Pagina 22 van 37

Geplaatst: 22 jan 2013 10:06
door amclassic-fan
Creatief met de feiten om gaan in de hoop om meer te verkopen. De meeste mensen gaan er vanuit dat een groter getalletje automatisch beter is.

Een li-ion accu heeft een werkspanning die zo rond de 3.6-3.7V ligt. De accu's worden opgeladen tot 4.2 of 4.25V per cel. Meet je de spanning over de accu als die net uit de lader komt dan meet je 4.2V over iedere cel. Zet je de lamp aan dan zakt de spanning direct (of iig in een paar minuten) onder de 4V per cel en gaat de spanning snel richting de 3.7V. Daar stabiliseert de boel zich en zakt de spanning maar langzaam verder. Als de spanning onder de 3V zit heeft de cel minimaal 95% van z'n energie geleverd en moet de lamp uit gaan. Sommige gaan door tot 2.5V, maar dat is minder goed voor de accu en het levert je nauwlijks extra runtime op.

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 22 jan 2013 10:15
door materialist
Creon bestelt bij dx.com.
De stekker is geleverd, de lamp zelf was uitverkocht. Waardebon van 2 euro krijg ik er wel bij)))

Ik ga het nu proberen bij ebay uk

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 22 jan 2013 10:16
door Kiekeboe
Ok bedankt amcf, dus eigenlijk is de spanning 3.7 x 2 = 7,4V
Eigenlijk staan er in het geval van hierboven met de 4 batterijen:
2 batterijen in parallel, die op hun beurt in serie staan?

Geplaatst: 22 jan 2013 11:13
door amclassic-fan
Klopt helemaal.

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 25 jan 2013 11:14
door Kiekeboe
Om even terug te komen op de XM-L T6 LED fietsverlichting die je op talloze site's kan aankopen.
Heb er nu ook zo een "Wide angle lens" ingeplaatst, en de bundel is vele malen beter om te fietsen.
Afbeelding

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 25 jan 2013 11:19
door Kiekeboe
Nog even iets over die XM-L T6 LED fietsverlichting.
Er zijn er dus die op 4,2V werken, maar het merendeel dus op 8,4V.
Dus opletten geblazen als je meerdere setjes hebt, en de batterijen begint te mixen.
Een 4,2V batterij laden met een 8,4V lader is geen goed idee. Tevens is een 8,4V batterij aansluiten op een lamp die slecht 4,2V nodig heeft ook niet gezond.
Mijn eerste setje bleek 4,2V zijn, het andere 8,4V, opletten dus wat je koopt als je reserve onderdelen nodig zou hebben.

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 28 jan 2013 11:52
door kauwvot
ponsteen schreef:Toch maar even de BBB Strike 300 in dit topic zetten (300 slaat op het max. Lumen, hoewel dat weinig zegt natuurlijk). Inmiddels een aantal ritjes met het ding gemaakt. Vooraf zat ik te twijfelen of ik niet de 500 nodig heb (iets meer licht, iets duurder), maar dat blijkt niet nodig. De hoogste stand van de 300 is meer dan genoeg om volledig onverlichte paden goed te verlichten. In de praktijk hoef ik stand 1 nooit te gebruiken. Stand 2 verlicht alles, stand 3 en 4 kun je je goed meer redden (duur: 2.5, 3.5, 6.5 en 14 uur). Het lampje werkt met een accu, met usb op te laden. Hij zit stevig gemonteerd op mijn stuur, op mijn stuurlint. Of de bevestiging ook goed werkt zonder stuurlint eronder, kan ik niet zeggen. De lamp is draaibaar (vooral een veiligheidsoptie, maar ook in bochten te gebruiken of t.b.v. tegenliggers). Het lichtbeeld is rond; hij straalt daarmee idioot ver naar alle kanten. Daarom heeft hij ook relatief weinig licht nodig om alle te verlichten (licht is heel goed verdeeld). Het is wel een verblindend licht. Je moet er echt op letten dat je de hoogste standen niet met tegenliggers gebruikt. Hij is in Duitsland niet bedoeld voor de openbare weg...

Het lampje is vrij klein trouwens, en vrij licht. Ook pluspunten. Accu is los te koop.

Nadelen? Lampje verblindt. Verder kost hij 80 a 85 euro, de 500 zo'n 100. De meeste lampjes die hier voorbijkomen geven meer licht voor minder euro. Ik schat wel in dat deze BBB wat degelijker is. De 500 heeft t.o.v. de 300 het voordeel van meer licht, maar het nadeel dat de laagste stand 7 i.p.v. 14 uur meegaat.

Goed lampje; ik schat in dat er meer van dit soort lampjes zijn voor deze prijs (bijv. Lezyne).
+1 voor deze lamp.

Mijn Sigma powerled black pro heeft na 2 jaar last van wankelcontact. De Sigma is wat zwaarder (280gr), en gezien hij origineel met een helmklem kwam en je de losgeleverde stuurklem met een schroevendraaier moest vastzetten erger ik me eigenlijk elke keer dat je hem niet snel kunt (de)monteren...

Voor de BBB geldt misschien minder is beter, na lang zoeken volgende specs gevonden:
Strike 300: 300, 210, 130, 55 lumen
Strike 500: 500, 340, 210, 100 lumen.

De 500 heb ik net op proef, in de praktijk rij ik max. met 210 lumen, 100 is net te weinig. Daar de 300 130 lumen als voorlaatste stand heeft zou dit de betere keus kunnen zijn. Nadelen 300?: bundel van de 300 zou iets kleiner zijn, en bij 210 lumen 3,5 uur t.o.v. 4 uur brandtijd bij de 500.

Lampjes zijn licht 120 gr, en later zich snel (de)monteren. Denk dat het de 300 wordt.

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 29 jan 2013 14:58
door bazz1
Is dit iets nieuws ?
Ze zien je der wel goed mee volgens mij;

http://vimeo.com/51042117#" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 29 jan 2013 15:27
door amclassic-fan
Het is vrij nieuw, maar ook onzinnig complex en vreselijk duur. Je moet wel heel erg anders willen zijn om zoveel geld voor een fietsverlichting uit te geven die zo onpraktisch is.

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 30 jan 2013 19:24
door ijzerenbriek
Maar 'k vind het toch wel héééél blits!!

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 31 jan 2013 20:37
door cannae
+1

voor de BBB 500 lumen

Ik heb deze lamp nu een à twee maanden, waar ik voorheen met BBB BLS-72 nog wel eens licht te kort kwam in het onverlichte binnenveld heb ik nu in de hoogste twee standen meer dan voldoende zicht om gewoon voluit door te gaan.

Re: Fietsverlichting

Geplaatst: 01 feb 2013 11:58
door ponsteen
@cannae: Je gebruikt hem voor MTB of cross begrijp ik?