Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 30 mei 2010 16:18

[quote="eelcoz"][quote="SpiritWetteren"][quote="eelcoz"]Gisteren een .gpx bestand gedownload van gpsies.com en vandaag gereden. Op zich goed te doen, op enkele stukken na. Als ik om wat voor reden dan ook van de route afwijk, is het een crime om weer terug op de route te komen. Ik heb automatisch herberekenen aanstaan, maar zodra ik de paarse lijn verlaat, geeft ie gewoon geen aanwijzingen meer. Iemand enig idee welke instelling ik moet hebben om automatisch weer teruggeleid te worden naar de route?[/quote]

Ik ga het nog 1 keer zeggen:
Bij het volgen van een gpx bestand steeds herberekenen uitzetten. Indien van de route afgeweken wordt door omstandigheden (wegomlegging of zo) terug op kaart naar de route rijden en de edge neemt dan terug de navigatie verder op. Er zijn geen andere opties.[/quote]

Ok, bedankt.

Het komt er dus gewoon op neer dat bij het verlaten van de route je ALTIJD op jezelf aangewezen bent? Dus het kan nooit zo zijn dat je automatisch weer teruggeleid wordt (zoals op ieder navigatiesysteem voor de auto wel kan)? [/quote]

GPX niet vergelijken met navigeren van punt A naar punt B. Een gpx is is een vooraf uitgestippelde route daarom niet altijd de kortste of beste maar door uzelf uitgestippeld. Navigeren van A naar B moet herberekenen aanstaan en dan is de GPS de baas en is het de bedoeling dat u die volgt. Afwijken is herberekenen en volgen maar.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 30 mei 2010 16:32

[quote="rene1"]
@Gaisdergerman: Is het niet zo dat je virtueel geheugen (wisselbestand) echt te klein is?
Anders kan je, ipv importeren uit de Edge kiezen voor importeren uitbestand en zo naar de map "history" bladeren en daar op het betreffende bestand klikken.[/quote]

Geen idee wat je precies bedoeld met virtueel geheugen. Ik weet wel dat het werkt als ik het een bestand importeer. Wederom bedankt!

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 30 mei 2010 16:53

Om te controleren of je wisselbestand vol zit kan je op CTRL+ALT+Delete drukken, Kies tabblad prestaties.

Mocht het nodig zij het wisselbestand te vergroten en je hebt er zin in: Start/Instellingen/Configuratiescherm/Systeem/Tabblad geavanceerd/Onder "prestaties" kies "instellingen"/Tabblad geavanceerd/ Hier staat onderaan het stukje virtueel geheugen met de instelling erbij. Meestal is dit zo'n 1,5 x de grote van het RAM.

antares
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2008 13:06

antares 30 mei 2010 23:34

Is het ook mogelijk om gewoon de Garmin City Navigator NT Europe 2010 te kopen op DVD en over te plaatsen op een micro SD kaartje voor in je edge 705.
Of moet je City navigator kopen op een micro SD kaart.
Stelde mij die vraag omdat city navigator moeilijk te vinden is in winkels en bij alle aanbiedingen staat edge 705 + city navigator + micro sd kaart.

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 30 mei 2010 23:43

[quote="Antares"]Is het ook mogelijk om gewoon de Garmin City Navigator NT Europe 2010 te kopen op DVD en over te plaatsen op een micro SD kaartje voor in je edge 705.
Of moet je City navigator kopen op een micro SD kaart.
Stelde mij die vraag omdat city navigator moeilijk te vinden is in winkels en bij alle aanbiedingen staat edge 705 + city navigator + micro sd kaart.[/quote]

Cn op dvd kan niet helemaal op de edge. Op sd kaart kan veel meer. Hangt er van af wat je wil. Ik ga praktisch niet buiten Benelux en heb een beperkt deel van Europa op de edge zelf gezet. Heb dan ook geen sd nodig voor iets op te zetten die ik niet gebruik.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 30 mei 2010 23:47

@Antares: Ja dit is zels DE manier om kaarten op je Edge te krijgen.
Dat er "+micro sd kaart" bij de aanbieding staat betekent dat je er een leeg micro sd kaartje bij krijgt waarop de kaarten, via City navigator + Mapsource en PC, nog gezet moeten worden.

Als je City Navigator op SD kaart alleen koopt (dus niet op DVD) Kan je er op de PC niets mee.

edit: Ik hou het geheugen van de Edge vrij/schoon voor trainingen. Ik zet dus alle kaarten op de SD kaart en niet op het geheugen van de Edge zelf.
Zal wel een onterecht bijgeloof zijn.

antares
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2008 13:06

antares 31 mei 2010 20:54

[quote="rene1"]@Antares: Ja dit is zels DE manier om kaarten op je Edge te krijgen.
Dat er "+micro sd kaart" bij de aanbieding staat betekent dat je er een leeg micro sd kaartje bij krijgt waarop de kaarten, via City navigator + Mapsource en PC, nog gezet moeten worden.

Als je City Navigator op SD kaart alleen koopt (dus niet op DVD) Kan je er op de PC niets mee.

edit: Ik hou het geheugen van de Edge vrij/schoon voor trainingen. Ik zet dus alle kaarten op de SD kaart en niet op het geheugen van de Edge zelf.
Zal wel een onterecht bijgeloof zijn.[/quote]



Ik had de City Navigator op DVD in men handen.... en bij toestellen waarvoor het dient stond de edge 705 niet bij.

Maar volgens jou koop ik dus gewoon City navigator op DVD,
Een lege micro SD kaart,
en dan kan ik die dvd op de micro sd kaart plaatsen ( of hoe werkt dit juist ? )
en gebruiken op pc en garmin?

paulpaul
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2007 20:55

paulpaul 31 mei 2010 21:33

ik heb ook citynavigator NT 2010 op DVD. (en inderdaad staat de 705 niet vermeld op de verpakking, maar dat leverde geen probleem op).
Mijn Edge 705 heeft 1 GB intern geheugen. Ik gebruik geen SD-kaartje. In het intern geheugen heb ik de kaarten van heel de BENELUX en heel Frankrijk gezet en nog een aangrenzend stuk van Duitsland. Dan heb ik nog steeds meer dan 450 MB geheugen over om ritten en geschiedenis e.d. op te slaan. De DVD heb je nodig om de kaarten ook op de computer te gebruiken en ritten uit te tekenen. Ben pas een drietal weken in het bezit van de Edge, maar alles werkt prima tot nu toe en ik ben zééér tevreden.

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 31 mei 2010 22:51

[quote="paulpaul"]ik heb ook citynavigator NT 2010 op DVD. (en inderdaad staat de 705 niet vermeld op de verpakking, maar dat leverde geen probleem op).
Mijn Edge 705 heeft 1 GB intern geheugen. Ik gebruik geen SD-kaartje. In het intern geheugen heb ik de kaarten van heel de BENELUX en heel Frankrijk gezet en nog een aangrenzend stuk van Duitsland. Dan heb ik nog steeds meer dan 450 MB geheugen over om ritten en geschiedenis e.d. op te slaan. De DVD heb je nodig om de kaarten ook op de computer te gebruiken en ritten uit te tekenen. Ben pas een drietal weken in het bezit van de Edge, maar alles werkt prima tot nu toe en ik ben zééér tevreden.[/quote]

Bij de oudere toestellen is slechts 500 MB beschikbaar. Moeten wel zuiniger omspringen of SD kaartje gebruiken.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 01 jun 2010 17:37

Een tweetal vragen waar ik de laatste tijd tegenaan liep:

1) Als ik het goed begrijp kan ik de gmapsupp.img bestand op mijn SD kaart zetten en zodoende op mijn Garmin krijgen?

Nu heb ik hem namelijk op het interne geheugen van mijn Garmin staan. Alleen zijn dit de CN kaarten van de Benelux en Frankrijk en de Onroute fietskaart van NL. Duitsland, Spanje en Italië moeten hier ook nog bij en dan wordt het waarschijnlijk wel erg groot...

2) Als een route (GPX) van ongeveer 60 km met behulp van www.gpsies.com maak is deze groter dan 100 punten en niet uit te lezen door mijn Garmin. Na veel gedoe heb ik het aantal punten verkleint (optie in gpsies.com), maar wordt het bestand ook klein: 12 kB, terwijl normaliter dit rond de 100-200 kB is. Wat doe ik fout?
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

joepie
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jun 2007 12:33

joepie 01 jun 2010 23:23

Even een vraagje aan jullie routiniers:

Ik sta op het punt een 705 aan te schaffen en vroeg me nog het volgende af:

Kan ik in Google Maps een route uitstippelen en die dan converteren naar een kaart opdat de route dan netjes tijdens wordt uitgestippeld? Of kan dat alleen bij bijv. Onroute. Ik heb het echt over begeleiding van bocht naar bocht zeg maar. Of ben ik met Google Maps beperkt tot een x-aantal punten die ik dan min of meer zelf moet vinden?

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 01 jun 2010 23:35

[quote="Joepie"]Even een vraagje aan jullie routiniers:

Ik sta op het punt een 705 aan te schaffen en vroeg me nog het volgende af:

Kan ik in Google Maps een route uitstippelen en die dan converteren naar een kaart opdat de route dan netjes tijdens wordt uitgestippeld? Of kan dat alleen bij bijv. Onroute. Ik heb het echt over begeleiding van bocht naar bocht zeg maar. Of ben ik met Google Maps beperkt tot een x-aantal punten die ik dan min of meer zelf moet vinden?[/quote]
Zonder kaartmateriaal op de Edge zal die geen route kunnen berekenen (er is immers niet om mee te rekenen). Met kaartmateriaal is het wel te doen ja. Makkelijker is overigens om vooraf je route uit te stippelen en gewoon het lijntje te volgen (eventueel met waarschuwingen voor belangrijke afslagen).

Plaats reactie