Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 07 mar 2010 20:57

Hele mooie fiets. Aan je positie valt nog wel veel te sleutelen denk ik of niet?

adje14
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 sep 2009 00:03

adje14 07 mar 2010 21:04

Idd, zadel al zeker vooruit, paar spacers verwijderen om het stuur lager te krijgen en afspraak gemaakt voor professionele opmeting bij Athletefitting.

Positie zoals ze nu is:

[img=http://img242.imageshack.us/img242/1605 ... an1001.jpg]

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 07 mar 2010 21:57

Als je nu eens een cm of 3 spacers verwijderd en probeerd je ellebogen in een hoek van 90 graden te krijgen(door de extensions terug te schuiven, korter te maken) komt het vast goed.

De horses vinden het iig prachtig.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 07 mar 2010 22:34

Moeilijk te zeggen op basis van die foto of het stuur omlaag zal moeten, wellicht wel maar ook niet te veel. Kans bestaat dat je zadel omhoog moet, maar -nogmaals- deze foto toont dat niet echt. Foto is ook te klein, maar staan je schoenplaatjes niet wat te veel naar achter?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 10 mar 2010 17:37

Vette fietsen hier!

Ik krijg nu ook echt zin om te tijdrijden. Alleen heb ik op het moment geen geld om een mooie tijdritfiets te scoren. Voorlopig moet ik 't maar doen met een opzetstuurtje op m'n koersfiets.

Ik had alleen een vraagje mbt de houding op de fiets. Ik weet dat het op een gewoon koersframe erg lastig wordt een goede houding aan te nemen maar 't moet maar. Ik krijg 't wel voor elkaar om een armhoek rond de 90 graden te krijgen, om wat comfortabeler te fietsen moet ik dan wel m'n zadel naar voren zetten. Is het dan raadzaam om m'n zadel wat hoger te zetten? Ik heb echt het gevoel dat m'n zadel een fractie te laag staat...

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 10 mar 2010 18:00

C a s r a n schreef:Moeilijk te zeggen op basis van die foto of het stuur omlaag zal moeten, wellicht wel maar ook niet te veel. Kans bestaat dat je zadel omhoog moet, maar -nogmaals- deze foto toont dat niet echt. Foto is ook te klein, maar staan je schoenplaatjes niet wat te veel naar achter?


Schoenplaatjes moeten direct onder de bal van je voet gemonteerd te zijn, althans dat zijn de standaard regels.
Je kunt de neus van je zadel iets naar beneden laten wijzen, zodat je lager/dieper kunt zitten. Dan "valt" je lichaam meer voorover en kun je je armen iets meer "onder" je trekken.
Vaak zijn tijdritfietsen ook een maat/2 maten kleiner als een standaard frame.
Verder stakke fiets, vonden de paarden ook toch :-0
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 10 mar 2010 20:07

MiketheBike schreef: Je kunt de neus van je zadel iets naar beneden laten wijzen, zodat je lager/dieper kunt zitten. Dan "valt" je lichaam meer voorover en kun je je armen iets meer "onder" je trekken.


Zadelpunt naar beneden richten is zeker geen goede oplossing. Er gaat dan veel kracht verloren omdat er dan veel meer druk komt te staan op je quadriceps. Daarnaast bestaat de kans dat je naar beneden glijdt en dan veranderd je positie weer.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 10 mar 2010 21:50

mister_arby schreef:
MiketheBike schreef: Je kunt de neus van je zadel iets naar beneden laten wijzen, zodat je lager/dieper kunt zitten. Dan "valt" je lichaam meer voorover en kun je je armen iets meer "onder" je trekken.


Zadelpunt naar beneden richten is zeker geen goede oplossing. Er gaat dan veel kracht verloren omdat er dan veel meer druk komt te staan op je quadriceps. Daarnaast bestaat de kans dat je naar beneden glijdt en dan veranderd je positie weer.


Volgens mij ben je dan, naast het trappen, bezig jezelf omhoog op het zadel te houden, of niet?

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 10 mar 2010 23:28

Tommeke14 schreef:
mister_arby schreef:
MiketheBike schreef: Je kunt de neus van je zadel iets naar beneden laten wijzen, zodat je lager/dieper kunt zitten. Dan "valt" je lichaam meer voorover en kun je je armen iets meer "onder" je trekken.


Zadelpunt naar beneden richten is zeker geen goede oplossing. Er gaat dan veel kracht verloren omdat er dan veel meer druk komt te staan op je quadriceps. Daarnaast bestaat de kans dat je naar beneden glijdt en dan veranderd je positie weer.


Volgens mij ben je dan, naast het trappen, bezig jezelf omhoog op het zadel te houden, of niet?


Met "iets" is geen cm's zodat je jezelf omhoog moet hijsen.
Maar net genoeg om je gewicht iets te verplaatsen.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 11 mar 2010 00:09

Tommeke14 schreef: Volgens mij ben je dan, naast het trappen, bezig jezelf omhoog op het zadel te houden, of niet?


Inderdaad, dat is precies wat er gebeurt. Dat heb je wellicht niet direct door, maar gebeurt wel.
MiketheBike schreef: Met "iets" is geen cm's zodat je jezelf omhoog moet hijsen.
Maar net genoeg om je gewicht iets te verplaatsen.


Een paar mm kan volgens mij het effect al hebben. Tenzij je een heel stroef zadel hebt wat bij tijdrijden ook populair is bij de profs. Maar persoonlijk zou ik het niet aanraden, mooi horizontaal houden.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 11 mar 2010 01:44

mister_arby schreef:
Tommeke14 schreef: Volgens mij ben je dan, naast het trappen, bezig jezelf omhoog op het zadel te houden, of niet?


Inderdaad, dat is precies wat er gebeurt. Dat heb je wellicht niet direct door, maar gebeurt wel.
MiketheBike schreef: Met "iets" is geen cm's zodat je jezelf omhoog moet hijsen.
Maar net genoeg om je gewicht iets te verplaatsen.


Een paar mm kan volgens mij het effect al hebben. Tenzij je een heel stroef zadel hebt wat bij tijdrijden ook populair is bij de profs. Maar persoonlijk zou ik het niet aanraden, mooi horizontaal houden.


Waarom rijden sommige pro's dan met speciale zadels met een kortere en lagere neus in de rondte?
Je zadelneus omhoog laten wijzen zorgt ervoor dat je naar achteren neigt. In dit geval kun je best ietsje naar voren. Je praat over luttele mm's, het is in ieder geval de moeite waard om het te proberen.
Niet iedereen is hetzelfde!
Armstrong zit ook niet optimaal op de fiets, maar is wel aero en efficient genoeg.
En op Cancelara ben ik jaloers (qua houding).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 11 mar 2010 10:48

MiketheBike schreef: Waarom rijden sommige pro's dan met speciale zadels met een kortere en lagere neus in de rondte?
Je zadelneus omhoog laten wijzen zorgt ervoor dat je naar achteren neigt. In dit geval kun je best ietsje naar voren. Je praat over luttele mm's, het is in ieder geval de moeite waard om het te proberen.
Niet iedereen is hetzelfde!
Armstrong zit ook niet optimaal op de fiets, maar is wel aero en efficient genoeg.
En op Cancelara ben ik jaloers (qua houding).


Profs rijden met kortere zadels vanwege de regels van de UCI. Een ronde neus is ook iets heel anders dan je zadel naar beneden kantelen. Heb voorheen ook met Selle SMP zadel gefietst, dit zadel heeft een hele duidelijke aflopende neus echter is het wel van belang dat je hem horizontaal monteert.

Je hoort mij ook niet zeggen dat je het zadel met de neus omhoog moet monteren. De luttele mm's maken juist het verschil. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar horizontaal is het efficiëntst.

Plaats reactie