Enzzo schreef: ↑14 nov 2020 00:49
bever schreef: ↑13 nov 2020 19:32
.....
in der beschränkung zeigt sich erst der meister zei Goethe ooit. Niet op jou gericht hoor, maar meer wat bij me opkomt als ik sommige monologen hier lees
Als we dan toch Goethe gaan citeren lijkt deze in de context van deze discussie wel relevant:
“Das Land das die Fremden nicht beschützt geht bald unter”
@NICOB: de “groep” mag dan klein zijn in jouw optiek er zijn wel heel veel van die versplinterde groepjes aanwezig in Europa en Amerika.
Mijn angst is dat er ooit een charismatische leider opstaat die al deze groepen tot één geheel weet te verenigen.
Met Goethe kan je vele kanten op. Blijkbaar fan van Kant, wat nogal contradictorisch is met zijn schrijfsels. Tegen Voltaire maar voor de Verlichting, nu ja hij was in de eerste plaats aanhanger van de Romantiek. Straffe uitspraken deed hij nogal eens. Hij schreef over zijn verlangen naar een religie die het masturberen heilig zou verklaren. Bij zo’n godsdienst zou hij zich direct aansluiten (Venezianische Epigramme)
Ik begrijp je angst voor een charismatische leider, die allerlei strekkingen zou kunnen groeperen.
De geschiedenis leert ons echter dat mensen niet zomaar meegaan met zo'n leider, alleen als de omstandigheden de mensen zo boos, gefrustreerd, uitzichtloos, ontgoocheld,..... maken dan gaan ze luisteren naar zo'n figuur.
Het is dus aan het beleid om meer te luisteren naar 'de gewone' man, en die zijn mening meer te laten doordringen in het beleid om zo'n situatie te voorkomen.