Eerste keer zelf een wiel bouwen
Spaakspanning gelijk maken met banden (met druk) er op zou op zich wel prima kunnen. Het wordt alleen problematisch als je de spanning te hoog maakt. Als vervolgens je bandenspanning wegzakt (omdat je de velgen zonder banden opslaat, of omdat het 4 maanden in de schuur staat/hangt met leeggelopen banden), dan komt de spaakspanning wellicht hoger te staan dan het limiet van de velgen. Je velg zal niet uit elkaar klappen spontaan, maar het kan wel er voor zorgen dat er schade ontstaat aan de structuur ervan, wat de levensduur niet ten geode zal komen.
Banden leeg laten lopen en spaakspanning regelen moet op zich wel kunnen. Wat je dan echter niet zo goed kunt beoordelen is of je niet per ongeluk je velg ovaal trekt (radiale slag), je kunt dan alleen controleren of je een zijdelingse slag hebt of niet.
Helaas is dit wel een van de nadelen van tubeless, je haalt niet meer even je band er af. Dit is ook een van de redenen waarom ik op de racer nog met biba's rijd (ik experimenteer graag met banden), terwijl mijn woon-werk-winkel paard wel tubeless is opgezet: als ik naar werk of naar huis ga, wil ik geen lek en die banden blijven erop totdat ze op zijn.
Banden leeg laten lopen en spaakspanning regelen moet op zich wel kunnen. Wat je dan echter niet zo goed kunt beoordelen is of je niet per ongeluk je velg ovaal trekt (radiale slag), je kunt dan alleen controleren of je een zijdelingse slag hebt of niet.
Helaas is dit wel een van de nadelen van tubeless, je haalt niet meer even je band er af. Dit is ook een van de redenen waarom ik op de racer nog met biba's rijd (ik experimenteer graag met banden), terwijl mijn woon-werk-winkel paard wel tubeless is opgezet: als ik naar werk of naar huis ga, wil ik geen lek en die banden blijven erop totdat ze op zijn.
Ik denk dat die paar % extra niet zal uitmaken, in de constructie van het materiaal zit voldoende extra marge om dit te kunnen opvangen.
Het zou in mijn ogen te gek zijn als dat niet zo was dan zou je bij een gemist gat in de weg de velg al aan barrels rijden! Dan moet je een kasseien wegdek al helemaal vermijden.
Het zou in mijn ogen te gek zijn als dat niet zo was dan zou je bij een gemist gat in de weg de velg al aan barrels rijden! Dan moet je een kasseien wegdek al helemaal vermijden.
...
Zodra de velgen zonder banden etc. goed zijn gespaakt noteer ik van elke spaak de spaakspanning, zo heb ik altijd een referentie bij controle achteraf. Nadat de tubeless banden erop zijn gemonteerd en op druk zijn gebracht noteer ik weer van elke spaak de spaakspanning. Zo kan ik naderhand met de band op druk de spaakspanning controleren en natrekken.
Lijkt mij niet zo moeilijk, toch.?
Lijkt mij niet zo moeilijk, toch.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Tuurlijk, als je het zo doet heb je een referentie, met en zonder band. Overigens, zou ik dan voor de volledigheid ook de bandendruk noteren.
Maar helaas heb ik die meting met band niet gedaan, vandaar de vraag. Is het afdoende om de druk eraf te halen. Of moet ook de band eraf.
Ik ga van het weekend eens kijken, wat ik met druk, en zonder druk meet, en de band erop. En dan bekijk ik even of het evt nodig is bij te draaien
Maar helaas heb ik die meting met band niet gedaan, vandaar de vraag. Is het afdoende om de druk eraf te halen. Of moet ook de band eraf.
Ik ga van het weekend eens kijken, wat ik met druk, en zonder druk meet, en de band erop. En dan bekijk ik even of het evt nodig is bij te draaien
Heb me onlangs een spaakspanningsmeter aangeschaft van het merk Red Cycling Products. Analoog toestel en ziet er qua bouw vergelijkbaar uit met de TM-1. Een nadeel vind ik dat de schaalverdeling vrij beperkt is wat de nauwkeurigheid nadelig beïnvloed. Voor een 2 mm spaak ligt de aflezing tussen 48 (voor 41 kg) en 59 (voor 170 kg) terwijl de schaal op het toestel van 0 tot 135 is.
Nog iemand ervaringen met dit toestel ?
Net een aantal metingen gedaan op 5 spaken per zijde. Het gaat hier om aluminium wielen met 2 mm RVS spaken.
Voorwiel (schijfrem zijde): 146/170/170/146/146 kgf
Voorwiel : 77/110/100/100/110 kgf
Achterwiel (DS) : 124/146/146/124/146 kgf
Achterwiel (NDS) : 52/77/68/59/59 kgf
Bij de metingen van 170 kgf heb ik mijn twijfels. Zoals al aangehaald is de aflezing niet handig
Richtwaardes voor het voorwiel 100 kgf en voor het achterwiel 120 kgf aan de DS.Is dit aanvaardbaar ? Richtwaarde voor de NDS ?
In de wielen zitten wel enkele kleine zij- en hoogteslagen.
Wat is jullie mening hierover ? Wat is de juiste aanpak om hiervan terug een goede wielset te maken ?
Dank u
Nog iemand ervaringen met dit toestel ?
Net een aantal metingen gedaan op 5 spaken per zijde. Het gaat hier om aluminium wielen met 2 mm RVS spaken.
Voorwiel (schijfrem zijde): 146/170/170/146/146 kgf
Voorwiel : 77/110/100/100/110 kgf
Achterwiel (DS) : 124/146/146/124/146 kgf
Achterwiel (NDS) : 52/77/68/59/59 kgf
Bij de metingen van 170 kgf heb ik mijn twijfels. Zoals al aangehaald is de aflezing niet handig
Richtwaardes voor het voorwiel 100 kgf en voor het achterwiel 120 kgf aan de DS.Is dit aanvaardbaar ? Richtwaarde voor de NDS ?
In de wielen zitten wel enkele kleine zij- en hoogteslagen.
Wat is jullie mening hierover ? Wat is de juiste aanpak om hiervan terug een goede wielset te maken ?
Dank u
Je kunt de slagen zeker niet meten? Zeker bij schijfremmen, kun je beter een slag hebben, van laten we zeggen 0.2mm waar je niets van merkt, dan dat de spanningen zo ver uit elkaar liggen. Het liefst niet natuurlijk maar soms kan het niet anders.
Daarnaast, de meter van Parktool heeft geen kgf waardes. De getallen kun je naar kgf waardes vertalen adhv een tabel en dat is volledig afhankelijk van de vorm van de spaak. Bij een ronde Sapim Race is het getal 22 rond de 115-120kgf. Bij een CX-Ray is de waarde 14 rond de 115-120 kgf. Hoe die verschaling bij jouw meter gaat, dat ontgaat mij.
Hoe zit het met de andere spaken? Je moet ze allemaal nalopen.
En gemiddeld is 170kgf veel te hoog voor de meeste velgen. Bij de meeste DT velgen, bijvoorbeeld, houdt het op bij 1200NM = 122kgf. Ik vraag mij af wat jouw meter nou echt meet.
Daarnaast, de meter van Parktool heeft geen kgf waardes. De getallen kun je naar kgf waardes vertalen adhv een tabel en dat is volledig afhankelijk van de vorm van de spaak. Bij een ronde Sapim Race is het getal 22 rond de 115-120kgf. Bij een CX-Ray is de waarde 14 rond de 115-120 kgf. Hoe die verschaling bij jouw meter gaat, dat ontgaat mij.
Hoe zit het met de andere spaken? Je moet ze allemaal nalopen.
En gemiddeld is 170kgf veel te hoog voor de meeste velgen. Bij de meeste DT velgen, bijvoorbeeld, houdt het op bij 1200NM = 122kgf. Ik vraag mij af wat jouw meter nou echt meet.
Beter goed gejat dan slecht bedacht, hier wat leesvoer.
https://www.wheelfanatyk.com/blog/wheel ... our-wheel/
https://www.wheelfanatyk.com/blog/wheel ... our-wheel/
Persoonlijk vind ik dat niet zo'n heel goed/duidelijk artikel, de uitvinder van het stress relieving van spaakwielen is Jobst Brand:
https://www.sheldonbrown.com/brandt/str ... eving.html
https://www.sheldonbrown.com/brandt/str ... eving.html
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig