Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Gebruikersavatar
John-C
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 mar 2015 14:17

Gebruikersavatar John-C 13 mar 2016 16:03

sharkman113 schreef:
Modern staal en titanium in ruime mate voorradig, en het rijdt nog beter ook :winkthumb:
Valt duidelijk in de categorie vroeger was alles beter. Staal, RVS en titanium (en in mindere mate Aluminium) zijn niet voor niets een nichemarkt geworden.
Wat mij betreft leuk voor "erbij" maar carbon rijdt overall beter en de grenzen van wat met dit materiaal mogelijk zijn itt de andere materialen nog lang niet in zicht.
@sharkman113
idd, :winkthumb:
voor volle 100 % mee eens !

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 mar 2016 19:01

Tegenwoordig kan je een modern stalen frame opbouwen die niets onderdoet voor een carbonframe qua gewicht. Zie buitenlandse forums.
En dan ook nog eens laten maken volgens eigen specificaties (eigen maten etc.) TIG gelast. De techniek is niet stil blijven staan maar ontwikkelt zich door. Ook de buizen worden steeds meer oversized en dunner, de treksterkte is ongewoon hoog. Ook met tapered balhoofdbuis, geïntegreerde lagers, press-fit bracket.
Heeft niets met "vroeger" te maken. Moderne stalen frames komen weer in de belangstelling en het aantal framebouwers neemt gestadig toe.
Ik vind een modern stalen frame beter rijden dan al mijn carbonfietsen (o.a. Pinarello Dogma, Sensa Giulia, Boardman SLR 9.8, etc) en qua gewicht scheelt het nauwelijks als je de juiste onderdelen monteert.

http://stahlrahmen-bikes.de/
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 13 mar 2016 19:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 13 mar 2016 19:12

Wat weegt zo'n frame dan?

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 mar 2016 19:13

Ik heb al frames gezien van zo'n 1300 gram, volledig staal. Heeft wel een prijskaartje maar een top carbonframe kost ook wat.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 mar 2016 19:25

mackersv2.0 schreef:Is toch met de beste wil van de wereld niet licht te noemen.
Inderdaad, het scheelt een bidon....
Monteer een Mavic Ksyrium SLR wielset en het verschil is weg.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 mar 2016 19:41

En als je dezelfde lichte wielset in een carbon frame zet, heb je dus nog steeds het gewichtsverschil tov het stalen frame...
Qua stijfheid en gewicht kan staal zeker niet op tegen carbon.
De meeste hobbyfietsers hebben misschien niet veel aan het allerlichtste en - stijfste frame, maar objectief bekeken zijn deze eigenschappen nooit echt goed bij stalen frames.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 mar 2016 19:45

OFF TOPIC:

Eigenschappen zijn zeker goed bij de nieuwste stalen frames, google maar eens op de nieuwste soorten buizen die zijn ontwikkeld. Bij Dedacciai frames lopen de kabels inmiddels binnendoor, zoals bij de carbon frames.
Hier een mooi voorbeeld van een modern stalen frame:

Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 13 mar 2016 19:55

Je "verliest" 400 gram tov. een in prijs vergelijkbaar frame terwijl de meetwaarden van het frame uit carbon op alle punten veel beter is.
Dat je op staal nog prima kan fietsen staat buiten kijf en voor niet competitief gebruik voldoet het ook echter wil je er alles uithalen dan is een stalen frame gewoon niet meer in beeld.

Bij bovenstaande fiets is vrijwel alles carbon, dan kan dat frame ook beter door iets uit het zelfde materiaal vervangen worden.
Laatst gewijzigd door sharkman113 op 13 mar 2016 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 mar 2016 19:56

Natuurlijk kun je mooie en goede stalen fietsen maken, net zoals je goede en mooie carbon fietsen kan maken. Ik zie trouwens op de bovenstaande foto een carbon voorvork in het frame ? Dat zie je bij 95% van de hedendaagse stalen fietsen. Qua voorvorken is de liefde voor staal blijkbaar toch niet echt groot. Logisch ook want een stalen vork zou je fiets weer een halve kilo zwaarder maken

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 13 mar 2016 20:34

Voor een stalen vork geld hetzelfde als een stalen frame; het rijdt echt klasse! Een stalen frame met dito vork is wellicht nog wel spoorvaster in de afdaling als menig carbon. Het probleem is alleen dat je dan eerst omhoog moet met het stalen ros. Het extra gewicht neem ik daarbij in principe nog wel voor lief. Maar de geringe stijfheid, ten opzichte van goed carbon, voelt zelfs voor mij als pannenkoek irritant niet-efficiënt..


Iemand nog Giant nieuws?

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 mar 2016 21:12

OFF TOPIC: (laatste)

Had het verkeerd omgerekend, frame van 2,2 pounds is dan 910 gram voor een stalen frame.
(Rodriguez S3 bikes, http://www.rodbikes.com/articles/steel.html)

http://www.rodbikes.com/blog/tag/racing/
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 13 mar 2016 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 13 mar 2016 21:20

dickygiovanni schreef:Voor een stalen vork geld hetzelfde als een stalen frame; het rijdt echt klasse! Een stalen frame met dito vork is wellicht nog wel spoorvaster in de afdaling als menig carbon. Het probleem is alleen dat je dan eerst omhoog moet met het stalen ros. Het extra gewicht neem ik daarbij in principe nog wel voor lief. Maar de geringe stijfheid, ten opzichte van goed carbon, voelt zelfs voor mij als pannenkoek irritant niet-efficiënt..


Iemand nog Giant nieuws?
Ik zit te twijfelen om een dynamische meting te doen voor mijn propel.
De test rit beviel goed met wat kleine pijntjes(1e racefiets rit ipv fitnessbike rit in 4 maanden)

Heeft het nut of is het mosterd na de maaltijd?
Specialized Diverge Axs

Plaats reactie