Montage van mijn Scott CR1
Quote: Origineel geplaatst door Rolandt op 31 December 2005
Wesley ik laat je snel iets weten. Door die "leuke" sneeuw heb ik helaas nog niet veel kunnen fietsen.... Maar de eerste indruk is heel goed. Het schakelt in ieder geval snel en direct.
Ok, alvast bedankt!! Ik heb op zich al wel een aantal fietsen op het oog, maar het kan nog wel even gaan duren voordat ik er echt aan toe ben, die voorpret is altijd zo leuk ! Het zal zo en zo wel minimaal een 105-groep worden, misschien zelfs de Ultegra.
Wesley ik laat je snel iets weten. Door die "leuke" sneeuw heb ik helaas nog niet veel kunnen fietsen.... Maar de eerste indruk is heel goed. Het schakelt in ieder geval snel en direct.
Ok, alvast bedankt!! Ik heb op zich al wel een aantal fietsen op het oog, maar het kan nog wel even gaan duren voordat ik er echt aan toe ben, die voorpret is altijd zo leuk ! Het zal zo en zo wel minimaal een 105-groep worden, misschien zelfs de Ultegra.
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 21 September 2005
De bouten v/d linkercrank zet ik met de momentsleutel vast.Voor campa en octalink is dat niet nodig !Voor Hollowtech II en Mega-exo's is dit +/- 14Nm.Let er wel op dat je de 2 boutjes gelijkmatig aandraait, dus niet eerst de ene naar 14Nm en dan pas de andere.In mijn geval is dit slechts 6Nm !Voila, klaar !Mits de goede voorbereidingen is dit eigenlijk een heel simpel karwei.
Nog een tip voor campa-octalink-isis gebruikers : Indien je de as monteert let er dan op dat je de bout v/d kabelgeleider wat los draait want indien deze tot in de bus zit ga je problemen kennen met het mooi recht indraaien v/d as.Vergeet het boutje daarna ook niet terug vast te zetten !Zuiver ook eerst de draad op v/d kabelgeleider want indien je dit vergeet en je krijgt het boutje er niet in dan is de kans groot dat je eerst alles terug moet demonteren om te kunnen tappen !
Moet een hollowtech lager niet afgesteld worden alvorens de linkercrank wordt vastgezet? En zo ja, hoe doe je dit?
De bouten v/d linkercrank zet ik met de momentsleutel vast.Voor campa en octalink is dat niet nodig !Voor Hollowtech II en Mega-exo's is dit +/- 14Nm.Let er wel op dat je de 2 boutjes gelijkmatig aandraait, dus niet eerst de ene naar 14Nm en dan pas de andere.In mijn geval is dit slechts 6Nm !Voila, klaar !Mits de goede voorbereidingen is dit eigenlijk een heel simpel karwei.
Nog een tip voor campa-octalink-isis gebruikers : Indien je de as monteert let er dan op dat je de bout v/d kabelgeleider wat los draait want indien deze tot in de bus zit ga je problemen kennen met het mooi recht indraaien v/d as.Vergeet het boutje daarna ook niet terug vast te zetten !Zuiver ook eerst de draad op v/d kabelgeleider want indien je dit vergeet en je krijgt het boutje er niet in dan is de kans groot dat je eerst alles terug moet demonteren om te kunnen tappen !
Moet een hollowtech lager niet afgesteld worden alvorens de linkercrank wordt vastgezet? En zo ja, hoe doe je dit?
-
- Forum-lid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 26 nov 2005 17:25
ik ben van plan om eerst wat op oudere fietsen te oefenen om een fiets te demonteren en te moneren. mijn vraag was: Welke 'tools' heb je nodig? ik heb niet zoveel thuis en ik was gaan kijken bij pedros en park tool. ik wou zo'n kit kopen, maar die proffesionel kost al snel een 800 euro. en met de goedkopere versie weet ik niet of je genoeg hebt. en wat voor soorten olie's/ pastas heb je nodig? ik heb de tacx montagepasta voor zadelpen, stuur-, pen en bracket. en van Morgan Blue gewone kettingolie.
groetjes
groetjes
tja zo'n kit is natuurlijk in verhouding wel goedkoper als dat je alles los koopt. Nu is het wel zo dat je geen platte sleutels nodig hebt voor de/montage.
Inbussen, kniptang, rubberen hamer, zaag, schroevendraaiers, trapas sleutel zijn zowat de eerste dingen waar ik aan denk.
Het hangt er natuurlijk ook wat vanaf aan welke fiets je sleutelt.
Inbussen, kniptang, rubberen hamer, zaag, schroevendraaiers, trapas sleutel zijn zowat de eerste dingen waar ik aan denk.
Het hangt er natuurlijk ook wat vanaf aan welke fiets je sleutelt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 26 nov 2005 17:25
indien ik zo'n kit zou kopen denk ik dat ik van park tool zou nemen. Waar kan ik deze eigenlijk kopen? op hun site staat enkel 1 adres in nederland. (ik woon in België, Antwerpen) Is het enkel in Nunspeet? Ik wil park tool ook omdat ik er dan een boek bij koop met alles over mechaniek in.(met de tools van Park Tool)
kijk eens bij Sanden Sports, die verkopen o.a. Park Tool en Shimano gereedschapbeiden leveren perfect gereedschap en rekenen geen verzendkostenhttp://www.sanden-sports.nl/default.php?PagNu= ... CatID=0102
overigens kun je voor minder geld ook prima gereedschap kopen van BBB, Pro, Tacx, Lifu, Cyclus en Xtreme/Rose
overigens kun je voor minder geld ook prima gereedschap kopen van BBB, Pro, Tacx, Lifu, Cyclus en Xtreme/Rose
-
- Forum-lid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 26 nov 2005 17:25
bedankt, ik heb nu de Toolbox (27 delen) van BBB gezien, die is wat betaalbaarder en ziet er degelijk uit. Kun je met dergelijke kit een fiets demonteren/monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 26 nov 2005 17:25
vergeten: prijs +/- 199 euro
-
- Forum-lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44
Ik heb mn voorderailleur schoongemaakt en opnieuw gemonteerd en ingesteld zo als hier eerder beschreven, aangezien hij aanliep op de lichtste 2 á 3 versnellingen. Tevergeefs heb ik dit nu een paar keer geprobeerd, maar het lijkt alsof het bereik te klein blijft; de ene keer loopt hij aan op het kleine blad aan de binnenkant en loopt het zwaarste verzet goed, de andere keer loopt de ketting aan aan de buitenkant op de zwaarste versnelling, terwijl het lichtste verzet goed loopt...zelfs als de stelschroeven de derailleur maximale uitwijking gunnen...Hoe ken dit tog?
Mijn fiets is bezeten!