Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

CoenT86
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47

CoenT86 09 mar 2013 18:45

Mijn vraag is met oog op de marmotte, dus dat worden alu clinchers!
Maar vraag ik me wel af wat in zo'n geval het verschils is tussen carbon clinchers en carbon tubes? In beide gevallen kan dan de warmte toch niet weg?
Racefietsblog.nl

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 mar 2013 18:59

Klopt, tubes kan je ook kapot remmen. Maar bij clinchers is het opstaande randje het probleem geloof ik.

Alles hangt of staat met je daal kunsten! Ik zou het wel aandurven.

CoenT86
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47

CoenT86 09 mar 2013 19:18

klinkt ook logisch dat de opstaande rand veel kwetsbaarder is dan de tube die in principe geen rand heeft!

en wat zijn de ervaringen met chinese clinchers m.b.t. wegwedstrijden? ik heb nl. het idee als ik ga sprinten of door een redelijk scherpe bocht ga op hoge snelheid dat het lijkt alsof het achterwiel zich wil 'dubbelvouwen'
Racefietsblog.nl

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 mar 2013 19:32

Ik heb er 2 jaar op gekoerst, en ze hebben geen krimp gegeven!

Ze waren wel in nl gespaakt trouwens

CoenT86
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47

CoenT86 09 mar 2013 20:26

En daar zit naar mijn idee de zwakte, vrij dunne sapim spaken, radiaal gespaakt!
Maar is het het waard en mogelijk om ze opnieuw te laten spaken?
Racefietsblog.nl

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 09 mar 2013 20:39

GoldenRatio schreef:Hebben Chinese carbonframes eigenlijk herkenningsnummers zoals een framenummer, uniek productienummer of een ander nummer waaruit bijv de productie datum herleid kan worden?
Mijn frame heeft geen framenummer.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 mar 2013 21:29

Ook niet IN het bracket of balhoofd?

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 09 mar 2013 22:29

CoenT86 schreef:En daar zit naar mijn idee de zwakte, vrij dunne sapim spaken, radiaal gespaakt!
Maar is het het waard en mogelijk om ze opnieuw te laten spaken?
Dunne spaken maken een wiel niet slap en het spaakpatroon heeft maar een beperkte invloed op de stijfheid (zo veel mogelijk "heads in" is het gunstigst). Stijfheid komt uit de naaf (de positie van de flens) en de velg.

CoenT86
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47

CoenT86 09 mar 2013 23:08

Wat wordt bedoeld met heads in?
De naaf is een edhub, voor mij onbekend..
Racefietsblog.nl

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 mar 2013 23:41

Spaken maken een wiel zeer zeker wel stijver of slapper. alles telt gewoon mee.
Zeker d wielbouwer

rakketak
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2013 02:01

rakketak 09 mar 2013 23:54

Heb er ook van china, nog geen problemen gehad na 20 wedstrijden, wel vlug slag erop, zijn gespaakt toegekomen, de fm heeft er wel dik uur werk aan gehad om ze in orde te zetten voor ik er de eerste keer met reed.

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 10 mar 2013 01:00

Heads in is als de kopjes van de spaken naar binnen wijzen (kan bij radiaal), daarmee wordt de breedte tussen de flenzen groter en krijg je een sterker wiel (de spaken staan iets minder steil).

De velg en de naaf moeten gewoon goed zijn. Het enige wat de wielbouwer kan doen is de spaken gelijkmatig vast zetten, een goede wielbouwer heeft dat snel voor elkaar, maar hij kan geen wonderen verrichten. De spaak en de spaakspanning heeft niets mee te maken met de stijfheid, er zit nu eenmaal niet veel rek in staal.

Plaats reactie