Re: Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
Geplaatst: 20 mei 2024 17:31
Met een ander (kleiner) voorblad verplaats je toch het bereik naar een gedeelte waar geen gat zit?
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Als je ideale cadans bijvoorbeeld een 83 omw/min is (wat voor velen een gemiddeld goede cadans is, ook voor mij) dan rijd je met een 50t voorblad op de 19t zo'n 28 km/h, op de 17t zo'n 31,2 km/h. Voor menig toerist is tussen de 28 en 32 km/h een veel gereden gemiddelde snelheid. Dus je zit met een vrij groot gat bij die gangbare snelheden. Nu kan je zeggen: "monteer een kleiner voorblad, probleem opgelost". Oké, je neemt bijvoorbeeld een 46 voorblad, op de 17t is dat 28,9 km/h, op de 16t 30,6 km/h. Inderdaad, probleem zo goed als opgelost. Maar, als je af en toe eens een wedstrijd rijdt, ook al is dat een toeristenkoers. Daar worden tegenwoordig echt wel hoge snelheden behaald (tot 60 km/h... en meer), dan heb je die 50/11 soms echt wel nodig. Een 12-speed 11-28, daar zou echt wel een markt voor zijn. Niet voor degelijke renners, die mannen hebben geen 18 nodig. Maar voor de betere toerist die zo af en toe eens een wedstrijdje, GF of snelle rit met een A-wielertoeristenploeg rijdt zou een 12-speed 11-28 cassette (met 18t krans) best wel een goede optie zijn. Velen kunnen met die 28, zeker in combinatie met een compact crankstel (50/34), zelfs de bergen in. Met andere woorden: een heel breed inzetbare cassette.
Je weet toch van tevoren dat je een koers gaat rijden.Janneman schreef: ↑20 mei 2024 20:37Als je ideale cadans bijvoorbeeld een 83 omw/min is (wat voor velen een gemiddeld goede cadans is, ook voor mij) dan rijd je met een 50t voorblad op de 19t zo'n 28 km/h, op de 17t zo'n 31,2 km/h. Voor menig toerist is tussen de 28 en 32 km/h een veel gereden gemiddelde snelheid. Dus je zit met een vrij groot gat bij die gangbare snelheden. Nu kan je zeggen: "monteer een kleiner voorblad, probleem opgelost". Oké, je neemt bijvoorbeeld een 46 voorblad, op de 17t is dat 28,9 km/h, op de 16t 30,6 km/h. Inderdaad, probleem zo goed als opgelost. Maar, als je af en toe eens een wedstrijd rijdt, ook al is dat een toeristenkoers. Daar worden tegenwoordig echt wel hoge snelheden behaald (tot 60 km/h... en meer), dan heb je die 50/11 soms echt wel nodig. Een 12-speed 11-28, daar zou echt wel een markt voor zijn. Niet voor degelijke renners, die mannen hebben geen 18 nodig. Maar voor de betere toerist die zo af en toe eens een wedstrijdje, GF of snelle rit met een A-wielertoeristenploeg rijdt zou een 12-speed 11-28 cassette (met 18t krans) best wel een goede optie zijn. Velen kunnen met die 28, zeker in combinatie met een compact crankstel (50/34), zelfs de bergen in. Met andere woorden: een heel breed inzetbare cassette.
Het gaat niet alleen over koersen, ook snelle ritten met de wielertoeristen... en dan soms trager naar huis. In het zomerseizoen rijd ik toch meestal een twee keer in de week zo'n snelle rit. Niet meteen zin om twee keer in de week van voorblad te wisselen. Nu, als ik dit topic doorlees ben ik blijkbaar niet de enige die die 18t mist. Dus zo raar is het allemaal niet, lijkt me. De cadansvoorbeelden met de daaraan gekoppelde gangbare snelheden maken dat ook duidelijk in cijfers. En voorbladen en cassettes wisselen voor elk ander type rit, dat is niet meteen iets meer van deze tijd. Of jij moet een retrofan zijn, dat kan ook.Lcsmet schreef: ↑20 mei 2024 21:35
Je weet toch van tevoren dat je een koers gaat rijden.
Dan monteer je voor de koers toch terug andere voorbladen.
En voor het hooggebergte monteer je dan weer een andere cassette.
Je moet een klein beetje de oplossing voor een heel klein wereldprobleem ook willen zien.
Je zou inderdaad denken dat dit iets uit het verleden is toen we nog, in mijn geval, 8-speed reden.
Ik reed vroeger ook met een 12-25 cassette.