Garmin Edge 500
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
Dankzij deze opmerking weet ik nu nog steeds niet wat ik moet kopen. Een Garmin, Mio, of een Bryton. Wordt er echt crazy van. Had eerst een Mio in mijn hoofd maar door de opmerking van amclassic overweeg ik maar om een Rox te kopen.amclassic-fan schreef:Zo veel belovend vind ik die concurrenten helaas niet. Bryton's komen nog het dichtst in buurt, maar zijn toch echt al een stapje minder dan de Garmin's. De Mio's en dergelijke zijn gemaakt voor E-bikes en niet voor op de koersfiets.
Na nog wat testen met de 500 heb ik deze omgeruild voor een 800. Zolang je een koers aanmaakt in gpsies.com en deze trouw volgt werkte het nog redelijk, maar zodra je van de koers afwijkt wordt het ding dermate traag dat het niet meer werkbaar is, en juist op het moment dat je van de koers moet afwijken (bijv. door een wegomleiding) heb je baat bij een snellere weergave van het scherm.
Gisteren een rit met de 800 gedaan en deze werkte gelukkig wel naar behoren. Jammer van de 100 euro extra...
Gisteren een rit met de 800 gedaan en deze werkte gelukkig wel naar behoren. Jammer van de 100 euro extra...
Ik heb dit weekend voor het eerst de "kruimelspoor" funtionaliteit van mijn 500 eens gebruik. Een .tcx van GPSies geladen en rijden maar.
Maar zaken die me opvielen:
1) Het 1e schermpje waarop je dat spoor ziet in een soort raster, met volgens mij de afstand tot je "ghost": WAARDELOOS.
2) Het 2e schermpje waarop je je track ziet als een daadwerkelijk spoor is bruikbaar, maar zodra ik op mijn koers zat verdwijnt dat spoor. Je ziet dan nog je eigen pijl, plus eventueel een pijl van je ghost, maar geen spoor (haha..) meer van het spoor. Zodra je van je koers afraakt begint de 500 het spoor weer te tekenen. Vaag! Wat doe ik hier verkeerd, of is dit een bekend euvel? Je mist hierdoor natuurlijk elke afslag... Je knalt een afslag voorbij, je 500 gaat piepen omdat je van je koers af bent, hij tekent het spoor weer en je ziet inderdaad dat je had moeten afslaan.
3) Bekende klacht, maar als je je kruimelspoor in beeld hebt kun je niet je snelheid/HS/cadans/etc. weergeven. In plaats daarvan zie je tamelijk waardeloze gegevens als "km nog af te leggen" en de geschatte tijd voor die afstand. Jammer dat dit niet te configureren is in de settings. Is hier geen firmware "hack" voor beschikbaar toevallig?
Verder heerlijk apparaat hoor, die 500! Maar eenieder die stiekem toch hoge verwachtingen heeft van de kruimelspoor functionaliteit... het is aardig, maar niet heel praktisch vind ik.
Maar zaken die me opvielen:
1) Het 1e schermpje waarop je dat spoor ziet in een soort raster, met volgens mij de afstand tot je "ghost": WAARDELOOS.
2) Het 2e schermpje waarop je je track ziet als een daadwerkelijk spoor is bruikbaar, maar zodra ik op mijn koers zat verdwijnt dat spoor. Je ziet dan nog je eigen pijl, plus eventueel een pijl van je ghost, maar geen spoor (haha..) meer van het spoor. Zodra je van je koers afraakt begint de 500 het spoor weer te tekenen. Vaag! Wat doe ik hier verkeerd, of is dit een bekend euvel? Je mist hierdoor natuurlijk elke afslag... Je knalt een afslag voorbij, je 500 gaat piepen omdat je van je koers af bent, hij tekent het spoor weer en je ziet inderdaad dat je had moeten afslaan.
3) Bekende klacht, maar als je je kruimelspoor in beeld hebt kun je niet je snelheid/HS/cadans/etc. weergeven. In plaats daarvan zie je tamelijk waardeloze gegevens als "km nog af te leggen" en de geschatte tijd voor die afstand. Jammer dat dit niet te configureren is in de settings. Is hier geen firmware "hack" voor beschikbaar toevallig?
Verder heerlijk apparaat hoor, die 500! Maar eenieder die stiekem toch hoge verwachtingen heeft van de kruimelspoor functionaliteit... het is aardig, maar niet heel praktisch vind ik.
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX
Cannondale CAADX
-
- Forum-lid
Zijn er meer mensen met problemen met de gps ontvangst? Ik heb de 500 nu zo'n maand en hij doet er sinds een week enorm lang (lees 2-4 km) over om satellieten te ontvangen. Was benieuwd of er meer mensen met dit probleem zijn, anders zal ik maar even contact opnemen met de winkel!
Ik neem aan dat "lees 2-4km" een typfout is, want je moet je satelliet locken terwijl je stilstaat. Als je aan het rijden bent duurt het langer.martijnnnn schreef:Zijn er meer mensen met problemen met de gps ontvangst? Ik heb de 500 nu zo'n maand en hij doet er sinds een week enorm lang (lees 2-4 km) over om satellieten te ontvangen. Was benieuwd of er meer mensen met dit probleem zijn, anders zal ik maar even contact opnemen met de winkel!
Verder is het zo dat hij lang kan zoeken naar satellieten als je ervoor ergens ver weg geweest bent (bijv. vakantie). Er is een optie om hem te forceren opnieuw te zoeken naar satellieten (een soort reset) dmv opstarten met een bepaalde toetscombinatie ingedrukt. Weet helaas niet meer welke dat is, wellicht te vinden op forums.garmin.com .
Wat ik nu al wel een paar keer heb gehad is dat als ik onder in de beugels fiets (en dus meer over de 500 gebogen ben), het GPS signaal wegvalt. Omdat ik dan natuurlijk al aan het fietsen ben, duurt het echt kilometers voor ik weer een signaal heb. Alleen ligt dit voor mijn gevoel niet direct aan de 500, maar eerder aan de slechte GPS ontvangst hier in de regio, die ik ook met andere GPS apparaten heb.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid
soloist schreef:Ik neem aan dat "lees 2-4km" een typfout is, want je moet je satelliet locken terwijl je stilstaat. Als je aan het rijden bent duurt het langer.martijnnnn schreef:Zijn er meer mensen met problemen met de gps ontvangst? Ik heb de 500 nu zo'n maand en hij doet er sinds een week enorm lang (lees 2-4 km) over om satellieten te ontvangen. Was benieuwd of er meer mensen met dit probleem zijn, anders zal ik maar even contact opnemen met de winkel!
Verder is het zo dat hij lang kan zoeken naar satellieten als je ervoor ergens ver weg geweest bent (bijv. vakantie). Er is een optie om hem te forceren opnieuw te zoeken naar satellieten (een soort reset) dmv opstarten met een bepaalde toetscombinatie ingedrukt. Weet helaas niet meer welke dat is, wellicht te vinden op forums.garmin.com .
Nee is geen typfout. Ik zet hem ongeveer 2 min voordat ik ga fietsen aan (fiets uit de schuur pakken etc.) Het balkje van het zoeken naar satellieten loopt dan vol maar springt wanneer hij vol is weer een stukje terug. Na een paar minuten heb ik geen zin meer om te wachten en start de timer gewoon en ga fietsen. Vaak vraagt de 500 dan nog een keer of hij moet blijven zoeken en daarna vindt hij vaak pas gps.
-
- Forum-lid
Karl66 schreef:Wat ik nu al wel een paar keer heb gehad is dat als ik onder in de beugels fiets (en dus meer over de 500 gebogen ben), het GPS signaal wegvalt. Omdat ik dan natuurlijk al aan het fietsen ben, duurt het echt kilometers voor ik weer een signaal heb. Alleen ligt dit voor mijn gevoel niet direct aan de 500, maar eerder aan de slechte GPS ontvangst hier in de regio, die ik ook met andere GPS apparaten heb.
Ik kom uit Assen dus de slechte ontvangst zou ook een oorzaak kunnen zijn idd....
Martijn, misschien dat het helpt om de 500 eens echt de tijd te geven satellieten te zoeken. Leg hem bijv. eens een half uurtje in de tuin. Wellicht dat hij dan de volgende keren als je van huis start sneller kan locken.
En, maar dat weet je ongetwijfeld, niet te dicht bij gebouwen, bomen enz.
En, maar dat weet je ongetwijfeld, niet te dicht bij gebouwen, bomen enz.
-
- Forum-lid
Ik zal het zo even uit proberen! Bedankt voor de tips in ieder geval.