Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 02 aug 2014 19:49

Try me :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 04 aug 2014 12:48

Weer een effort van iemand die handig is met programmeren, dit gaat de EDGE 1000 wellicht veel interessanter maken voor bepaalde mensen: http://gniza.org/segments/

@Jager: Wellicht kun je veel mensen een plezier doen door op het Garmin Edge 1000 forum een topic aan te maken met de titel. "How to Ride Courses without TBT on your Edge 1000" en daarin uit te leggen hoe je dat doet. Ik zie op dat forum nog steeds eigenaren van de Edge 1000 die neten weten hoe je dat moet instellen. Mocht je daar nu reacties op krijgen waaruit blijkt dat het allemaal betrouwbaar is dan heb je mij ook zover gekregen om een Edge 1000 te testen.
Afbeelding

steven75
Forum-lid

steven75 04 aug 2014 14:05

hallo,

Ik heb de methode van Jager geprobeerd. CRS (koers) gemaakt, dit keer via garmin connect. Klein probeerseltje van enkele km's.
Naar de edge 1000 verzonden.
In de edge 1000 heb ik een profiel gemaakt waarbij herberekenen op 'uit' staat. Ook de pop-ups heb ik uitgeschakeld.
Bij de instellingsoptie 'navigatie' schakel ik de standaard geïnstalleerde OSM kaart 'uit' zodat enkel de basemap (niet routeerbaar) actief is (die uitschakelen is dus niet nodig).
Dan ga ik naar 'koers', selecteer de te rijden koers, en tik 'rit'. Daarna kan je indien gewenst terug de OSM kaart activeren, er wordt niet herberekend. De timer starten en klaar is kees.
Voorlopig enkel op een traject van 5km geprobeerd, werkt perfect zoals ik destijds een track volgde op mijn map60csx. Geen enkele navigatie melding, tbt, popup of whatever.

Klinkt complex, maar blijkbaar moet je inderdaad niet meer doen dan zorgen dat je de navigeerbare kaart(en) uitschakelt en de 'herbereken' optie eveneens uitschakelt.

Voor mij is de volautomatische upload een super gegeven. Ook de bluetooth meldingen via iphone werken perfect, en de locked screen issue is van de baan. De grootte is ook voor mij geen probleem, gezien ik de map60 gewend was....

De Jager
Forum-lid

Gebruikersavatar De Jager 04 aug 2014 14:17

steven75 schreef:hallo,

Ik heb de methode van Jager geprobeerd. CRS (koers) gemaakt, dit keer via garmin connect. Klein probeerseltje van enkele km's.
Naar de edge 1000 verzonden.
In de edge 1000 heb ik een profiel gemaakt waarbij herberekenen op 'uit' staat. Ook de pop-ups heb ik uitgeschakeld.
Bij de instellingsoptie 'navigatie' schakel ik de standaard geïnstalleerde OSM kaart 'uit' zodat enkel de basemap (niet routeerbaar) actief is (die uitschakelen is dus niet nodig).
Dan ga ik naar 'koers', selecteer de te rijden koers, en tik 'rit'. Daarna kan je indien gewenst terug de OSM kaart activeren, er wordt niet herberekend. De timer starten en klaar is kees.
Voorlopig enkel op een traject van 5km geprobeerd, werkt perfect zoals ik destijds een track volgde op mijn map60csx. Geen enkele navigatie melding, tbt, popup of whatever.

Klinkt complex, maar blijkbaar moet je inderdaad niet meer doen dan zorgen dat je de navigeerbare kaart(en) uitschakelt en de 'herbereken' optie eveneens uitschakelt.

Voor mij is de volautomatische upload een super gegeven. Ook de bluetooth meldingen via iphone werken perfect, en de locked screen issue is van de baan. De grootte is ook voor mij geen probleem, gezien ik de map60 gewend was....

Eindelijk bevestiging ;-)

Als je nu een OSM kaart met volledige details download en NR maakt via Mappsource, kun je die aanzetten en heb je "best of both".

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 04 aug 2014 15:34

Ik heb het nog niet kunnen proberen, maar het lijkt erop dat het uitschakelen van een routeerbare kaart dient te gebeuren voordat je de Edge aan de computer aansluit, omdat tijdens aanzetten de Edge tijdens importeren al de koers wordt berekend en je dus de afslagschermen te zien krijgt.

Als ik een route zou versturen naar de Edge (een 810 in dit geval), dan zit daar al route info in van BaseCamp, als ik een track verstuur blijkt opeens ook de afslaginfo te worden gegeven, maar ook als ik de routeerbarekaart uitzet voor activeren, het toevoegen van wat hier soms tbt genoemd word gebeurd waarschijnlijk dus al bij de route/track naar koersconversie als de Edge wordt aangezet.

Indien zoals de Jager dat doet er alleen niet routeerbare kaarten in zitten zou het dus ook met een standaard track horen te werken. Elke track/route kan via JaVaWa RTWtool (Mac/Windows) worden omgezet in een koers en geladen in de GPS, of gebruik makende van functies van/in websites zoals genoemd word.

Zodra een bestand in de NewFiles folder van een Edge terecht komt, word er gedurende het aanzetten van een Edge een conversie uitgevoerd. Ook bij koersen die van website of uit RTWtool komen.
Marco :)

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 04 aug 2014 16:31

Dat je die Pop-ups uit krijgt gezet (nog steeds met workaround) dat was me wel duidelijk. De bijbehorende vraag is: werke alle virtual partner functies nog correct: Tijd tot bestemming, zelf gemaakte koerspunten (zoals top van beklimming, bevoorrading) en distance en time ahead nog hetzelfde als origineel bedoeld. (op de 810 werkt het gewoon niet zoals ik hier bedoel.... maar de 810 is niet de 1000 en ik verdenk Garmin ervan bepaalde functionaliteit in de 810 weg te hebben gehaald om de 1000 aantrekkelijker te maken, specifieker om de Segment functionaliteit op de 810 onmogelijk te maken)
Kun je op de 1000 ook een Strava segment narijden zoals hier beschreven: http://www.scarletfire.co.uk/use-your-g ... rava-koms/ ?
(Dat stukje vanaf: The Magic begins" is op een 810 alleen maar met heel veel moeite eenmalig te doen, 2 achter elkaar lukt niet zonder te stoppen.)
Afbeelding

steven75
Forum-lid

steven75 04 aug 2014 20:04

strava, segmenten, enz... zover ben ik nog niet als ex-map60 gebruiker.

Net nog 2x een GPX file in de edge 1000 gebracht. 1x via basecamp naar de edge, 2e keer via de finder (verkenner) verslepen naar de map newfiles op het interne geheugen. Werkt beiden, ik hoef niet eerst de routable kaart uit te schakelen zoals scheurneus suggereert.
De gpx werd gemaakt in basecamp ('sporen').

routable kaart uitgeschakeld, koers opgestart, en vertrokken. Routable kaart terug ingeschakeld en geen tbt of herberekening ervaren.
'afstand tot bestemming' werkte perfect, off course meldingen verschenen ook en dat vond ik super want de keren dat ik op de 60csx van mijn spoor ben geraakt zonder het tijdig te merken....

De virtual partner werkte niet, daar liep iets helemaal verkeerd. Heb ik me nog niet in verdiept.
Persoonlijk ervaar ik daar geen gemis, want als ik train met tijdsopnames, dan is dat toch op tracks die ik uit het hoofd ken. Louter een kruimelspoor volgen is waar ik naar op zoek was. En die 'afstand tot bestemming' is ook wel iets dat ik in de map60csx als gemis ervaarde zeker bij complex uitgestippelde tracks in de bergen. Was steeds wat inschatten/hoofdrekenen enz...
'afstand tot volgend punt' heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat dit wel zal werken. Als je wil zoek ik het eens uit. Lijkt me idd een nuttige feature.
Toch een minpuntje: het instellen van een infovenster zou vlotter mogen gaan. 3 seconden op een venster duwen om dan rechtstreeks bij instellingen te komen, dat zou super zijn (idem iphone +/-)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 aug 2014 21:32

En gewoon een gpx van gpsies slepen via Finder naar NewFiles werkt ook?
Dat is ons twee weken geleden niet gelukt namelijk en voor mij van doorslaggevend belang.
Less is bore

steven75
Forum-lid

steven75 04 aug 2014 21:42

Nog niet geprobeerd, maar ik zie niet in waarom dat niet zou lukken?
Je kunt ook een plugin installeren (garmin communicator).
Ga daarvoor naar gpsies, selecteer een rondrit, en dan zie je bovenaan de verschillende export mogelijkheden. Naast de button 'exporteer naar garmin gps' zie je een lampje waarachter meer uitleg zit.
Werkt ook perfect.

stefan1509
Forum-lid

stefan1509 04 aug 2014 22:45

Fijn is nu ook dat Garmin Connect automatisch synced met Strava

Zie
http://garmin.blogs.com/my_weblog/2014/ ... 9_w041_si0
Pinarello Dogma 2 - Dura Ace Di2 - FFWD F6r

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2014 13:59

Met hoeveel bugs? ;)
Less is bore

stefan1509
Forum-lid

stefan1509 05 aug 2014 14:04

Geen idee ;)

Gister werkte het prima. Tijd zal het leren.
Pinarello Dogma 2 - Dura Ace Di2 - FFWD F6r

Plaats reactie