Re: Gravel-racers
Geplaatst: 05 mei 2016 18:04
Voor die kleine stukjes "gravel" (/grind/schelpen/hard zand/etc) die we in NL hebben gebruik ik gewoon m'n CX (die ook m'n wegfiets is), deze dus: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 3#p1051233 - Of het ook lekker werkt op hele dagen gravel, dat moet de toekomst ooit nog uitwijzen
Heb wel met opzet deze gekocht omdat hij in verhouding (tot andere crossfietsen)
a) Een redelijk lange wielbasis heeft, zodat je minder compact hoeft te zitten. Beetje richting een wegfiets dus. Sterker nog: Ook voor een wegfiets vrij lang geloof ik. En past ook beter bij mijn lijf.
b) Een relatief laag bracket heeft, wat iets stabieler is. Beetje richting een wegfiets dus
c) Brede banden aankan (max 40mm, zoals de WTB Nano). Klein beetje richting MTB dus
Hardcore crossers zijn in principe gemaakt om heel wendbaar te zijn (dus kort frame en steile stuurbuishoek), door te kunnen trappen in de bochten (dus hoog bracket), voor max 33mm banden (wel met ruime moddermarge natuurlijk), en om niet heel veel langer dan een uur op los te gaan. Vandaar, zoals hiervoor ook gezegd, dat ze (soms/vaak) wat "korter en hoger" gebouwd zijn. Voor een gravelracer is het comfort juist wel heel belangrijk, want zo'n Amerikaans/Canadees bosgebied doorrijden doe je niet in een uurtje. Dikke banden zijn voor zulke lange ritten op soms losse ondergrond gewoon wel relaxed. Relaxte geometrie is prima, want de bochten zijn toch niet scherp omdat het vaak bosbouwwegen zijn, waar grote trucks over rijden. De klimmen (/afdalingen) zijn soms lang, maar niet steil, weer vanwege die trucks. Veel zittend klimmen dus. En je zult niet veel wegzakken in modder, want de weg is goed aangestampt door die trucks.
Theoretisch wordt het verschil tussen een gravel en een crosser dus gevormd door het verschil tussen "lange dagen in het zadel voooral rechtdoor rijden met veel zittende hoogtemeters" en "een uurtje over een slingerslang crossparkours zo snel mogelijk door de bochten en modder knallen"... Maarja, elke fabrikant heeft er zo zijn eigen kijk op. De meeste fabrikanten beginnen (eindelijk) door te krijgen dat de gemiddelde consument helemaal niet per se geholpen is met een agressief hardcore performance frame waar de elite renners op rijden.
Ik zelf ging dus meer voor een alleskunner, die weg, kasseien/klinkers, "gravel", en licht MTB-werk aankan. Paar dagen nadat ik mijn frame besteld had werd de Open U.P. gelanceerd. Die had ik anders zeker ook overwogen (kleur is puur toevallig ook nog bijna hetzelfde). Maar die €1500 (het prijsverschil tussen mijn frame en een U.P. frame) uitgespaard, en niet een half jaar hoeven wachten op m'n bestelling, was ook weer niet verkeerd.
Veel meer foto's hier: https://drive.google.com/open?id=0B2Vnx ... 0I1MWsyY0U
Heb wel met opzet deze gekocht omdat hij in verhouding (tot andere crossfietsen)
a) Een redelijk lange wielbasis heeft, zodat je minder compact hoeft te zitten. Beetje richting een wegfiets dus. Sterker nog: Ook voor een wegfiets vrij lang geloof ik. En past ook beter bij mijn lijf.
b) Een relatief laag bracket heeft, wat iets stabieler is. Beetje richting een wegfiets dus
c) Brede banden aankan (max 40mm, zoals de WTB Nano). Klein beetje richting MTB dus
Hardcore crossers zijn in principe gemaakt om heel wendbaar te zijn (dus kort frame en steile stuurbuishoek), door te kunnen trappen in de bochten (dus hoog bracket), voor max 33mm banden (wel met ruime moddermarge natuurlijk), en om niet heel veel langer dan een uur op los te gaan. Vandaar, zoals hiervoor ook gezegd, dat ze (soms/vaak) wat "korter en hoger" gebouwd zijn. Voor een gravelracer is het comfort juist wel heel belangrijk, want zo'n Amerikaans/Canadees bosgebied doorrijden doe je niet in een uurtje. Dikke banden zijn voor zulke lange ritten op soms losse ondergrond gewoon wel relaxed. Relaxte geometrie is prima, want de bochten zijn toch niet scherp omdat het vaak bosbouwwegen zijn, waar grote trucks over rijden. De klimmen (/afdalingen) zijn soms lang, maar niet steil, weer vanwege die trucks. Veel zittend klimmen dus. En je zult niet veel wegzakken in modder, want de weg is goed aangestampt door die trucks.
Theoretisch wordt het verschil tussen een gravel en een crosser dus gevormd door het verschil tussen "lange dagen in het zadel voooral rechtdoor rijden met veel zittende hoogtemeters" en "een uurtje over een slingerslang crossparkours zo snel mogelijk door de bochten en modder knallen"... Maarja, elke fabrikant heeft er zo zijn eigen kijk op. De meeste fabrikanten beginnen (eindelijk) door te krijgen dat de gemiddelde consument helemaal niet per se geholpen is met een agressief hardcore performance frame waar de elite renners op rijden.
Ik zelf ging dus meer voor een alleskunner, die weg, kasseien/klinkers, "gravel", en licht MTB-werk aankan. Paar dagen nadat ik mijn frame besteld had werd de Open U.P. gelanceerd. Die had ik anders zeker ook overwogen (kleur is puur toevallig ook nog bijna hetzelfde). Maar die €1500 (het prijsverschil tussen mijn frame en een U.P. frame) uitgespaard, en niet een half jaar hoeven wachten op m'n bestelling, was ook weer niet verkeerd.
Veel meer foto's hier: https://drive.google.com/open?id=0B2Vnx ... 0I1MWsyY0U