Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28049
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 okt 2011 14:23

Ik lig krom van het lachen. 3 km/uur verschil, dat doet denken aan het legendarische topic van Drummie met z'n Zipps :D

Het is volkomen onmogelijk dat je (veel) harder gaat op die Cannondale. Tests met vermogensmeters (SRM, Powertap) wijzen dit uit. Zelfs het steken van een hoge velg maakt op bij < 40 km/uur vrijwel niks uit.

Zo'n nieuwe fiets geeft natuurlijk wel een psychologisch voordeel; ook dit is wetenschappelijk aangetoond.

eelcoz

eelcoz 10 okt 2011 14:37

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

lopert
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2011 12:10

lopert 10 okt 2011 15:57

havana schreef:Ik lig krom van het lachen. 3 km/uur verschil, dat doet denken aan het legendarische topic van Drummie met z'n Zipps :D

Het is volkomen onmogelijk dat je (veel) harder gaat op die Cannondale. Tests met vermogensmeters (SRM, Powertap) wijzen dit uit. Zelfs het steken van een hoge velg maakt op bij < 40 km/uur vrijwel niks uit.

Zo'n nieuwe fiets geeft natuurlijk wel een psychologisch voordeel; ook dit is wetenschappelijk aangetoond.
Psychologisch nadeel in dit geval. Het gaat wel om een snelheden van 40km/u op de Canyon, de Cannondale dus iets trager.

Volkomen onmogelijk lijkt me wat sterk uitgedrukt. Doorredenerend zou het geld dat we in de fietsen steken dan dus alleen maar voor een psychologisch effect zorgen.

Ik probeer het alleen maar te verklaren. En nogmaals, mijn gedachte was/is ook dat de fiets niet zo'n verschil zou moeten kunnen maken.

Gebruikersavatar
ld001
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:16

Gebruikersavatar ld001 10 okt 2011 16:06

Laten we het daar op houden Lopert. Als er al een verschil zou zijn dan is dit zo klein zijn dat het niet meetbaar is.
Overigens gefeliciteerd met je mooie fiets. Ik heb zelf een los frame besteld in Liquigas kleuren.

lopert
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2011 12:10

lopert 10 okt 2011 16:07

eelcoz schreef:Andere weersomstandigheden of een ander parcours kunnen er ook voor zorgen dat je bij dezelfde hartslag een stukje sneller gaat. Sowieso is zoiets natuurlijk niet exact aan te geven bij het rijden op de weg, dus die 3 km per uur zou ik maar snel vergeten.
Ik vond het een opvallend groot verschil. Om zoveel sneller te gaan moet je normaal gesproken flink wat trainen. Je hebt gelijk dat het op de weg moeilijk meten is, misschien zit daarin de grootste factor.

Zoals gezegd ga ik het in de gaten houden. Maar weer on-topic dan?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 10 okt 2011 20:58

Mag ik nog eem wat zeggen.
In het duitse wielerblad Tour van vorige maand zijn een aantal banden getest. Hieruit kwam naar boven dat het verschil tussen de langzaamste en snelste geteste band omgerekend zo'n 1.6km/h is bij 35km/h en 85kg totaalgewicht. Toch een behoorlijk verschil voor wat het waard is.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
ld001
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:16

Gebruikersavatar ld001 10 okt 2011 21:33

vincent75 schreef:Mag ik nog eem wat zeggen.
In het duitse wielerblad Tour van vorige maand zijn een aantal banden getest. Hieruit kwam naar boven dat het verschil tussen de langzaamste en snelste geteste band omgerekend zo'n 1.6km/h is bij 35km/h en 85kg totaalgewicht. Toch een behoorlijk verschil voor wat het waard is.
Interessant. Lijkt me wel heel veel. Na houding op de fiets zullen de bandjes wel het grootste verschil maken. De standaard Lugano's die op de CAAD 10 105 zitten heb ik nooit mee gefietst maar ik kan me er iets bij voorstellen dat deze langzaam zijn/langzaam aanvoelen. Ik zou zeggen zo snel mogelijk eraf die Lugano's. Jammer die bandjes want verder is het is een echte racebak.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13828
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2011 11:31

ld001 schreef:
vincent75 schreef:Mag ik nog eem wat zeggen.
In het duitse wielerblad Tour van vorige maand zijn een aantal banden getest. Hieruit kwam naar boven dat het verschil tussen de langzaamste en snelste geteste band omgerekend zo'n 1.6km/h is bij 35km/h en 85kg totaalgewicht. Toch een behoorlijk verschil voor wat het waard is.
Interessant. Lijkt me wel heel veel. Na houding op de fiets zullen de bandjes wel het grootste verschil maken. De standaard Lugano's die op de CAAD 10 105 zitten heb ik nooit mee gefietst maar ik kan me er iets bij voorstellen dat deze langzaam zijn/langzaam aanvoelen. Ik zou zeggen zo snel mogelijk eraf die Lugano's. Jammer die bandjes want verder is het is een echte racebak.
Ja als je dat berekent kom je daar ongeveer op uit.

Maar ik geloof er niets van. Ik rijd veel op de MTB op de weg, het snelheidverschil racefiets en MTB is slecht een procent of 8.
Goed nieuws voor de meeste denk ik zo als er weer een mtb'er achter je zit.

En wat is nou echt het verschil tussen mijn MTB en racer.

Banden - GP4000s - racing Ralph 2.25
Druk - 8 bar - 3.5 bar
gewicht - 7.3 - 9.8
aerodynamica op de MTB zit ik 3cm meer van de grond af, drop is bij beide gelijk.

Dat allemaal is dus circa 2,5 - 3km verschil no way dat welke fietsonderdeel apart ook maar van 1 km/h verantwoordenlijk is. Als kantekening wellicht snelheden/vermogens boven de 40 a 45km/h zonder wind

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28049
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 okt 2011 12:01

ld001 schreef:
vincent75 schreef:Mag ik nog eem wat zeggen.
In het duitse wielerblad Tour van vorige maand zijn een aantal banden getest. Hieruit kwam naar boven dat het verschil tussen de langzaamste en snelste geteste band omgerekend zo'n 1.6km/h is bij 35km/h en 85kg totaalgewicht. Toch een behoorlijk verschil voor wat het waard is.
Interessant. Lijkt me wel heel veel. Na houding op de fiets zullen de bandjes wel het grootste verschil maken. De standaard Lugano's die op de CAAD 10 105 zitten heb ik nooit mee gefietst maar ik kan me er iets bij voorstellen dat deze langzaam zijn/langzaam aanvoelen. Ik zou zeggen zo snel mogelijk eraf die Lugano's. Jammer die bandjes want verder is het is een echte racebak.
Probleem van tests over rolweerstand is dat ze meten op een Tacx. Zo'n test is absoluut niet valide, want een band die op contact maakt met een Tacx is volledig anders dan een band die over wegdek rolt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2011 12:32

Die testen van Tour worden niet op een Tacx gedaan, maar op een rol bij Continental. Die rol lijkt al een klein beetje meer op een echt wegdek dan de Tacx van BTR.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 11 okt 2011 12:47

wasbeer2006 schreef:...
Maar ik geloof er niets van. Ik rijd veel op de MTB op de weg, het snelheidverschil racefiets en MTB is slecht een procent of 8.
Goed nieuws voor de meeste denk ik zo als er weer een mtb'er achter je zit.

En wat is nou echt het verschil tussen mijn MTB en racer.

Banden - GP4000s - racing Ralph 2.25
Druk - 8 bar - 3.5 bar
gewicht - 7.3 - 9.8
...
Dan heb je de MTB wel wat aangepast voor onroad gebruik.
3.5 bar voor 2.25" banden is erg veel.

En 8 % verschil vind ik best weinig. Dan heb je het denk ik over een momentopname. Als je bv 150 km gaat fietsen gaat het wel meer worden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13828
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2011 20:43

opperhoofd schreef:
wasbeer2006 schreef:...
Maar ik geloof er niets van. Ik rijd veel op de MTB op de weg, het snelheidverschil racefiets en MTB is slecht een procent of 8.
Goed nieuws voor de meeste denk ik zo als er weer een mtb'er achter je zit.

En wat is nou echt het verschil tussen mijn MTB en racer.

Banden - GP4000s - racing Ralph 2.25
Druk - 8 bar - 3.5 bar
gewicht - 7.3 - 9.8
...
Dan heb je de MTB wel wat aangepast voor onroad gebruik.
3.5 bar voor 2.25" banden is erg veel.

En 8 % verschil vind ik best weinig. Dan heb je het denk ik over een momentopname. Als je bv 150 km gaat fietsen gaat het wel meer worden.
De enige aanpassing is de bandenspanning tov het terrein. terrein tussen de 1.6 en 2.0. Uiteraard heb ik het over een racehardtail en geen downhill bike met 20cm veerweg.

Nee de 8% is gebaseerd op ruim 20 ritten die ik naast elkaar heb gelegd en opgeteld. Ritten van 50 tm 130 kilometer en het verschil is procenten is bij nagenoeg elke rit gelijk. Dus niet de ene keer 14% en de ander keer 4%.

Plaats reactie