Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Mijn vraag is met oog op de marmotte, dus dat worden alu clinchers!
Maar vraag ik me wel af wat in zo'n geval het verschils is tussen carbon clinchers en carbon tubes? In beide gevallen kan dan de warmte toch niet weg?
Maar vraag ik me wel af wat in zo'n geval het verschils is tussen carbon clinchers en carbon tubes? In beide gevallen kan dan de warmte toch niet weg?
Racefietsblog.nl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Klopt, tubes kan je ook kapot remmen. Maar bij clinchers is het opstaande randje het probleem geloof ik.
Alles hangt of staat met je daal kunsten! Ik zou het wel aandurven.
Alles hangt of staat met je daal kunsten! Ik zou het wel aandurven.
klinkt ook logisch dat de opstaande rand veel kwetsbaarder is dan de tube die in principe geen rand heeft!
en wat zijn de ervaringen met chinese clinchers m.b.t. wegwedstrijden? ik heb nl. het idee als ik ga sprinten of door een redelijk scherpe bocht ga op hoge snelheid dat het lijkt alsof het achterwiel zich wil 'dubbelvouwen'
en wat zijn de ervaringen met chinese clinchers m.b.t. wegwedstrijden? ik heb nl. het idee als ik ga sprinten of door een redelijk scherpe bocht ga op hoge snelheid dat het lijkt alsof het achterwiel zich wil 'dubbelvouwen'
Racefietsblog.nl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik heb er 2 jaar op gekoerst, en ze hebben geen krimp gegeven!
Ze waren wel in nl gespaakt trouwens
Ze waren wel in nl gespaakt trouwens
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ook niet IN het bracket of balhoofd?
Dunne spaken maken een wiel niet slap en het spaakpatroon heeft maar een beperkte invloed op de stijfheid (zo veel mogelijk "heads in" is het gunstigst). Stijfheid komt uit de naaf (de positie van de flens) en de velg.CoenT86 schreef:En daar zit naar mijn idee de zwakte, vrij dunne sapim spaken, radiaal gespaakt!
Maar is het het waard en mogelijk om ze opnieuw te laten spaken?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Spaken maken een wiel zeer zeker wel stijver of slapper. alles telt gewoon mee.
Zeker d wielbouwer
Zeker d wielbouwer
Heads in is als de kopjes van de spaken naar binnen wijzen (kan bij radiaal), daarmee wordt de breedte tussen de flenzen groter en krijg je een sterker wiel (de spaken staan iets minder steil).
De velg en de naaf moeten gewoon goed zijn. Het enige wat de wielbouwer kan doen is de spaken gelijkmatig vast zetten, een goede wielbouwer heeft dat snel voor elkaar, maar hij kan geen wonderen verrichten. De spaak en de spaakspanning heeft niets mee te maken met de stijfheid, er zit nu eenmaal niet veel rek in staal.
De velg en de naaf moeten gewoon goed zijn. Het enige wat de wielbouwer kan doen is de spaken gelijkmatig vast zetten, een goede wielbouwer heeft dat snel voor elkaar, maar hij kan geen wonderen verrichten. De spaak en de spaakspanning heeft niets mee te maken met de stijfheid, er zit nu eenmaal niet veel rek in staal.