Pagina 214 van 320

Geplaatst: 07 mar 2010 20:57
door tiest
Hele mooie fiets. Aan je positie valt nog wel veel te sleutelen denk ik of niet?

Geplaatst: 07 mar 2010 21:04
door adje14
Idd, zadel al zeker vooruit, paar spacers verwijderen om het stuur lager te krijgen en afspraak gemaakt voor professionele opmeting bij Athletefitting.

Positie zoals ze nu is:

[img=http://img242.imageshack.us/img242/1605 ... an1001.jpg]

Geplaatst: 07 mar 2010 21:57
door tiest
Als je nu eens een cm of 3 spacers verwijderd en probeerd je ellebogen in een hoek van 90 graden te krijgen(door de extensions terug te schuiven, korter te maken) komt het vast goed.

De horses vinden het iig prachtig.

Geplaatst: 07 mar 2010 22:34
door casran
Moeilijk te zeggen op basis van die foto of het stuur omlaag zal moeten, wellicht wel maar ook niet te veel. Kans bestaat dat je zadel omhoog moet, maar -nogmaals- deze foto toont dat niet echt. Foto is ook te klein, maar staan je schoenplaatjes niet wat te veel naar achter?

Geplaatst: 10 mar 2010 17:37
door tommeke14
Vette fietsen hier!

Ik krijg nu ook echt zin om te tijdrijden. Alleen heb ik op het moment geen geld om een mooie tijdritfiets te scoren. Voorlopig moet ik 't maar doen met een opzetstuurtje op m'n koersfiets.

Ik had alleen een vraagje mbt de houding op de fiets. Ik weet dat het op een gewoon koersframe erg lastig wordt een goede houding aan te nemen maar 't moet maar. Ik krijg 't wel voor elkaar om een armhoek rond de 90 graden te krijgen, om wat comfortabeler te fietsen moet ik dan wel m'n zadel naar voren zetten. Is het dan raadzaam om m'n zadel wat hoger te zetten? Ik heb echt het gevoel dat m'n zadel een fractie te laag staat...

Geplaatst: 10 mar 2010 18:00
door mikethebike
C a s r a n schreef:Moeilijk te zeggen op basis van die foto of het stuur omlaag zal moeten, wellicht wel maar ook niet te veel. Kans bestaat dat je zadel omhoog moet, maar -nogmaals- deze foto toont dat niet echt. Foto is ook te klein, maar staan je schoenplaatjes niet wat te veel naar achter?


Schoenplaatjes moeten direct onder de bal van je voet gemonteerd te zijn, althans dat zijn de standaard regels.
Je kunt de neus van je zadel iets naar beneden laten wijzen, zodat je lager/dieper kunt zitten. Dan "valt" je lichaam meer voorover en kun je je armen iets meer "onder" je trekken.
Vaak zijn tijdritfietsen ook een maat/2 maten kleiner als een standaard frame.
Verder stakke fiets, vonden de paarden ook toch :-0

Geplaatst: 10 mar 2010 20:07
door mister_arby
MiketheBike schreef: Je kunt de neus van je zadel iets naar beneden laten wijzen, zodat je lager/dieper kunt zitten. Dan "valt" je lichaam meer voorover en kun je je armen iets meer "onder" je trekken.


Zadelpunt naar beneden richten is zeker geen goede oplossing. Er gaat dan veel kracht verloren omdat er dan veel meer druk komt te staan op je quadriceps. Daarnaast bestaat de kans dat je naar beneden glijdt en dan veranderd je positie weer.

Geplaatst: 10 mar 2010 21:50
door tommeke14
mister_arby schreef:
MiketheBike schreef: Je kunt de neus van je zadel iets naar beneden laten wijzen, zodat je lager/dieper kunt zitten. Dan "valt" je lichaam meer voorover en kun je je armen iets meer "onder" je trekken.


Zadelpunt naar beneden richten is zeker geen goede oplossing. Er gaat dan veel kracht verloren omdat er dan veel meer druk komt te staan op je quadriceps. Daarnaast bestaat de kans dat je naar beneden glijdt en dan veranderd je positie weer.


Volgens mij ben je dan, naast het trappen, bezig jezelf omhoog op het zadel te houden, of niet?

Geplaatst: 10 mar 2010 23:28
door mikethebike
Tommeke14 schreef:
mister_arby schreef:
MiketheBike schreef: Je kunt de neus van je zadel iets naar beneden laten wijzen, zodat je lager/dieper kunt zitten. Dan "valt" je lichaam meer voorover en kun je je armen iets meer "onder" je trekken.


Zadelpunt naar beneden richten is zeker geen goede oplossing. Er gaat dan veel kracht verloren omdat er dan veel meer druk komt te staan op je quadriceps. Daarnaast bestaat de kans dat je naar beneden glijdt en dan veranderd je positie weer.


Volgens mij ben je dan, naast het trappen, bezig jezelf omhoog op het zadel te houden, of niet?


Met "iets" is geen cm's zodat je jezelf omhoog moet hijsen.
Maar net genoeg om je gewicht iets te verplaatsen.

Geplaatst: 11 mar 2010 00:09
door mister_arby
Tommeke14 schreef: Volgens mij ben je dan, naast het trappen, bezig jezelf omhoog op het zadel te houden, of niet?


Inderdaad, dat is precies wat er gebeurt. Dat heb je wellicht niet direct door, maar gebeurt wel.
MiketheBike schreef: Met "iets" is geen cm's zodat je jezelf omhoog moet hijsen.
Maar net genoeg om je gewicht iets te verplaatsen.


Een paar mm kan volgens mij het effect al hebben. Tenzij je een heel stroef zadel hebt wat bij tijdrijden ook populair is bij de profs. Maar persoonlijk zou ik het niet aanraden, mooi horizontaal houden.

Geplaatst: 11 mar 2010 01:44
door mikethebike
mister_arby schreef:
Tommeke14 schreef: Volgens mij ben je dan, naast het trappen, bezig jezelf omhoog op het zadel te houden, of niet?


Inderdaad, dat is precies wat er gebeurt. Dat heb je wellicht niet direct door, maar gebeurt wel.
MiketheBike schreef: Met "iets" is geen cm's zodat je jezelf omhoog moet hijsen.
Maar net genoeg om je gewicht iets te verplaatsen.


Een paar mm kan volgens mij het effect al hebben. Tenzij je een heel stroef zadel hebt wat bij tijdrijden ook populair is bij de profs. Maar persoonlijk zou ik het niet aanraden, mooi horizontaal houden.


Waarom rijden sommige pro's dan met speciale zadels met een kortere en lagere neus in de rondte?
Je zadelneus omhoog laten wijzen zorgt ervoor dat je naar achteren neigt. In dit geval kun je best ietsje naar voren. Je praat over luttele mm's, het is in ieder geval de moeite waard om het te proberen.
Niet iedereen is hetzelfde!
Armstrong zit ook niet optimaal op de fiets, maar is wel aero en efficient genoeg.
En op Cancelara ben ik jaloers (qua houding).

Geplaatst: 11 mar 2010 10:48
door mister_arby
MiketheBike schreef: Waarom rijden sommige pro's dan met speciale zadels met een kortere en lagere neus in de rondte?
Je zadelneus omhoog laten wijzen zorgt ervoor dat je naar achteren neigt. In dit geval kun je best ietsje naar voren. Je praat over luttele mm's, het is in ieder geval de moeite waard om het te proberen.
Niet iedereen is hetzelfde!
Armstrong zit ook niet optimaal op de fiets, maar is wel aero en efficient genoeg.
En op Cancelara ben ik jaloers (qua houding).


Profs rijden met kortere zadels vanwege de regels van de UCI. Een ronde neus is ook iets heel anders dan je zadel naar beneden kantelen. Heb voorheen ook met Selle SMP zadel gefietst, dit zadel heeft een hele duidelijke aflopende neus echter is het wel van belang dat je hem horizontaal monteert.

Je hoort mij ook niet zeggen dat je het zadel met de neus omhoog moet monteren. De luttele mm's maken juist het verschil. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar horizontaal is het efficiƫntst.