Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Dat smeren had ik ook gedaan.
Afijn ik ga zeker weer een nieuw projectje starten, moet alleen even bedenken wat precies. Ik heb namelijk niks nodig
Afijn ik ga zeker weer een nieuw projectje starten, moet alleen even bedenken wat precies. Ik heb namelijk niks nodig
Naar aanleiding van havana's ervaringen gisteren nog een tijdje rond gesnuffeld op het weide web en bij Parktool kwam ik het volgende tegen: nadat de band er op is gezet zal de spaakspanning hoger ( foutje; moet lager zijn) uitpakken (keezx had het over ca. 200N zelf constateerde ik zo'n extra 260N) je de spanning niet verder mag opvoeren, zodat je tenslotte uitkomt boven de toegestane limiet die door de fabrikant is gesteld. In mijn geval dus 1200N.
Van de fm hoorde ik dat je de spanning wel moet opvoeren???
1. Wat is nu wijsheid in deze?
2. En wat kunnen de gevolgen zijn als je het zo laat?
Van de fm hoorde ik dat je de spanning wel moet opvoeren???
1. Wat is nu wijsheid in deze?
2. En wat kunnen de gevolgen zijn als je het zo laat?
Laatst gewijzigd door Oppbogga op 31 mar 2018 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
...
Kees had het volgens mij over een lagere spaakspanning. En dat lijkt me ook logisch, tenslotte zorgt de opgepompte band voor een radiale kracht naar de naaf toe gericht op het velgbed en bij een hogere velg ook op de zijwangen die de velg een beetje zal doen comprimeren en/of de bracing angles licht verandert. Aangezien de nippels niet vast verbonden zijn met die velg zal dit de spaakspanning wat verlagen lijkt me. Ik denk maar hardop, of verkoop ik nu complete onzin? Heb je een link naar die Parktool info, vind het een merkwaardig verhaal.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Vandaag kreeg ik de wielen retour, en meteen even een herstelritje gemaakt
...
De band oefent inderdaad een radiale kracht op de velg uit, maar dat is by far niet genoeg om de spaakspanning te verlagen, ter illustratie heb ik daar wat later nog een plaatje van dat mechanisme bij geplaatst........zie pag 22 boven.thie schreef: ↑30 mar 2018 17:23 Kees had het volgens mij over een lagere spaakspanning. En dat lijkt me ook logisch, tenslotte zorgt de opgepompte band voor een radiale kracht naar de naaf toe gericht op het velgbed en bij een hogere velg ook op de zijwangen die de velg een beetje zal doen comprimeren en/of de bracing angles licht verandert. Aangezien de nippels niet vast verbonden zijn met die velg zal dit de spaakspanning wat verlagen lijkt me. Ik denk maar hardop, of verkoop ik nu complete onzin? Heb je een link naar die Parktool info, vind het een merkwaardig verhaal.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De enige reden om de spaakspanning te verhogen is om te voorkomen dat spaken aan de NDS kant los komen te staan. Bij sommige wielen komt dit zeer kritisch, maar afhankelijk van je ontwerp keuzes kan je zorgen dat het wat minder kritisch komt en hoef je die maximale spaakspanning ook niet zo dicht op te zoeken of te overschrijden.Oppbogga schreef: ↑30 mar 2018 13:37 Naar aanleiding van havana's ervaringen gisteren nog een tijdje rond gesnuffeld op het weide web en bij Parktool kwam ik het volgende tegen: nadat de band er op is gezet zal de spaakspanning hoger ( foutje; moet lager zijn) uitpakken (keezx had het over ca. 200N zelf constateerde ik zo'n extra 260N) je de spanning niet verder mag opvoeren, zodat je tenslotte uitkomt boven de toegestane limiet die door de fabrikant is gesteld. In mijn geval dus 1200N.
Van de fm hoorde ik dat je de spanning wel moet opvoeren???
1. Wat is nu wijsheid in deze?
2. En wat kunnen de gevolgen zijn als je het zo laat?
Oftewel is het echt nodig?
Ik zou ook de spaakspanning maar zo laten bij 1200 N en wat eruit komt aan de NDS maar op de koop toe nemen.
Dus niet verhogen na het monteren van de band.
De consequenties kunnen zijn:
Er loopt eens wat los aan de linkerkant, geen big deal , gewoon weer aandraaien en richten
Er kan op de lange termijn eens wat breken aan de linkerkant, maar dat kan jaren duren en is ook niet dramatisch.
Dus niet verhogen na het monteren van de band.
De consequenties kunnen zijn:
Er loopt eens wat los aan de linkerkant, geen big deal , gewoon weer aandraaien en richten
Er kan op de lange termijn eens wat breken aan de linkerkant, maar dat kan jaren duren en is ook niet dramatisch.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik ben van het 'polderen' idee en draai de spanning iets terug, halverwege het verschil tussen de spanning zonder en met band.
Dan moet het volgens mij wel goed komen met in het achterhoofd dat de fabrikant er nog wel enige marge ingebouwd heeft voordat de boel uit elkaar klapt.
Dan moet het volgens mij wel goed komen met in het achterhoofd dat de fabrikant er nog wel enige marge ingebouwd heeft voordat de boel uit elkaar klapt.
...
De fabrikant van wat?
Spaken zijn geen enkel probleem, die breken alleen door vermoeiing.
Naafflenzen breken ook niet zomaar.
Velgen zijn in het algemeen de bottleneck.
ps, ik leid uit je mededeling af dat je denkt dat door de band te monteren de spaakspanning stijgt, maar dat is niet zo.
Polderen is in het algemeen in de techniek geen goed idee.
Spaken zijn geen enkel probleem, die breken alleen door vermoeiing.
Naafflenzen breken ook niet zomaar.
Velgen zijn in het algemeen de bottleneck.
ps, ik leid uit je mededeling af dat je denkt dat door de band te monteren de spaakspanning stijgt, maar dat is niet zo.
Polderen is in het algemeen in de techniek geen goed idee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Maar daar lees ik dat de bandenspanning de spaakspanning wat zal verminderen, zoals ik zou verwachten en ook mijn ervaring is. Hoe kwam je dan bij verhogen?
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980