Pagina 215 van 320

Geplaatst: 11 mar 2010 14:56
door mikethebike
mister_arby schreef:
MiketheBike schreef: Waarom rijden sommige pro's dan met speciale zadels met een kortere en lagere neus in de rondte?
Je zadelneus omhoog laten wijzen zorgt ervoor dat je naar achteren neigt. In dit geval kun je best ietsje naar voren. Je praat over luttele mm's, het is in ieder geval de moeite waard om het te proberen.
Niet iedereen is hetzelfde!
Armstrong zit ook niet optimaal op de fiets, maar is wel aero en efficient genoeg.
En op Cancelara ben ik jaloers (qua houding).


Profs rijden met kortere zadels vanwege de regels van de UCI. Een ronde neus is ook iets heel anders dan je zadel naar beneden kantelen. Heb voorheen ook met Selle SMP zadel gefietst, dit zadel heeft een hele duidelijke aflopende neus echter is het wel van belang dat je hem horizontaal monteert.

Je hoort mij ook niet zeggen dat je het zadel met de neus omhoog moet monteren. De luttele mm's maken juist het verschil. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar horizontaal is het efficiëntst.


Hij kan het rustig proberen en ervaren, dat is de beste remedie.
In plaats van enkel klakkeloos aannemen, zo heb ik het vroeger ook ervaren!

Geplaatst: 11 mar 2010 20:29
door wasbeer2006
Los van tijdrijden. Ik zet bv in de bergen mijn zadel ook iets schuin achterover 3 graden ofzo, met klimmen zit ik dan fijner zodat ik lekker blijf zitten.

Naar beneden heb ik er geen last van dan verzit je voor de ideale gewichtsverdeling toch veel en maakt het niet uit. En vlak is nog geen 5% van een route in bv de alpen.

Geplaatst: 12 mar 2010 01:13
door mikethebike
wasbeer2006 schreef:Los van tijdrijden. Ik zet bv in de bergen mijn zadel ook iets schuin achterover 3 graden ofzo, met klimmen zit ik dan fijner zodat ik lekker blijf zitten.

Naar beneden heb ik er geen last van dan verzit je voor de ideale gewichtsverdeling toch veel en maakt het niet uit. En vlak is nog geen 5% van een route in bv de alpen.


Precies, of je zet je zadel iets naar achteren of één cm naar beneden! Is hetzelfde.
De betere tijdrijders zitten vaak achterop het zadel (ergens in 1990 was er een zadel te koop met een opstaande rand waar Thierry Marie de proloog mee won) zitten, terwijl sommige voorop het punten zitten (en de betere ook wanneer het niet gaat). Dus wat lekker is bepaal je zelf.

Geplaatst: 12 mar 2010 11:26
door amclassic-fan
Achter op je zadel zitten met tijdrijden is toch al wel behoorlijk achterhaalt. Iedereen zit zover mogelijk voorop. Ene Contador rijdt bijv niet voor de grap rond met een afgezaagd AX Lightness zadel.

Geplaatst: 12 mar 2010 16:09
door mikethebike
Amclassic-fan schreef:Achter op je zadel zitten met tijdrijden is toch al wel behoorlijk achterhaalt. Iedereen zit zover mogelijk voorop. Ene Contador rijdt bijv niet voor de grap rond met een afgezaagd AX Lightness zadel.


Is dit niet afhankelijk van de hoek van de zitbuis/hoek?
En moet Contador niet met Specialized spullen rijden?

Geplaatst: 12 mar 2010 17:32
door amclassic-fan
Bijna alle profs hebben het zadel precies 5 cm achter 't bracket staan, ongeacht de hoek van de zitbuis.

Geplaatst: 12 mar 2010 19:52
door demonsternaar
Amclassic-fan schreef:Achter op je zadel zitten met tijdrijden is toch al wel behoorlijk achterhaalt. Iedereen zit zover mogelijk voorop. Ene Contador rijdt bijv niet voor de grap rond met een afgezaagd AX Lightness zadel.



Deze moet minimaal 24 cm zijn. Bij de fanatiekere tijdrijders kom je vaak afgezaagde zadels tegen, om zo toch de meest diepe houding aan te kunnen nemen. Met ingang van 2010 zal de UCI erop toezien dat afgezaagde zadels worden afgekeurd. Volgens de UCI is een zadel dat aangepast is, niet in de winkel verkrijgbaar en dus niet toegestaan.

Geplaatst: 12 mar 2010 23:39
door mikethebike
Dat d8 ik nou ook, heb het enkel nog niet opgezocht.
Tadaa, met dank aan De Monsternaar

Geplaatst: 12 mar 2010 23:43
door lancev7
"De Monsternaar" benoemd het inderdaad juist, het is echter wel zo dat de UCI hiermee een schijnsituatie creeert. Ze stellen dezelfde eis voor de tijdritfietsen, het gevolg hiervan is dat de fabrikanten gewoon simpelweg de producten opnemen in hun catalogus. Zijn deze daadwerkelijk leverbaar, nope.. maja de UCI eist het.
Met de zadels zal dadelijk hetzelde gaan gebeuren.

Geplaatst: 13 mar 2010 21:36
door biker-sander
Hier meldt zich een trotse eigenaar van een Stevens Chrono

Volgende ophalen.... dan maar sleutelen aan de houding.

Geplaatst: 14 mar 2010 16:01
door adje14
Foto?

Geplaatst: 14 mar 2010 16:09
door adje14
Adje14 schreef:Idd, zadel al zeker vooruit, paar spacers verwijderen om het stuur lager te krijgen en afspraak gemaakt voor professionele opmeting bij Athletefitting.

Positie zoals ze nu is:

[img=http://img242.imageshack.us/img242/1605 ... an1001.jpg]


1.5cm spacer verwijderd, lengte stuur blijft behouden want positie elleboog is wél perfect
daarentegen korte stuurpen laten steken -2cm
Fizi'k Ares zadel vervangen door klassiek Fizik Arion Tri2, Ares toch te kort zadel voor lange afstanden