Cannondale
Ik lig krom van het lachen. 3 km/uur verschil, dat doet denken aan het legendarische topic van Drummie met z'n Zipps
Het is volkomen onmogelijk dat je (veel) harder gaat op die Cannondale. Tests met vermogensmeters (SRM, Powertap) wijzen dit uit. Zelfs het steken van een hoge velg maakt op bij < 40 km/uur vrijwel niks uit.
Zo'n nieuwe fiets geeft natuurlijk wel een psychologisch voordeel; ook dit is wetenschappelijk aangetoond.
Het is volkomen onmogelijk dat je (veel) harder gaat op die Cannondale. Tests met vermogensmeters (SRM, Powertap) wijzen dit uit. Zelfs het steken van een hoge velg maakt op bij < 40 km/uur vrijwel niks uit.
Zo'n nieuwe fiets geeft natuurlijk wel een psychologisch voordeel; ook dit is wetenschappelijk aangetoond.
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Psychologisch nadeel in dit geval. Het gaat wel om een snelheden van 40km/u op de Canyon, de Cannondale dus iets trager.havana schreef:Ik lig krom van het lachen. 3 km/uur verschil, dat doet denken aan het legendarische topic van Drummie met z'n Zipps
Het is volkomen onmogelijk dat je (veel) harder gaat op die Cannondale. Tests met vermogensmeters (SRM, Powertap) wijzen dit uit. Zelfs het steken van een hoge velg maakt op bij < 40 km/uur vrijwel niks uit.
Zo'n nieuwe fiets geeft natuurlijk wel een psychologisch voordeel; ook dit is wetenschappelijk aangetoond.
Volkomen onmogelijk lijkt me wat sterk uitgedrukt. Doorredenerend zou het geld dat we in de fietsen steken dan dus alleen maar voor een psychologisch effect zorgen.
Ik probeer het alleen maar te verklaren. En nogmaals, mijn gedachte was/is ook dat de fiets niet zo'n verschil zou moeten kunnen maken.
Ik vond het een opvallend groot verschil. Om zoveel sneller te gaan moet je normaal gesproken flink wat trainen. Je hebt gelijk dat het op de weg moeilijk meten is, misschien zit daarin de grootste factor.eelcoz schreef:Andere weersomstandigheden of een ander parcours kunnen er ook voor zorgen dat je bij dezelfde hartslag een stukje sneller gaat. Sowieso is zoiets natuurlijk niet exact aan te geven bij het rijden op de weg, dus die 3 km per uur zou ik maar snel vergeten.
Zoals gezegd ga ik het in de gaten houden. Maar weer on-topic dan?
Mag ik nog eem wat zeggen.
In het duitse wielerblad Tour van vorige maand zijn een aantal banden getest. Hieruit kwam naar boven dat het verschil tussen de langzaamste en snelste geteste band omgerekend zo'n 1.6km/h is bij 35km/h en 85kg totaalgewicht. Toch een behoorlijk verschil voor wat het waard is.
In het duitse wielerblad Tour van vorige maand zijn een aantal banden getest. Hieruit kwam naar boven dat het verschil tussen de langzaamste en snelste geteste band omgerekend zo'n 1.6km/h is bij 35km/h en 85kg totaalgewicht. Toch een behoorlijk verschil voor wat het waard is.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Interessant. Lijkt me wel heel veel. Na houding op de fiets zullen de bandjes wel het grootste verschil maken. De standaard Lugano's die op de CAAD 10 105 zitten heb ik nooit mee gefietst maar ik kan me er iets bij voorstellen dat deze langzaam zijn/langzaam aanvoelen. Ik zou zeggen zo snel mogelijk eraf die Lugano's. Jammer die bandjes want verder is het is een echte racebak.vincent75 schreef:Mag ik nog eem wat zeggen.
In het duitse wielerblad Tour van vorige maand zijn een aantal banden getest. Hieruit kwam naar boven dat het verschil tussen de langzaamste en snelste geteste band omgerekend zo'n 1.6km/h is bij 35km/h en 85kg totaalgewicht. Toch een behoorlijk verschil voor wat het waard is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13828
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja als je dat berekent kom je daar ongeveer op uit.ld001 schreef:Interessant. Lijkt me wel heel veel. Na houding op de fiets zullen de bandjes wel het grootste verschil maken. De standaard Lugano's die op de CAAD 10 105 zitten heb ik nooit mee gefietst maar ik kan me er iets bij voorstellen dat deze langzaam zijn/langzaam aanvoelen. Ik zou zeggen zo snel mogelijk eraf die Lugano's. Jammer die bandjes want verder is het is een echte racebak.vincent75 schreef:Mag ik nog eem wat zeggen.
In het duitse wielerblad Tour van vorige maand zijn een aantal banden getest. Hieruit kwam naar boven dat het verschil tussen de langzaamste en snelste geteste band omgerekend zo'n 1.6km/h is bij 35km/h en 85kg totaalgewicht. Toch een behoorlijk verschil voor wat het waard is.
Maar ik geloof er niets van. Ik rijd veel op de MTB op de weg, het snelheidverschil racefiets en MTB is slecht een procent of 8.
Goed nieuws voor de meeste denk ik zo als er weer een mtb'er achter je zit.
En wat is nou echt het verschil tussen mijn MTB en racer.
Banden - GP4000s - racing Ralph 2.25
Druk - 8 bar - 3.5 bar
gewicht - 7.3 - 9.8
aerodynamica op de MTB zit ik 3cm meer van de grond af, drop is bij beide gelijk.
Dat allemaal is dus circa 2,5 - 3km verschil no way dat welke fietsonderdeel apart ook maar van 1 km/h verantwoordenlijk is. Als kantekening wellicht snelheden/vermogens boven de 40 a 45km/h zonder wind
Probleem van tests over rolweerstand is dat ze meten op een Tacx. Zo'n test is absoluut niet valide, want een band die op contact maakt met een Tacx is volledig anders dan een band die over wegdek rolt.ld001 schreef:Interessant. Lijkt me wel heel veel. Na houding op de fiets zullen de bandjes wel het grootste verschil maken. De standaard Lugano's die op de CAAD 10 105 zitten heb ik nooit mee gefietst maar ik kan me er iets bij voorstellen dat deze langzaam zijn/langzaam aanvoelen. Ik zou zeggen zo snel mogelijk eraf die Lugano's. Jammer die bandjes want verder is het is een echte racebak.vincent75 schreef:Mag ik nog eem wat zeggen.
In het duitse wielerblad Tour van vorige maand zijn een aantal banden getest. Hieruit kwam naar boven dat het verschil tussen de langzaamste en snelste geteste band omgerekend zo'n 1.6km/h is bij 35km/h en 85kg totaalgewicht. Toch een behoorlijk verschil voor wat het waard is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Dan heb je de MTB wel wat aangepast voor onroad gebruik.wasbeer2006 schreef:...
Maar ik geloof er niets van. Ik rijd veel op de MTB op de weg, het snelheidverschil racefiets en MTB is slecht een procent of 8.
Goed nieuws voor de meeste denk ik zo als er weer een mtb'er achter je zit.
En wat is nou echt het verschil tussen mijn MTB en racer.
Banden - GP4000s - racing Ralph 2.25
Druk - 8 bar - 3.5 bar
gewicht - 7.3 - 9.8
...
3.5 bar voor 2.25" banden is erg veel.
En 8 % verschil vind ik best weinig. Dan heb je het denk ik over een momentopname. Als je bv 150 km gaat fietsen gaat het wel meer worden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13828
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De enige aanpassing is de bandenspanning tov het terrein. terrein tussen de 1.6 en 2.0. Uiteraard heb ik het over een racehardtail en geen downhill bike met 20cm veerweg.opperhoofd schreef:Dan heb je de MTB wel wat aangepast voor onroad gebruik.wasbeer2006 schreef:...
Maar ik geloof er niets van. Ik rijd veel op de MTB op de weg, het snelheidverschil racefiets en MTB is slecht een procent of 8.
Goed nieuws voor de meeste denk ik zo als er weer een mtb'er achter je zit.
En wat is nou echt het verschil tussen mijn MTB en racer.
Banden - GP4000s - racing Ralph 2.25
Druk - 8 bar - 3.5 bar
gewicht - 7.3 - 9.8
...
3.5 bar voor 2.25" banden is erg veel.
En 8 % verschil vind ik best weinig. Dan heb je het denk ik over een momentopname. Als je bv 150 km gaat fietsen gaat het wel meer worden.
Nee de 8% is gebaseerd op ruim 20 ritten die ik naast elkaar heb gelegd en opgeteld. Ritten van 50 tm 130 kilometer en het verschil is procenten is bij nagenoeg elke rit gelijk. Dus niet de ene keer 14% en de ander keer 4%.