Is toch geen probleem. Eerst ploppen, leeg laten lopen dan pas sealant.
Tubeless
Ik weeg 103 kg momenteel en ik rij met 5 bar op 25mm Schwalbe pro one tlr banden, op een velg die 22mm breed is (29mm buitenbreedte)
De band is dan 29.2 mm breed.
Dit rijdt echt superstrak maar ook erg comfortabel. Ik kan echt volle bak de bocht door en heb geen moment het gevoel dat het gaat wringen oid.
De band is dan 29.2 mm breed.
Dit rijdt echt superstrak maar ook erg comfortabel. Ik kan echt volle bak de bocht door en heb geen moment het gevoel dat het gaat wringen oid.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat reed je met biba,s op dezelfde combo??
Ik merk nagenoeg geen verschil tubeless of met (latex) biba op michelin en pirelli, Wel met schwalbe
Ik merk nagenoeg geen verschil tubeless of met (latex) biba op michelin en pirelli, Wel met schwalbe
Nooit met bibas gereden op deze velgen en reed hiervoor eigenlijk altijd op tubular dura Ace C35 of C50 wielen. Conti sprinter 25mm op 7 bar. Ook bij 25mm banden met binnenband rij ik met 7 bar, hooguit 7,5 bar.wasbeer2006 schreef: ↑28 jul 2020 14:38 Wat reed je met biba,s op dezelfde combo??
Ik merk nagenoeg geen verschil tubeless of met (latex) biba op michelin en pirelli, Wel met schwalbe
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat klinkt heel normaal.
Er zit natuurlijk marge in de opgave van de fabrikant.
Maar let wel op dat een (veel) lagere bandenspanning, zoals jij bv aangeeft wel tot problemen kunnen leiden!
Bv het scheuren van de zijwanden door het overmatig en op een andere plaats bewegen hiervan. Het ene merk is hier gevoeliger voor dan de andere. Schwalbe en conti hebben dit probleem bij MTB banden vrij vlot.
Na een X aantal kilometer blijft de band soms zweten, zeker schwalbes doen dit soms al nieuw.
Daarnaast kans op meer lekken omdat je bijna op de zijkant rijd.
Als comfort het doel is neem dan liever een 28mm band.
Er zit natuurlijk marge in de opgave van de fabrikant.
Maar let wel op dat een (veel) lagere bandenspanning, zoals jij bv aangeeft wel tot problemen kunnen leiden!
Bv het scheuren van de zijwanden door het overmatig en op een andere plaats bewegen hiervan. Het ene merk is hier gevoeliger voor dan de andere. Schwalbe en conti hebben dit probleem bij MTB banden vrij vlot.
Na een X aantal kilometer blijft de band soms zweten, zeker schwalbes doen dit soms al nieuw.
Daarnaast kans op meer lekken omdat je bijna op de zijkant rijd.
Als comfort het doel is neem dan liever een 28mm band.
Waarom heeft iedereen zoveel bar in zijn banden!?wasbeer2006 schreef: ↑28 jul 2020 10:27 @havana ik vind 1 tot 1,5 minder wel heel veel.
Een 25mm (netto 29.6) rijd ik op 5.4 - 5.7 bar.
TL ga ik dan echt niet heel veel lager max naar 5 maar niet naar 4 of 4.5.
Er staat een mooi staartje (plagiaat ) op de homepage van fiets over de nieuwe Pirelli Pzero TL. Zo ga ik al heel lang exact om met mijn bandenspanning, dus ook met een breder velg een lagere spanning.
pirelli-bandendruk.jpg
Ik weeg 82 kg.
Ik rijd met 28 mm mavic op 19 mm velgen. (Banden vallen ook als 28 mm).
Voor 3,5 bar.
Achter 4 bar.
Rijdt perfect, lekker comfortabel, ook niet de indruk dat het zwaarder rijdt (kheb ook powermeter). Nooit (merkbaar) lek, of andere ellende gehad.
Ben 1 keer gaan fietsen, toen dacht ik voorband is wel zacht, moet ik ff oppompen als ik weer thuis ben. Thuis bleek er 2 bar in te zitten, fietste op zich nog goed te doen over asfalt. Alleen moet je geen dwarsliggers tegen komen, dan zit je wel op je velg.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het kan allemaal best laag. maar de kans op kapotte zijwanden is gewoon groot en 3,5 bar en 4 bar gaat alle kanten op met mijn rijstijl, Dat is voor iedereen anders. Ik rijd mij MTB banden ook lager dan de aangegeven min spanning, maar het slijt veel sneller. Dat vind ik geen punt.
Maar ik zie de forum koppen alweer, gescheurde zijwanden met merk XXX, veel lek met XXX. Band van de velg gelopen na uitwijk etc etc.
Nogmaals ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het mis kan gaan met sommige banden en omstandigheden en de slijtage veel hoger is.
Ps.
De drukmeter is ook een ding, stel dat ie 10% afwijkt. Mijn rennkompressor wijkt 0.3bar af over het hele gebied geeft bv 5.7 aan en de schwalbe meter 5.4. Nu is dat bij de race niet zo,n ding maar bij de MTB is dat 20% van de spanning.
Maar ik zie de forum koppen alweer, gescheurde zijwanden met merk XXX, veel lek met XXX. Band van de velg gelopen na uitwijk etc etc.
Nogmaals ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het mis kan gaan met sommige banden en omstandigheden en de slijtage veel hoger is.
Ps.
De drukmeter is ook een ding, stel dat ie 10% afwijkt. Mijn rennkompressor wijkt 0.3bar af over het hele gebied geeft bv 5.7 aan en de schwalbe meter 5.4. Nu is dat bij de race niet zo,n ding maar bij de MTB is dat 20% van de spanning.
Vraagje:
Toen ik met vouwbanden fietste haalde ik regelmatig kleine steentjes, stukjes glas e.d. uit het loopvlak van mijn banden.
Het idee was hiermee lekke banden te voorkomen.
Heeft dit ook zin bij tubelesbanden?
Toen ik met vouwbanden fietste haalde ik regelmatig kleine steentjes, stukjes glas e.d. uit het loopvlak van mijn banden.
Het idee was hiermee lekke banden te voorkomen.
Heeft dit ook zin bij tubelesbanden?
Courir c'est mourir un peu
Waar kan je die setje kopen van Velox of Hutchinson ? .... niet te vinden vooralsnoghavana schreef: ↑24 mei 2020 17:08 In principe kun je hetzelfde blijven meenemen. Een binnenband is nog altijd de meest gebruikte optie als je toch lek zou rijden. Zelf gebruik ik een Tubolito binnenband, omdat deze lekker klein opvouwen. Een dure oplossing, maar in principe ga dit zelden nodig hebben.
Houd er wel rekening mee dat een tubeless band met binnenband soms lastig om te leggen is (vooral bij oudere velgen). Tubeless banden zitten namelijk sowieso al strakker om de velg dan gewone buitenbanden. Met een binnenbandje erin wordt 't nog een grotere uitdaging.
Ook CO2-patronen kun je gewoon blijven gebruiken. CO2 en bepaalde sealants schijnen niet erg goed samen te gaan, maar als je een binnenband steekt is dat natuurlijk nicht im frage. Overigens zijn er ook genoeg ervaringen te vinden van mensen die beweren dat CO2 en sealant prima gaat.
Alternatieven zijn er overigens ook
1) De eerste mogelijkheid is om vanaf de buitenkant een plug te steken. Bijvoorbeeld Dynaplug en Lezyne bieden hier oplossingen voor aan. Dit is eigenlijk vooral bedoeld als thuiskomertje. We kennen deze oplossing van autobanden (‘een prop schieten’).
2) Een andere, wellicht wat nettere, mogelijkheid is een speciale tubeless bandenplakker vanaf de binnenkant plakken. Hutchinson en Velox maken hier speciale setjes voor. Dit is echter niet iets wat je langs de kant van de weg even snel doet. Dan kun je beter gewoon een binnenband steken en bijvoorbeeld een bankbiljet voor het gat doen (en de reparatie verder thuis uitvoeren).
3) Extra sealant toevoegen. Hiermee neem je wel een behoorlijke gok, want het is helemaal niet zeker dat dit zal werken. Ik raad dit dus ook niet aan.
edit; ik heb je item op cyclokalender gevonden; daar stonden de links
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Één van de wielen van mijn fairlight gravel bike, die ik laatst tubeless had gemaakt, stond deze week plots leeg. Oppompen lukte niet meer. Hier heb ik gisteren tubeless lint vervangen (1 laag), maar zonder succes. Ik kon de band wel laten ploppen (compressor) en oppompen, maar hij liep snel weer leeg.
Nu net een extra laag tape in de velg geplakt. Én het rubber van het tubeless ventiel vervangen door een bredere/langwerpige.
Kon de band nu zelfs laten ploppen met de pomp en hij lijkt zonder latex zelfs hard te blijven. Even duimen!!
Nu net een extra laag tape in de velg geplakt. Én het rubber van het tubeless ventiel vervangen door een bredere/langwerpige.
Kon de band nu zelfs laten ploppen met de pomp en hij lijkt zonder latex zelfs hard te blijven. Even duimen!!