Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 17 jan 2016 22:24

Orlok schreef:
Bennygiant schreef:Eerste keer nieuw stuurlintje geplaatst nieuwe bb gemonteerd en voorderailleur geprobeerd af te stellen
En voorderailleur afgesteld of . . . .?
Goed bezig geweest in ieder geval ;)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Bennyride
Forum-lid

Bennyride 17 jan 2016 22:42

Orlok schreef:
Bennygiant schreef:Eerste keer nieuw stuurlintje geplaatst nieuwe bb gemonteerd en voorderailleur geprobeerd af te stellen
En voorderailleur afgesteld of . . . .?
Kreeg het niet voor elkaar had al los vraagje staan in techniek

Bennyride
Forum-lid

Bennyride 17 jan 2016 22:43

plantagenet schreef:Vanmiddag mijn Campagnolo Veloce cassette gedemonteerd en tandwielen schoongemaakt. Teven de naaf geopend, body eraf, en alles gereinigd en voorzien van nieuw smeermiddel. Industrielagers in de naaf ongemoeid gelaten, deze zagen er nog prima en corrosievrij uit (wiel is bijna 4 jaar oud). Alles weer gemonteerd en het ziet er weer netjes uit 8-)
Ook druk geweest

JoostG
Forum-lid

JoostG 22 jan 2016 15:36

Ik vond het vandaag te koud om met mijn dochter van 3 met de fiets op pad te gaan. Zij aan de keukentafel met puzzels en stiften, ik lekker pielen aan de fietsen. Ik had recent een nieuw stuurtje op de zomerfiets gezet, maar was nog niet tevreden met de stand van de shifters. Nu wel. Oude stuurtje van de zomerfiets heb ik vervolgens op de cyclocrosser gezet en meteen een nieuw stuurlint voor de looks aangebracht. Het nieuwe zadel was ook binnen, dus dat heb ik ook gemonteerd.
De laatste tijd heb ik met de winterfiets veel nattigheid gezien: headset losgedraaid en voorvork verwijderd. Ik heb alles goed schoongemaakt (en ook maar eens de maten van de lagers genoteerd) en weer flink ingevet voor het 2e gedeelte van de winter. Alle 3 de fietsen staan er weer piccobello bij.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Jorio
Forum-lid

Gebruikersavatar Jorio 23 jan 2016 18:58

Aangezien de hub/lagers van m'n fulcrum Racing sport weer vol roestblubbergruis zaten (vorig jaar vervangen, 2 regenritjes dit jaar... En het was weer raak) die vandaag helemaal uit elkaar gehaald (geen logische constructie bij de Racing sport's) schoongemaakt, opnieuw ingevet en weer in elkaar geknutseld. Hij loopt nog niet helemaal lekker, dus bij deze weggepromoveerd tot tacxwiel. Wat een sh*tachterwiel is dit toch. Ik had nog een RS11 achterwiel, die mag nu als winterachterwiel zijn dienst gaan bewijzen. Zwaar... Maar waarschijnlijk ook redelijk weer-proof.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 23 jan 2016 20:59

Nieuwe ketting er op en de cassette en ook derrailleurwieltjes er af gehad om die eens heel goed schoon te maken.
Verder maar even een oud achterbandje er op. Eind aan een maandje winterstop, morgen beginnen op de tacx

den boete
Forum-lid

Gebruikersavatar den boete 25 jan 2016 20:04

Ondanks het feit dat ik veel zorg draag voor mijn materiaal zijn er op twee jaar tijd toch 2 digitale bandenspanningsmeters gesneuveld van het merk Schwalbe.
Ik erger me blauw aan die Chinese meuk :evil:

Een gerecupereerde industriële manometer van het merk VDO en wat creativiteit leverden deze namiddag een 'bomb-proof' bandenspanningsmeter op :like:
De meter is gemaakt voor Prestaventielen, in het buisje zit een stukje metaaldraad dat het ventiel open duwt.

Plaatjes :
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 26 jan 2016 15:48

Daar hou ik nu van, van zo'n knutselwerkjes.

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 27 jan 2016 13:08

Vanmorgen deze Afbeelding vervangen voor deze Afbeelding
Had een zo goed als ongebruikt exemplaar gezien op mp. Kon het niet laten lopen, en leukt de boel toch weer een beetje op.

campasuper
Forum-lid

campasuper 27 jan 2016 13:21

Wat ben je ermee opgeschoten?
Is mij niet duidelijk.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 27 jan 2016 13:23

Geeft ook niet. Als het mij maar duidelijk is. ;-)

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 27 jan 2016 19:50

Vandaag mijn Mavic Aksium wiel gerepareerd, moet nu alleen nog even het wiel goed uitrichten en daarna het loopwerk - lagers en freewheel - nakijken en zonodig opnieuw smeren.

Eergisteren na afloop van mijn rit merkte ik al dat er een slag in mijn achterwiel zat. Toen ik het wiel had gedemonteerd was te zien dat een deel van de lak aan het frame, waar de band tegenaan was gekomen, is weggesleten. Meerdere spaken aan de niet-aandrijfzijde waren los, waarvan er een afbrak toen ik hem wilde aandraaien en een tweede trok ik zo uit de velg. Door het slechte weer de afgelopen periode was de velg vol met water gelopen en zijn de spaken en nippels goed vast gecorrodeerd. Dus gisteren al begonnen met het druppelen van kruipolie aan beide zijde van de nippels.

Nadat ik vandaag degene die uit de velg was getrokken opnieuw, maar nu achter een rvs ringetje, in de velg had gemonteerd en op spanning had gebracht ook een tweede spaak gemonteerd. Door het inwerken van de kruipolie zijn de nippels weer enigsinds draaibaar en heb nu alvast het grootste deel van de slag uit de velg kunnen draaien. :)

Btw, drie fietsenmakers in Almere waren niet in het bezit van rechte butted spaken..! Uiteindelijk bij de vierde maar twee 'goede' spaken (Campagnolo - bingo) gekocht.! :?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie