Er is nu een Nieuwe Oefening voor Al Uw Kernspieren... Allemaal Tegelijk! Word Sterk Als een Beer!™
Dames en heren ik presenteer u:
GO TUBELESS
gineau schreef:Ik krijg als het goed is binnen een dag of tien de laatste tubeless-spulletjes binnen en dan ga ik het ook proberen.
De banden die ik ga gebruiken zijn een schwalbe one (voorband), en een hutchinson sector 28 (achterband).
Vandaag ben ik begonnen met de installatie; beide banden i.c.m. Pacenti SL23 velgen.
Eerst de Schwalbe One geprobeerd. Eigenwijs als ik ben, begon ik 'droog', dus zonder zeepwater o.i.d. als smeermiddel. De eerste bandhelft ging er overheen, wat moeite kostte, maar het gíng... De tweede bandhelft, dat was een heel ander verhaal... ik heb er meer dan een uur mee geworsteld. Uiteindelijk heb ik de boel toch maar ingesmeerd met zeepwater, wat in eerste instantie niet veel leek te helpen, maar na nog een aantal pogingen en pauzes, en diepe ademhalingen, ging de band er uiteindelijk overheen.
Wat een karwei was dat! Ik heb lang niet meer ergens zo hard voor gewerkt.
Topsport is het.
Toen het oppompen. Ik kreeg het niet voor elkaar. Ik dacht köttttttt wat moet ik nu... straks is alle moeite voor niets geweest..... Ben even gaan googelen en ik kwam de tip tegen dat het kan helpen, bij het voor het eerst oppompen van de band, om het binnenventiel eruit te halen; dan stroomt de lucht gemakkelijker de band in, waardoor de kans groter is dat de band zich goed vastzet.
Het werkte nog ook! Wat een mazzelkont voelde ik me toch. Ik had er half ontvelde wijsvingers aan overgehouden maar nu was het officieel: ik was 50% tubeless!
Nu moest alleen de achterband (hutchinson sector 28) nog.
...en die moet nog steeds. Ik heb er nu al bijna twee (!!) uur op zitten, maar ik krijg zelfs de eerste bandhelft van de hutchinson NIET over de velg heen. Wat ik (qua sjorren en porren) ook probeer. De band is veel minder grippy dan de schwalbe en geeft totaal geen rek, het lijkt wel plastic... Ik had van tevoren wel gedacht dat deze band moeilijker zou gaan, maar dat de eerste bandhelft al moeilijker is dan de tweede van de Schwalbe One, die me al haast mijn handen kostte.......
De CIA moest in plaats van waterboarden haar bajesklanten eens tubeless bandjes laten monteren. Ik kan je verzekeren dat die gevangenen één voor één helemaal doordraaien!! (Dat, of ze krijgen zulke brede bovenlichamen van het bandenworstelen dat ze hun tralies zullen kunnen wegtrekken en ontsnappen.)
Het is nachtwerk geworden maar ik ga nog éven door met proberen. Alleen als het echt niet anders kan, zal ik bandenlichters erbij pakken... eigenlijk not-done met tubeless banden.... Mocht iemand nog tips hebben...
EDIT: na nog een paar uur te zijn bezig geweest, kan ik melden dat het exorcisme geslaagd is. Ik ben uiteindelijk met de bandenlichters (heil park tools) begonnen. Hielp ook niet, de band zat nog steeds veel te strak. Bovendien begon het tubeless velglint beschadigd te raken door mijn steeds grovere geweld. Toen ik dat merkte -ik stond op het punt het op te geven- werd ik echt kwaad en heb ik de band van het wiel gerukt, ik ben erop gaan staan, en ik heb er uit alle macht aan alle kanten kracht op uitgeoefend, wanhopig, alles of niets! En maar proberen dat ding uit te rekken. Ik dacht, kreng, je zult op het wiel gaan, óf je gaat de prullenbak in maar dan maak ik je eerst kapot.
Het werkte. Met behulp van nog meer smeerwater en na nog meer bandenlichterij, zwichtte de band en ging er voor de eerste helft op. De tweede helft ging daarna opeens een stuk makkelijker.
EIND GOED, AL GOED. Ik zie nu wel dat het bandje aardig wat lucht verliest; hopelijk heeft dat meer te maken met het feit dat het een tubeless-ready band is (d.w.z. sealant toevoegen = noodzaak) dan met de geleden nachtelijke mishandeling... We shall see. Ik ga slapen.
wasbeer2006 schreef:Zojuist even een one 23mm op een reynolds assault 2013 gelegd. (...) De band viel heel smal op de velg reden dat ik er maar even 2km op gefiets hebt en mijn 25mm zx weer heb teruggezet.
Hoe smal is smal? Ik merk met de pacenti-velg (binnenbreedte 18mm) dat de One er perfect op past; één vloeiende lijn met de velg. Met het oppompen zette zich in eerste instantie maar één kant vast in de velgrand. Misschien dat dat normaal is met een eerste installatie, of dat het komt door mijn lompheid, ik weet het niet. Maar zou de band nog smaller uitvallen, dan weet ik niet of ik daar wel zo'n vertrouwen in zou hebben. Ik snap je keuze dus wel, als de band bij jou ook smal (of iig niet breed) uitvalt.
wasbeer2006 schreef:er zit wel weer wat gewichtsverschil tussen de one,
23mm one, s in september gekocht 298 en 303 gram
23 one in mei gekocht 328 gram
Ja klopt, hier hetzelfde: 308 gr voor de ene band en 324 voor de andere. Ben de installatie maar begonnen met de lichte band, dan gebruik ik de oh-zo-zware andere band wel later, als ik sterker ben.