gewicht niet ( zoeveel). En dat verbaast mij ook..
Des te leuker eigenlijk, want dan komt mijn fiets ook in de profgewichts-klasse...das dan ook geijk het enige..
Ja, SpEric, je zou soms schrikken hoe de gemiddelde prof over fietsen denkt. De meesten weten waarschijnlijk niet dat zelfs Ksyriums lichter zijn dan Comic Carbones, want ze denken waarschijnlijk dat carbon sowieso lichter is. Er zijn zelfs profs die er in slagen te vragen aan hun collega's "wat is dat lelijke bakje op je stuur" als ze een SRM zien staan! Of als ze mij met Lightweights zien beweren ze dat ze 't in 1 rit naar de filistijnen rijden, terwijl ze zelf met veel brozere wielen op baan zijn.
Uitzonderingen niet te na gesproken hebben de meeste profs een zeer eigenaardige en vaak conservatieve visie op fietsmateriaal. Het grootste belang hechten ze aan stevigheid (ook al zit het in hun kopje, zie het LW-voorbeeld) en duurzaamheid. Positie op de fiets vinden profs ook meestal enorm belangrijk: fietspositie zal voor hen meer uitmaken of een fiets er goed uit ziet dan het gebruik van dure onderdelen. Daarbij zijn ronde stuurbochten, hoog geplaatste remgrepen, verhouding zadel-stuur-hoogte van belang.
Uitzonderingen niet te na gesproken hebben de meeste profs een zeer eigenaardige en vaak conservatieve visie op fietsmateriaal. Het grootste belang hechten ze aan stevigheid (ook al zit het in hun kopje, zie het LW-voorbeeld) en duurzaamheid. Positie op de fiets vinden profs ook meestal enorm belangrijk: fietspositie zal voor hen meer uitmaken of een fiets er goed uit ziet dan het gebruik van dure onderdelen. Daarbij zijn ronde stuurbochten, hoog geplaatste remgrepen, verhouding zadel-stuur-hoogte van belang.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01
Ik zag in een frans wielermagazine van 2 jaar geleden alle fietsen die in de tour van dat jaar gebruikt werden en zag ook dat er niet veel rond de 6,8 kg zaten. Daarom vind ik het gek dat zo veel amateurs willen dat de die regel afgeschaft wordt. In dat magazine zag ik ook dat bijvoorbeeld us-postal en euskaltel niet eens met een carbon zadelpen reden maar met een gewone dura-ace pen. Ze verkiezen dus inderdaad comfort boven gewicht.
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 04 Februari 2006
In dat magazine zag ik ook dat bijvoorbeeld us-postal en euskaltel niet eens met een carbon zadelpen reden maar met een gewone dura-ace pen. Ze verkiezen dus inderdaad comfort boven gewicht.
Hier moet ík natuurlijk even op reageren. Zo gek is dat ook niet hoor, die pen is lichter dan menig ander carbon zadelpen.
In dat magazine zag ik ook dat bijvoorbeeld us-postal en euskaltel niet eens met een carbon zadelpen reden maar met een gewone dura-ace pen. Ze verkiezen dus inderdaad comfort boven gewicht.
Hier moet ík natuurlijk even op reageren. Zo gek is dat ook niet hoor, die pen is lichter dan menig ander carbon zadelpen.