Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2014

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 28 mei 2014 12:21

Bedankt, zal ik doen.

PI3R
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:46

PI3R 28 mei 2014 22:58

Ga de marmotte dit jaar ook voor het eerst fietsen. Mijn hoofddoel is uitrijden maar stiekem ben ik ook met goud bezig. Weet totaal niet wat ik moet verwachten. Heb veel mensen gesproken die de marmotte gereden hebben maar behalve de tips wordt ik daar niet wijzer van.
Ben van plan om met 36/28 te gaan, fiets normaal altijd 39/28 of 25. Verwacht zelf dat dit genoeg is maar heb geen idee waarmee ik de beklimmingen moet vergelijken. Heb bijvoorbeeld de Passo del Mortirolo, Gavia, Stelvio (3 zijdes) en de Mont Ventoux beklommen.
Heb begin maart een fittest gedaan puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel wat moet je ongeveer leveren om de marmotte uit te fietsen? (of wat per kilo)

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 mei 2014 23:21

PI3R schreef:Ga de marmotte dit jaar ook voor het eerst fietsen. Mijn hoofddoel is uitrijden maar stiekem ben ik ook met goud bezig. Weet totaal niet wat ik moet verwachten. Heb veel mensen gesproken die de marmotte gereden hebben maar behalve de tips wordt ik daar niet wijzer van.
Ben van plan om met 36/28 te gaan, fiets normaal altijd 39/28 of 25. Verwacht zelf dat dit genoeg is maar heb geen idee waarmee ik de beklimmingen moet vergelijken. Heb bijvoorbeeld de Passo del Mortirolo, Gavia, Stelvio (3 zijdes) en de Mont Ventoux beklommen.
Heb begin maart een fittest gedaan puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel wat moet je ongeveer leveren om de marmotte uit te fietsen? (of wat per kilo)
Het enige advies over verzetten dat ik je kan meegeven: als je twijfelt om een grotere krans mee te nemen zou ik het altijd doen. Verder heb ik geen idee is 36/28 in jouw geval voldoende is.

Veel mensen onderschatten het slopende effect van de cyclo. Ze denken dat ze de Alp met een bepaald verzet kunnen oprijden, maar dat is dan gebaseerd op een enkele klim. Dat je al die hellingen hebt gereden is mooi, maar belangrijker is hoeveel je er op één dag gereden hebt. De Alp na 160 km is heel wat zwaarder dan de Mortirolo koud oprijden. Ook hier geldt dat je veel profijt kan hebben van een extra krans achter of wellicht zelfs twee.

Vergis je ook niet in de Galibier, met name de laatste 8 km zijn niet te onderschatten en doen alle deelnemers pijn. Ook kun je je opblazen in het stuk tussen de Glandon en de Telegraph. Dat loopt vals plat omhoog en kan heel veel kracht kosten als je niet in een groepje zit.

Over de opbouw van de tocht is eerder al veel geschreven in dit topic. Succes.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 29 mei 2014 09:49

Berere vraag is hoevell watt per kg je moet trappen voor goud.

Vriend van mij had 190 watt met in de 80kg tijd van 8:08.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 29 mei 2014 11:25

tom de groot schreef: Vriend van mij had 190 watt met in de 80kg tijd van 8:08.
Gemiddeld over hele tocht, of gemiddeld bergop? Lijkt mij dat eerste, maar just to be sure...
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5001
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 29 mei 2014 11:44

RMB schreef:
tom de groot schreef: Vriend van mij had 190 watt met in de 80kg tijd van 8:08.
Gemiddeld over hele tocht, of gemiddeld bergop? Lijkt mij dat eerste, maar just to be sure...
haha dat vroeg ik me ook al af... maar met 190W bergop ben je met dat gewicht niet voor donker thuis... :mrgreen:

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 29 mei 2014 16:21

Gehele tocht uiteraard ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2014 10:15

Gemiddelde vermogens in de bergen zeggen helemaal niets en al helemaal niet voor je eindtijd in de Marmotte. Als je een hoog gemiddeld vermogen wilt halen, moet je alleen op kop gaan rijden in het dal en meer van dat soort domme dingen doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 30 mei 2014 15:32

Even een vraagje voor wat betreft de bevoorrading.

In principe ben ik van plan om al mijn eten zelf mee te nemen, maar water moet ik natuurlijk wel onderweg inslaan bij de posten. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je je bidonnen weer gevuld hebt? Staat er een rij en wordt het voor je gedaan of staan er losse kraantjes zodat je het zelf snel kunt doen of is het anders geregeld? Aangezien ik alle tijd nodig heb om goud te kunnen halen zijn dat wel dingen die ik graag van te voren zou weten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mei 2014 16:31

Gaat vrij snel.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 30 mei 2014 16:36

zlyrinx schreef:Even een vraagje voor wat betreft de bevoorrading.

In principe ben ik van plan om al mijn eten zelf mee te nemen, maar water moet ik natuurlijk wel onderweg inslaan bij de posten. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je je bidonnen weer gevuld hebt? Staat er een rij en wordt het voor je gedaan of staan er losse kraantjes zodat je het zelf snel kunt doen of is het anders geregeld? Aangezien ik alle tijd nodig heb om goud te kunnen halen zijn dat wel dingen die ik graag van te voren zou weten.
Dat ligt eraan, als je je fiets niet wilt vasthouden of je bent met meer personen dan gaat het snel.

Een broodje eten in Valloire is toch ook aan te raden, alleen repen en gels is ook niet ideaal voor je maag.
Afbeelding

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 30 mei 2014 17:38

ericpeters schreef:
zlyrinx schreef:Even een vraagje voor wat betreft de bevoorrading.

In principe ben ik van plan om al mijn eten zelf mee te nemen, maar water moet ik natuurlijk wel onderweg inslaan bij de posten. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je je bidonnen weer gevuld hebt? Staat er een rij en wordt het voor je gedaan of staan er losse kraantjes zodat je het zelf snel kunt doen of is het anders geregeld? Aangezien ik alle tijd nodig heb om goud te kunnen halen zijn dat wel dingen die ik graag van te voren zou weten.
Dat ligt eraan, als je je fiets niet wilt vasthouden of je bent met meer personen dan gaat het snel.

Een broodje eten in Valloire is toch ook aan te raden, alleen repen en gels is ook niet ideaal voor je maag.
Tsja, stuk stokbrood met brie zie ik ook niet echt zitten. Ik ga het wel overleven op ontbijtkoek, zelfgemaakte granenrepen en gelletjes denk ik. Ik ga het in ieder geval morgen wedstrijdsituatief testen bij de Waalse Pijl

Plaats reactie