Pagina 22 van 159

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 10:44
door leon1
Dat brengt herinneringen op ja. Ik ben ooit in Venlo ingestapt en pas aan de Oostenrijkse grens bij Salzburg uitgestapt om een vignet te kopen. Met een diesel makkelijk haalbaar. Niet teveel drinken zodat je niet hoeft te stoppen voor een sanitaire stop.

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 10:45
door Ernie C.
Als je het verschil tussen 100 en 130 op de snelweg zo goed merkt, dan moet je auto wel een heel beroerde wegligging hebben.
Note to self: koop nooit een moderne Volvo of BMW.

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:02
door Mehekachtohapi
Als 100 te langzaam voelt, heeft de auto misschien eerder een te goede wegligging ;-)

Onderweg op de snelweg auto's inhalen houdt me scherper dan in een treintje meerijden. Steeds op moeten blijven letten met inhalen en van baan wisselen, maakt de reis voor mij in ieder geval aangenamer.

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:07
door Rocketboy_2
Ernie C. schreef: 31 jan 2023 10:45 Als je het verschil tussen 100 en 130 op de snelweg zo goed merkt, dan moet je auto wel een heel beroerde wegligging hebben.
Note to self: koop nooit een moderne Volvo of BMW.
Schrijf je net aan 2 personen die een nieuwe Volvo en BMW hebben gekocht :D
Nu, geen last van slechte wegligging met een BMW. Ik doe regelmatig voor het werk een retourtje Luxemburg en dus niet over de allerbeste wegen.

Voel ik hier nu ook zo'n discussie komen als "de eerste trap is raak"?

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:28
door Mehekachtohapi
:lol:

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:31
door Ernie C.
Mehekachtohapi schreef: 31 jan 2023 11:02 Als 100 te langzaam voelt, heeft de auto misschien eerder een te goede wegligging ;-)

Onderweg op de snelweg auto's inhalen houdt me scherper dan in een treintje meerijden. Steeds op moeten blijven letten met inhalen en van baan wisselen, maakt de reis voor mij in ieder geval aangenamer.
Maar dan gaat het om het verschil in snelheid. Rijdt iedereen 130, dan rijd je ook op de linkerbaan weer in een treintje. Wat dat betreft werkt eigenlijk alleen te hard rijden.

Ik weet niet hoe het met de rijhulpsystemen in de Volvo zit maar in de Nissan Leaf hoef je al bijna niks meer te doen op de snelweg. Ik vrees dat je wat dat betreft nog aardig wat verveling gaat meemaken.

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:33
door wasbeer2006
Ja en zeggen dat iets goed of slecht rijd..... wat is dan slecht? comfort, sporing, beweging.
Daarnaast kunnen 9/10 me dan niet vertellen welk onderstel het betrof, welke banden(maat) eronder lag en wat de bandenspanning voor en achter was.
Dan kan ik het allemaal niet te serieus nemen.

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:40
door scottwilko
Mehekachtohapi schreef: 31 jan 2023 11:02 Als 100 te langzaam voelt, heeft de auto misschien eerder een te goede wegligging
Knip
Precies dat, de auto's van tegenwoordig zijn veel te comfortabel. Ik snap dan ook wel dat er allerhande hulpmiddelen nodig zijn om het veilig te houden.
Vroeger reed ik een Suzuki SC100GX een Japanse kei car, dus mega klein, maar met 49pk snel genoeg om 120km/u te halen. Zeker weten dat je dat allert deed, je billen 20cm boven het asfalt, zodat je elk hobbeltje precies voel.
Nu met een 15 jaar oude Skoda Fabia met 150 in Duitsland heerlijk comfortabel. En met een e-Golf waarmee ik zakelijk kilometers maak, is het inderdaad dodelijk saai zo comfortabel.
#ookvoormijgeenbmwofvolvo

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:44
door MarkVeenstra
Precies..,
En als je vermoeid uit een nachtdienst over ring Rotterdam naar huis moet - kan je beter op een motor zitten met je vizier open. Dan die makkelijke luxe wagen die het rijden bijna voor jou uitvoert... Dat eerste houd je veel allerter ;-)

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:48
door bakboord1
Met een simca 1100 de 140km/h proberen aan te tikken. Dat is pas een snelheidsbeleving.

Wij hadden ooit een 110pk Clio en een 180pk Insignia maar als ik lol wilde dan had de Clio absoluut de voorkeur.

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:54
door bartdr
Eigenlijk is het andersom: alles wat je kan automatiseren is per definitie minder foutgevoelig dan wanneer een mens het uitvoert. Voornamelijk omdat 1. mensen niet goed zijn in altijd hetzelfde reactiepatroon hebben en 2. het rekenvermogen van een PC doorgaans sneller is dan het reactievermogen van een mens.
Als we naar zelfrijdende auto's gaan (en die stap is niet zo ver af als je zou denken), dan is de verwachting dat het globaal veiliger wordt op de weg.

Daarbovenop: kijk een keer naar de bestuurders die je voorbij rijdt op de autosnelweg, de helft zit met iets anders bezig. Waakzaamheid is nu niet direct het sterkste punt van de gemiddelde bestuurder.

Re: Het grote auto topic

Geplaatst: 31 jan 2023 11:59
door thestudent
bakboord1 schreef: 31 jan 2023 11:48 Met een simca 1100 de 140km/h proberen aan te tikken. Dat is pas een snelheidsbeleving.

Wij hadden ooit een 110pk Clio en een 180pk Insignia maar als ik lol wilde dan had de Clio absoluut de voorkeur.
Een 110pk clio loopt iets van 194 op de teller. Rap zat.

155 in een twingo 1e generatie is ook hard zat.