Het was een poging in de stijl van Swett te blijven, met alleen het merk en frame (Cannondale ipv China frame en Swett) als variabelen.SqueeZer schreef: Bold/Italic/Underlined is marketing bs. want is Frank een betere spuiter omdat hij ex-prof is? Of aan de kost komt als co-commentator? Rest klopt Waarom word het hier wel gesmaakt en elders niet? Mij gaat het om het hypocriete ansich, zelf totaal niet van zin een Swett te kopen.
Swett Cycles
Voor Swett is het wel een bedrijfsvoering met weinig risico:
-Import van frame met alle kosten + winst
-Spuiten tegen kostprijs bij de spuiter met misschien nog wel een beetje marge
-Onderdelen tegen adviesprijs = winst
-Opbouw tegen fietsenmakerstarief = winst
Zou je ooit ergens mee blijven zitten dan kan je het tegen kostprijs plus wat extra op Marktplaats zetten. Veel voorraad heeft hij niet nodig want er is voldoende tijd om alle onderdelen te bestellen als het frame wordt gelakt. Dan heb je alleen de advertentiekosten, website en stand op Bikemotion als risico gelopen maar daar krijg je wel ruim 20 pagina's op dit forum voor terug. Zou je het iets minder groots aanpakken dan loop je hooguit het risico dat je een aantal frames zonder winst moet verkopen en dat je er een paar uur in gestopt hebt.
-Import van frame met alle kosten + winst
-Spuiten tegen kostprijs bij de spuiter met misschien nog wel een beetje marge
-Onderdelen tegen adviesprijs = winst
-Opbouw tegen fietsenmakerstarief = winst
Zou je ooit ergens mee blijven zitten dan kan je het tegen kostprijs plus wat extra op Marktplaats zetten. Veel voorraad heeft hij niet nodig want er is voldoende tijd om alle onderdelen te bestellen als het frame wordt gelakt. Dan heb je alleen de advertentiekosten, website en stand op Bikemotion als risico gelopen maar daar krijg je wel ruim 20 pagina's op dit forum voor terug. Zou je het iets minder groots aanpakken dan loop je hooguit het risico dat je een aantal frames zonder winst moet verkopen en dat je er een paar uur in gestopt hebt.
Campagnolo Ultra Dork
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
hangt er natuurlijk ook een beetje van af hoe snel je wilt kunnen leveren en dus hoe groot je je voorraad wilt houden (voorraad=risico)Ernie C. schreef:Voor Swett is het wel een bedrijfsvoering met weinig risico:
-Import van frame met alle kosten + winst
-Spuiten tegen kostprijs bij de spuiter met misschien nog wel een beetje marge
-Onderdelen tegen adviesprijs = winst
-Opbouw tegen fietsenmakerstarief = winst
Zou je ooit ergens mee blijven zitten dan kan je het tegen kostprijs plus wat extra op Marktplaats zetten. Veel voorraad heeft hij niet nodig want er is voldoende tijd om alle onderdelen te bestellen als het frame wordt gelakt. Dan heb je alleen de advertentiekosten, website en stand op Bikemotion als risico gelopen maar daar krijg je wel ruim 20 pagina's op dit forum voor terug. Zou je het iets minder groots aanpakken dan loop je hooguit het risico dat je een aantal frames zonder winst moet verkopen en dat je er een paar uur in gestopt hebt.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
@mackers2.0 bedoelt volgens mij te zeggen dat Jaap waarschijnlijk gewoon geen btw heeft betaalt omdat ALS ie het ergens betaalt zou hebben hij daar wel bewust van moet zijnSqueeZer schreef:Welke onzin?
http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/pakket.htm
http://europa.eu/youreurope/business/va ... dex_nl.htm
Geen BTW vanuit een Niet Europees land hoeven betalen staat volgens mij redelijk gelijk met zwarte markt/smokkel.
Ofte niet hoeven betalen klopt niet
@Ernie je vergeet zaken als:
- Locatie: Elektriciteit/verwaming/huur/stockruimte
- Belastingen heb je altijd als bedrijf (en we praten eens niet over de BTW)
- Sociale lasten
- Werkmateriaal (blijft een eenmalige investering me dunkt)
verder kan je locatie natuurlijk gewoon je huis/schuur zijn
Wel heel kort door de bocht hoor, als je het mij vraagt. Er komen heus wel een heel pak meer zaken bij kijken, neem dit van mij aan. Los van het feit dat het een slimme, Quick-win (of low cost/risk, high profit) model is, mag je niet vergeten dat zaken als transport, opslag, taxen (jaja, we kunnen er niet omheen), personeel (de grootste kost, vrees ik), verzekeringen, elektriciteit en veel andere zaken die ik hier nog vergeet op te noemen hier ook nog moet bij rekenen. Moest het zo makkelijk zijn om fietsen te maken en te verkopen, dan was ik er ook lang mee begonnen. Helaas, de realiteit is meestal een pak minder fraai.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Zeker als de voorraad niet al te groot is en je hebt al een bedrijf is de kostenpost voor huisvesting en verzekering nihil.
Het feit dat een particulier nauwelijks importheffingen betaald kun je Swett moeilijk aanrekenen. Dat is puur lamlendigheid/onwetendheid van de douane. Zij moeten het bedrag aan heffingen bepalen, doen ze dat fout dan is dat hun probleem en niks illegaals aan. Dat ze daar kleine zelfstandigen mee benadelen is jammer maar de slimme particulier kan er zijn voordeel mee doen en je kunt moeilijk stellen dat we in NL al zo weinig belasting betalen...
Het feit dat een particulier nauwelijks importheffingen betaald kun je Swett moeilijk aanrekenen. Dat is puur lamlendigheid/onwetendheid van de douane. Zij moeten het bedrag aan heffingen bepalen, doen ze dat fout dan is dat hun probleem en niks illegaals aan. Dat ze daar kleine zelfstandigen mee benadelen is jammer maar de slimme particulier kan er zijn voordeel mee doen en je kunt moeilijk stellen dat we in NL al zo weinig belasting betalen...
Campagnolo Ultra Dork
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
svvander schreef:Wel heel kort door de bocht hoor, als je het mij vraagt. Er komen heus wel een heel pak meer zaken bij kijken, neem dit van mij aan. Los van het feit dat het een slimme, Quick-win (of low cost/risk, high profit) model is, mag je niet vergeten dat zaken als transport, opslag, taxen (jaja, we kunnen er niet omheen), personeel (de grootste kost, vrees ik), verzekeringen, elektriciteit en veel andere zaken die ik hier nog vergeet op te noemen hier ook nog moet bij rekenen. Moest het zo makkelijk zijn om fietsen te maken en te verkopen, dan was ik er ook lang mee begonnen. Helaas, de realiteit is meestal een pak minder fraai.
-personeel neem je lijkt me pas aan als je het niet meer in je eentje kunt doen (je eigen inkomen moet je er dus wel mee verdienen inderdaad
-transport: Als je frames inkoopt zoals @havana en @JAap doen kost dit niets (toch), waarschijnlijk wel als je groter gaat inkopen (maar dan heb je weer voorraad=risico). Binnen NL bereken je dit in je marge lijkt me.
-verzekeringen is wel een puntje: aansprakelijkheid zou ik wellicht iets mee doen, inboedel (ivm met je voorraad), rechtsbijstand, arbeidsongeschiktheid.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ben ik niet met je eens.Ernie C. schreef:Voor Swett is het wel een bedrijfsvoering met weinig risico:
-Import van frame met alle kosten + winst
-Spuiten tegen kostprijs bij de spuiter met misschien nog wel een beetje marge
-Onderdelen tegen adviesprijs = winst
-Opbouw tegen fietsenmakerstarief = winst
Zou je ooit ergens mee blijven zitten dan kan je het tegen kostprijs plus wat extra op Marktplaats zetten. Veel voorraad heeft hij niet nodig want er is voldoende tijd om alle onderdelen te bestellen als het frame wordt gelakt. Dan heb je alleen de advertentiekosten, website en stand op Bikemotion als risico gelopen maar daar krijg je wel ruim 20 pagina's op dit forum voor terug. Zou je het iets minder groots aanpakken dan loop je hooguit het risico dat je een aantal frames zonder winst moet verkopen en dat je er een paar uur in gestopt hebt.
Misschien werkt hij op dit moment nog vanuit een garagebox, maar je wil toch snel een opstapje naar een werkplaats, magazijn, showroom/winkel lijkt me. Frames dienen vooruit betaald te worden, verschillende onderdelen, wielen en groepen wil je op voorraad houden evenals de verschillende modellen frames en ook in verschillende maten. Dan nog wat demo fietsen, stukje marketing, boekhouding etc etc. en dan praat je al over een aanzienlijke investering, vaste lasten en overhead die betaald dienen te worden van die ca. €400,- die je per fiets overhoud (laat het iets meer zijn als hij zelf de assemblage doet).
Mocht alles op bestelling met 6-8 weken levertijd zijn en vanuit de garage, dan heb je misschien gelijk. Dan ben je in principe gewoon een zzp'er die leeft op het verkopen van 1-2 fietsen per week. Het lijkt me dat zijn doel is om de zaak uit te breiden.
Elke week koopjes spotten waar je de goedkoopste onderdelen vinden kunt heb je als ondernemer ook geen tijd voor. Ik ben vrij zeker dat wij in Engeland/Duitsland bijvoorbeeld de naven goedkoper aan kunnen schaffen dan wat de Nederlandse wielbouwer er voor betaald.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 29 okt 2016 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar aangezien hij al importeur was van een aantal merken zal het berdrijfspand en verzekering er al zijn. Hetzelfde geldt voor de fietsenmakers die op deze wijze een huismerk voeren.
Je moet inderdaad wat frames inkopen maar dat is een investering met weinig risico.
Je moet inderdaad wat frames inkopen maar dat is een investering met weinig risico.
Campagnolo Ultra Dork
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
als je in grote getale wilt inkopen is daar natuurlijk risicoErnie C. schreef:Maar aangezien hij al importeur was van een aantal merken zal het berdrijfspand en verzekering er al zijn. Hetzelfde geldt voor de fietsenmakers die op deze wijze een huismerk voeren.
Je moet inderdaad wat frames inkopen maar dat is een investering met weinig risico.
verder is de levertijd bij SWETT max 4 weken, dus lijkt me dat frames wel op voorraad moeten zijn (maar die moet je sowieso wel hebben voor garantiegevallen), zeker als je bedenkt dat er in die 4 weken nog gespoten + afgemonteerd moet worden door anderen (al kun je daar goede afspraken mee maken natuurlijk)
dus een startkapitaal zou wel handig zijn natuurlijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Dat was me even ontgaan, maar maakt het geheel in mijn ogen alleen maar positiever. Het is dus niet een uit de grond gestampt bedrijfje vanuit een garagebox, maar een importeur met wat kennis en ervaring die het denk ook/beter te kunnen en zijn zaak diversifieert. Jaap Telder doet hetzelfde bij Swett als Swett bij Rose. Jaap rekent alleen vanuit een garagebox.Ernie C. schreef:Maar aangezien hij al importeur was van een aantal merken zal het berdrijfspand en verzekering er al zijn. Hetzelfde geldt voor de fietsenmakers die op deze wijze een huismerk voeren.
Je moet inderdaad wat frames inkopen maar dat is een investering met weinig risico.
Over import, ik heb zelf een onderneming en ik importeer regelmatig goederen en software uit diverse werelddelen.
Formeel is het zo dat de vervoerder in Nederland de inklaring regelt.
Dat betekent dat dit bedrijf, kan PostNL zijn, DHL, of iedere andere vervoerder die inklaring doet, berekent hoeveel er nog aan invoerrechten en BTW betaald moet worden.
De laatste tijd is merkbaar dat vervoerders steeds kritischer worden omdat zij steeds vaker een hijgende Douane in hun nek hebben. Vervoerders lopen namelijk de kans alsnog inklaringskosten en BTW te moeten betalen ipv de ontvanger terwijl het pakket al is afgeleverd.
Voor mij als ondernemer betekent het dat ik steeds vaker BTW betaal terwijl ik formeel bij import alleen op papier BTW aangeef voor de aangifte omzetbelasting.
Hou er dus maar rekening mee dat het feestje dat je geen BTW over import betaald steeds vaker verstoord zal worden door een pakketje inclusief inklaringsfactuur.
Saillant trouwens dat iemand die er hier (terecht) nogal een issue van maakt wanneer namaak voor echt verkocht word er blijkbaar geen moeite mee heeft als men bij inklaring van zijn pakketjes geen BTW in rekening brengt.
Als ondernemer kun je geen rekening houden met toeval en heb je er ook niks aan.
De klant moet je immers die 21% BTW in rekening brengen dus afdragen doe je hem uiteindelijk toch.
Formeel is het zo dat de vervoerder in Nederland de inklaring regelt.
Dat betekent dat dit bedrijf, kan PostNL zijn, DHL, of iedere andere vervoerder die inklaring doet, berekent hoeveel er nog aan invoerrechten en BTW betaald moet worden.
De laatste tijd is merkbaar dat vervoerders steeds kritischer worden omdat zij steeds vaker een hijgende Douane in hun nek hebben. Vervoerders lopen namelijk de kans alsnog inklaringskosten en BTW te moeten betalen ipv de ontvanger terwijl het pakket al is afgeleverd.
Voor mij als ondernemer betekent het dat ik steeds vaker BTW betaal terwijl ik formeel bij import alleen op papier BTW aangeef voor de aangifte omzetbelasting.
Hou er dus maar rekening mee dat het feestje dat je geen BTW over import betaald steeds vaker verstoord zal worden door een pakketje inclusief inklaringsfactuur.
Saillant trouwens dat iemand die er hier (terecht) nogal een issue van maakt wanneer namaak voor echt verkocht word er blijkbaar geen moeite mee heeft als men bij inklaring van zijn pakketjes geen BTW in rekening brengt.
Als ondernemer kun je geen rekening houden met toeval en heb je er ook niks aan.
De klant moet je immers die 21% BTW in rekening brengen dus afdragen doe je hem uiteindelijk toch.