Tubeless
Het leeg lopen van tubeless banden cq. het niet op druk blijven wordt in 99% van de gevallen veroorzaakt door een slechte afdichting van/door het tubelessventiel.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 5TL-11 all season 23mm / makkelijk (m.b.v. kunststof bandenlichter) / compressor
Carbonspeed C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Carbonspeed 38-25 UST / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (hand) / compressor
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Hutchinson Fusion5 Performance 25mm / makkelijk (compressor)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
H-Plusson The Hydra / Maxxis Padrone TR 28mm / montage makkelijk - tubeless oppompen erg moeilijk, ook met compressor (3 extra lagen yellow tape)
H-Plusson The Hydra / Mavic Yksion Pro UST 28mm / montage makkelijk - oppompen makkelijk met vloerpomp
H-Plusson Archetype / Schwalbe Pro One 25mm / monteren strak (bandenknecht) / oppompen makkelijk
H-Plusson Archetype / Vredestein Fortezza Tubeless Ready 25mm / montage makkelijk / oppompen met compressor
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Ryde Edge 20 / Maxxis Padrone TR 28mm / zeer moeilijk
Ryde Pulse Comp CSS / Continental GP5000S TL 25mm / onmogelijk: lukte ook fietsenmaker niet
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 5TL-11 all season 23mm / makkelijk (m.b.v. kunststof bandenlichter) / compressor
Carbonspeed C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Carbonspeed 38-25 UST / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (hand) / compressor
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Hutchinson Fusion5 Performance 25mm / makkelijk (compressor)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
H-Plusson The Hydra / Maxxis Padrone TR 28mm / montage makkelijk - tubeless oppompen erg moeilijk, ook met compressor (3 extra lagen yellow tape)
H-Plusson The Hydra / Mavic Yksion Pro UST 28mm / montage makkelijk - oppompen makkelijk met vloerpomp
H-Plusson Archetype / Schwalbe Pro One 25mm / monteren strak (bandenknecht) / oppompen makkelijk
H-Plusson Archetype / Vredestein Fortezza Tubeless Ready 25mm / montage makkelijk / oppompen met compressor
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Ryde Edge 20 / Maxxis Padrone TR 28mm / zeer moeilijk
Ryde Pulse Comp CSS / Continental GP5000S TL 25mm / onmogelijk: lukte ook fietsenmaker niet
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Gisteren mijn nieuwe Helin Liu 38-25mm tubeless carbon wielset C18 voorzien van één laag Schwalbe tubeless tape 23 mm. Dat ging perfect, zelfs 25 mm brede tubeless tape had misschien ook nog gekund. Enfin, nu ligt de tubeless tape volledig van rand tot rand en bedekt goed de bodem van de velg zonder de rand van de tubeless band te blokkeren/hinderen als deze gedemonteerd moet worden.
Het gebruik van een tubeless velg is nieuw voor mij omdat sinds meer dan 6 jaar tubeless gebruik al mijn andere velgen gewoon clincher velgen zijn die door mij luchtdicht waren gemaakt.
In ieder geval kon ik nu mijn 25 mm Schwalbe Pro One (oude versie) met de hand op de velg monteren. Het voor de eerste keer oppompen en laten ploppen daarentegen ging niet met de vloerpomp en moest ik gebruik maken van de luchtcompressor. Nadat ze waren geplopt en opgepompt tot 6 bar de banden de gehele nacht op druk laten staan.
Vanmorgen waren de banden gevoelsmatig nog net zo hard als gisteren, dus weinig druk verloren. De banden drukloos gemaakt en geconstateerd dat de band, zoals het hoort met de juiste combinatie tubeless band/velg, in de velg is blijven zitten. Om voorbereidt te zijn op het probleem dat de hiel van de band niet uit de velg kan worden gedrukt deze zonder problemen uit de velg gedrukt waarbij de band zo'n zelfde plop liet horen als bij het oppompen . Daarna de banden voorzien van 30ml Doc Blue en met de vloerpomp op 6 bar druk gebracht.
De Schwalbe Pro One 25 mm band werd op mijn C18 velg 27,6 mm breed. Gelukkig past wiel en band nog wel in het frame al is de ruimte onder de achterrem (ultegra 6800) met één millimeter wel aan de krappe kant.
Morgen als het weer het toe laat wordt dan mijn eerste rit met de nieuwe wielset.
Het gebruik van een tubeless velg is nieuw voor mij omdat sinds meer dan 6 jaar tubeless gebruik al mijn andere velgen gewoon clincher velgen zijn die door mij luchtdicht waren gemaakt.
In ieder geval kon ik nu mijn 25 mm Schwalbe Pro One (oude versie) met de hand op de velg monteren. Het voor de eerste keer oppompen en laten ploppen daarentegen ging niet met de vloerpomp en moest ik gebruik maken van de luchtcompressor. Nadat ze waren geplopt en opgepompt tot 6 bar de banden de gehele nacht op druk laten staan.
Vanmorgen waren de banden gevoelsmatig nog net zo hard als gisteren, dus weinig druk verloren. De banden drukloos gemaakt en geconstateerd dat de band, zoals het hoort met de juiste combinatie tubeless band/velg, in de velg is blijven zitten. Om voorbereidt te zijn op het probleem dat de hiel van de band niet uit de velg kan worden gedrukt deze zonder problemen uit de velg gedrukt waarbij de band zo'n zelfde plop liet horen als bij het oppompen . Daarna de banden voorzien van 30ml Doc Blue en met de vloerpomp op 6 bar druk gebracht.
De Schwalbe Pro One 25 mm band werd op mijn C18 velg 27,6 mm breed. Gelukkig past wiel en band nog wel in het frame al is de ruimte onder de achterrem (ultegra 6800) met één millimeter wel aan de krappe kant.
Morgen als het weer het toe laat wordt dan mijn eerste rit met de nieuwe wielset.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
heb dit deel van het topic gelezen, voor mijn nieuwe wielset overweeg ik ook tubeless te gaan rijden. Ben een beetje aan het puzzelen tav de te verwachten breedte van de band. Ik rij nu op 19c en daarop worden de conti 4000 25mm bijna 30mm breed. Dit past prima in mijn frame en wil ik wel zo houden, nu is de nieuwe wielset 21mm breed intern.
Enig idee / suggestie welke band te proberen, en met name welke breedte? ik denk zelf aan de schwalbe pro one in 25 of 28 (zie opmerking van Havana onder), en dan hopen dat deze op ongeveer 30 uitkomt max.
Iemand wellicht een andere suggestie of tip voor nieuwe band?
@Wiedse
Hoe breed is jouw velg intern?
en @Havana:
Pro One gen2 is overigens veel minder breed dan gen 1. Waarvan akte.
die valt dus minder breed begrijp ik? dan zou ik een 28mm kunnen proberen, iig achter, en dan hopen dat dit inderdaad minder breed valt dan de gen1 (en dus op <30mm uitkomt)
fietsers een vraagje:
ik wil mijn wielen tubless maken. echter krijg ik bij het schoonmaken en fietsen in de regen water in de velg. water haal ik eruit door de binnenband eruit te halen (stroomt via het ventiel gat eruit).
water in de velg gaat via de spaken en ook via het ventiel. er zit geen gaatje in de velg.
kan ik mij wielen dan wel tubless maken zonder elke keer met de latex te kloten? hoe haal ik dan het water uit de velg,
ik wil mijn wielen tubless maken. echter krijg ik bij het schoonmaken en fietsen in de regen water in de velg. water haal ik eruit door de binnenband eruit te halen (stroomt via het ventiel gat eruit).
water in de velg gaat via de spaken en ook via het ventiel. er zit geen gaatje in de velg.
kan ik mij wielen dan wel tubless maken zonder elke keer met de latex te kloten? hoe haal ik dan het water uit de velg,
Een velg die luchtdicht is gemaakt om tubeless te worden gebruikt 'stroomt' niet meer vol met water. Als er toch nog wat water in de velg komt is er iets mis met de velg en spaakgaten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het komt dan via de spaakgaten. toch lees ik vaak dat mensen hier last van hebben?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je een velg hebt die recht geboord is, kan je hier zeker last van hebben.
Anders zal het wel meevallen.
Anders zal het wel meevallen.
Ik probeer om mijn dt swiss er1600 pline disc wielen tubeless te maken met de schwalbe pro one TLE. Echter loopt de achterband steeds volledig leeg (nog zonder sealant er in).
Ik heb de band laten ploppen met een co2 patroon en wat zeepsop.
Ook heb ik het rubbertje wat op het tubeless ventiel zit vervangen voor een exemplaar in een andere vorm.
Zie ik iets over het hoofd of zal ik het wiel gewoon met sealant moeten voelen en daarna moeten oppompen?
Ik heb de band laten ploppen met een co2 patroon en wat zeepsop.
Ook heb ik het rubbertje wat op het tubeless ventiel zit vervangen voor een exemplaar in een andere vorm.
Zie ik iets over het hoofd of zal ik het wiel gewoon met sealant moeten voelen en daarna moeten oppompen?
Nee niet eerder sealant toevoegen dan dat de banden een poosje op druk blijven, sealant is primair voor het dichten van gaatjes in de band. Zoals ik het lees blijft het voorwiel wel op druk, dus het achterwiel moet dat ook doen. Bij meer dan 90% van de gevallen komt het door een slechte afdichting bij het ventiel. Gebruik het bij de wielset geleverde ventiel met de originele afdichting en goed vastdraaien moet volstaan. Veel succes.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Er zat een klein gaatje in het velglint wat de oorzaak was, de band blijft nu op druk staan. Is het wel normaal dat er na een nachtje zonder sealant ongeveer 1 bar uit de band is gelopen? Of mag er echt helemaal niks aan lucht ontsnappen?