Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 17 feb 2014 11:56

Ik zie weinig reviews over Carbon Clinchers met alu remranden. Zoals deze:http://flyxii.com/products_1.asp?menuid=362&id=1240

Wat is de reden daarvan? Remmen deze minder, dan de carbon velgen zonder die remranden?
Ik heb wel eens gelezen dat je in de bergen moet uitkijken dat carbon velgen niet te heet worden. Het is me niet duidelijk welke velg dan het beste is.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

wielracer
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 18 okt 2013 09:05

wielracer 17 feb 2014 12:01

Even een klein vraagje over de breedte van de velg.
Met 25 mm brede velgen heb je meer comfort? Zijn er verder nog voordelen met deze brede velgen?

En kan je met 25 mm brede velgen ook 23 mm bandjes gebruiken?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 17 feb 2014 12:23

Hangt af van de binnenbreedte van de velg, die bepaalt welke band er nog goed op loopt.
17-18 mm binnenbreedte gaat zeer goed met 23 mm banden
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 feb 2014 10:56

Farsports gebruikt gewoon CX-rays...

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 19 feb 2014 12:00

BikeWheels schreef: Inzake full carbon clinchers zou ik zeker oppassen met de aanschaf, de hitte afgifte naar je binnenband kan dermate hoog zijn dat je binnenband kan klappen. Hier in NL niet zo'n issue maar ga je al eens naar het buitenland ;-) Bovendien hoor je nogal eens issue's over de remranden!
Ik test op dit moment een full carbon clincher met daarin een alu rand verlijmt. Deze zie je dus niet wat de velg een fraaiere looks geeft. Echter hierdoor is de velg niet meer heel licht met 590 gram. Echter houd deze zich tot noch toe zeer goed en zou de hitte afgifte naar je binnenband een stuk minder zijn.
Hier zet ik toch een vraagteken bij hoor....
Carbon/epoxy geleidt warmte een 200 a 300x minder dan alu , dus warmteafgifte naar de omgeving zou navenant minder moeten zijn.
Gevolg is dat de temperatuur van de velgrand zelf snel oploopt en delaminatie het gevolg kan zijn.
Mogelijk kunt u als "deskundige" dit nog wat toelichten....

PS, het nut van een alu strip IN de velg ontgaat me als je het remmen wil verbeteren.
Cheap light strong, choose two

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 19 feb 2014 12:48

Remt een clincher met een alu rand beter in de regen of maakt dat niet uit?
Want ze zijn wel wat zwaarder idd.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 feb 2014 12:58

Ja dat remt aanzienlijk beter.

CN spaken zijn misschien net een tikje minder mooi afwerkt dan Sapim of DT spaken, maar voor de prijs zijn het gewoon prima spaken. Als een wiel door een kluns ingespaakt wordt gaat 't uiteindelijk kapot en dan maakt 't niet zoveel uit of dat nu CN of Sapim spaken zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

verbraakje
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57

verbraakje 19 feb 2014 22:06

Omdat ik wat kilo's kwijt ben wil ik mezelf graag trakteren op een stel clinchers uit China.

Nu heb ik verschillende gevonden op ebay.
De U-shap met 25mm en een paar met 23mm en een paar met 20,5 mm. Mijn vraag is nu wat is precies het verschil. is de een sterker dan de ander? ik wil graag kunnen wisselen tussen 23mm banden en 25 mm banden (ik weet niet of dit iets uitmaakt?) Heeft iemand verder ervaring met deze verkoper?

Links:
25mm
http://www.ebay.com/itm/25mm-Width-U-sh ... 3a88fc229d

23mm
http://www.ebay.com/itm/23mm-Width-50mm ... 3a88fb06a6

20,5mm
http://www.ebay.com/itm/700C-50mm-Clinc ... 3cda135f80

http://www.aliexpress.com/store/product ... 45878.html

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 19 feb 2014 22:24

Belangrijkste reden voor de opkomst van de bredere velgen is aerodynamica.
Op foto 1 zie je een 23mm band op een velg van 22mm breed. Doordat de band breder is dan de velg zal de luchtstroom niet zo vlot verlopen als bij foto 2, daar zie je een 23mm band op een 26mm velg. Zoals je ziet (beetje jammer dat de foto van opzij getrokken is) zijn band en velg hier even breed, de lucht zal vlotter over velg + band stromen. Bredere velgen zullen ook een tikje stijver zijn, maar uiteraard ook een tikje zwaarder :D.

Laten we concluderen: marginale verschillen voor de gewone toerist maar de verkoop moet blijven draaien
AfbeeldingAfbeelding

wmc
Forum-lid
Berichten: 518
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 20 feb 2014 08:17

Al die brede velgen zijn allemaal erg leuk, maar let wel op dat ze daadwerkelijk in je frame gaan passen.

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 20 feb 2014 11:53

amclassic-fan schreef:Ja dat remt aanzienlijk beter.
Is er dan een andere verklaring (naast minder gewicht) dat veel vaker de Carbon Clinchers zonder de alu velgrand gekocht worden?

Ben benieuwd of er forumleden zijn die ervaring hebben met Carbon Clinchers met alu velgrand.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 20 feb 2014 12:09

bmiller schreef:
amclassic-fan schreef:Ja dat remt aanzienlijk beter.
Is er dan een andere verklaring (naast minder gewicht) dat veel vaker de Carbon Clinchers zonder de alu velgrand gekocht worden?

Ben benieuwd of er forumleden zijn die ervaring hebben met Carbon Clinchers met alu velgrand.
Looks
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie