Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 21 feb 2014 12:04

Ik heb de Garmin niet bij de hand om het te controleren, maar volgens mij heeft hij zelfs een optie navigeer naar beginpunt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 feb 2014 12:28

Oke, ik zal eens kijken naar die optie.

Eerlijk gezegd vind ik het wel tijdrovend om al die tracks van gpsies over te trekken met mapsource. Ik ga daar een week naar toe dus wil wel een stuk of 10 routes mee hebben (ochtends ritje met vriendin, gevolgd met ritje solo). Dus kom snel aan een aantal korte ritten.

Nu zie ik op gpsies.com de mogelijkheid om een track te downloaden als "Garmin Course TCX". Kan ik die niet direct op mijn Garmin zetten, zodat ik kan fietsen met aanwijzingen?

Of de mogelijkheid dat ik een track met 1 druk op de knop (in mapsource oid) omzet naar een route die compatibel is met mijn kaart?

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 21 feb 2014 12:41

Vanuit GPSies opslaan als GPX track en naar je Garmin sturen. Herberekenen uit, wat kan er fout gaan? Er zijn toch maar een paar wegen dus zo snel ga je niet verkeerd. En als je de weergave op Automodus zet heb je best wel een duidelijk beeld van de weg die je moet volgen.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 21 feb 2014 13:02

NuitKor schreef:Oke, ik zal eens kijken naar die optie.

Eerlijk gezegd vind ik het wel tijdrovend om al die tracks van gpsies over te trekken met mapsource. Ik ga daar een week naar toe dus wil wel een stuk of 10 routes mee hebben (ochtends ritje met vriendin, gevolgd met ritje solo). Dus kom snel aan een aantal korte ritten.

Nu zie ik op gpsies.com de mogelijkheid om een track te downloaden als "Garmin Course TCX". Kan ik die niet direct op mijn Garmin zetten, zodat ik kan fietsen met aanwijzingen?

Of de mogelijkheid dat ik een track met 1 druk op de knop (in mapsource oid) omzet naar een route die compatibel is met mijn kaart?
Als je met TCX'jes gaat werken krijg je geen routeaanwijzingen!

Wil je routeaanwijzingen, gebruik dan Basecamp en volg exact mijn aanwijzingen. Basecamp werkt niet erg intuïtief maar heb je het eenmaal door dan klik je binnen no-time een route in elkaar. Zie het als voorpret voor alle mooie routes die je gaat rijden!
Laatst gewijzigd door eajouden op 21 feb 2014 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 feb 2014 13:04

@oldandslow: Dat is de weg van de minste weerstand ;)
Ik wil juist wel graag als route met aanwijzingen rijden ipv track, zodat ik niet constant op de kaart hoef te kijken.
Dit staat even los van mijn trip naar Mallorca, ik wil dit in Nederland of Duitsland (waar veel meer knooppunten zijn) ook kunnen.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 21 feb 2014 13:07

NuitKor schreef:@oldandslow: Dat is de weg van de minste weerstand ;)
Ik wil juist wel graag als route met aanwijzingen rijden ipv track, zodat ik niet constant op de kaart hoef te kijken.
Dit staat even los van mijn trip naar Mallorca, ik wil dit in Nederland of Duitsland (waar veel meer knooppunten zijn) ook kunnen.
Een maand geleden had ik als kersverse Garmin bezitter exact dezelfde wens als jij. Door trail & error heb ik het voor elkaar gekregen, doe je voordeel met mijn ervaringen.
Laatst gewijzigd door eajouden op 21 feb 2014 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 feb 2014 13:08

eajouden schreef:
NuitKor schreef:Oke, ik zal eens kijken naar die optie.

Eerlijk gezegd vind ik het wel tijdrovend om al die tracks van gpsies over te trekken met mapsource. Ik ga daar een week naar toe dus wil wel een stuk of 10 routes mee hebben (ochtends ritje met vriendin, gevolgd met ritje solo). Dus kom snel aan een aantal korte ritten.

Nu zie ik op gpsies.com de mogelijkheid om een track te downloaden als "Garmin Course TCX". Kan ik die niet direct op mijn Garmin zetten, zodat ik kan fietsen met aanwijzingen?

Of de mogelijkheid dat ik een track met 1 druk op de knop (in mapsource oid) omzet naar een route die compatibel is met mijn kaart?
Als je met TCX'jes gaat werken krijg je geen routeaanwijzingen!

Wil je routeaanwijzingen, gebruik dan Basecamp en volg exact mijn aanwijzingen. Basecamp werkt niet erg intuïtief maar heb je het eenmaal door dan klik je binnen no-time een route in elkaar. Zie het als voorpret voor alle mooie routes die je gaat rijden!
Jij moet dus ook in basecamp de route overtrekken zoals ik doe in mapsource? Ik vind het niet erg om te doen, maar vroeg mij af of het ook sneller kan, voor hetzelfde resultaat.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 21 feb 2014 13:13

NuitKor schreef:Jij moet dus ook in basecamp de route overtrekken zoals ik doe in mapsource? Ik vind het niet erg om te doen, maar vroeg mij af of het ook sneller kan, voor hetzelfde resultaat.
Laat het verouderde Mapsource links liggen en stap over op Basecamp.

Na enige gewenning zul je merken dat je in Basecamp erg snel een nieuwe route in elkaar klikt of een bestaande route natekent. Een shortcut is er niet maar dat zou toch weinig tijdwinst opleveren.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16440
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 feb 2014 15:55

En ik zweer dan weer bij Mapsource.
Een gedownloade track van 125 km in de Ardennen overtrekken om er een route van te maken, op te slaan als ".gpx " bestand en te kopiëren naar de map "new files" op je garmin hoeft echt niet langer dan 10-15 minuten te duren hoor.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 feb 2014 16:01

Ja het is in 15min wel klaar met mapsource. Wat is nou het verschil met basecamp? qua overtrekken van de route. Werken beide programma's wezenlijk anders/beter dan de ander of is het overtrekken van de route gelijk?
Gisteren liep ik tegen het probleem aan dat hij niet over een bepaalde weg wilde, in mapsource kon ik toen uitzetten dat hij de weg volgde en als nog een stukje over die weggaan (hier gisteren avond besproken). Lukt dit met basecamp ook?

Ik heb basecamp wel op mijn pc, wil het wel eens gaan testen.

Zijn er nog bepaalde instellingen die ik goed moet zetten in basecamp?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 feb 2014 16:03

lcsmt schreef:En ik zweer dan weer bij Mapsource.
Een gedownloade track van 125 km in de Ardennen overtrekken om er een route van te maken, op te slaan als ".gpx " bestand en te kopiëren naar de map "new files" op je garmin hoeft echt niet langer dan 10-15 minuten te duren hoor.

Succes.
Misschien, klikte ook wel te kleine stukjes aan, waardoor ik vrij lang bezig ben? Als je een beetje tactisch "klikt" scheelt het ook wel tijd. Moet ik wel goed opletten of hij niet tussendoor wegen pakt. Het is toch niet zo, hoe meer klikken hoe nauwkeuriger aanwijzingen?

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 21 feb 2014 18:46

NuitKor schreef:Ja het is in 15min wel klaar met mapsource. Wat is nou het verschil met basecamp? qua overtrekken van de route. Werken beide programma's wezenlijk anders/beter dan de ander of is het overtrekken van de route gelijk?
Gisteren liep ik tegen het probleem aan dat hij niet over een bepaalde weg wilde, in mapsource kon ik toen uitzetten dat hij de weg volgde en als nog een stukje over die weggaan (hier gisteren avond besproken). Lukt dit met basecamp ook?

Ik heb basecamp wel op mijn pc, wil het wel eens gaan testen.

Zijn er nog bepaalde instellingen die ik goed moet zetten in basecamp?
De keuze voor een programma is afhankelijk van het doel dat je nastreeft met de Garmin. Welke beter is laat ik in het midden, het is maar net wat je eigen voorkeur is:

1. Rijden van een route met aanwijzingen: maak de route in Basecamp en verzend deze in Basecamp naar de Garmin; gebruik in Basecamp en op de Garmin de door mij gedeelde instellingen.

2. Rijden van een route op basis van de kaartweergave op de Garmin zonder aanwijzingen (kruimelspoor): maak de route in Mapsoure, sla op als tcx en zet handmatig op de Garmin. Forumleden Ismct en Havana zweren hierbij dus volg hun adviezen.
NuitKor schreef:Misschien, klikte ook wel te kleine stukjes aan, waardoor ik vrij lang bezig ben? Als je een beetje tactisch "klikt" scheelt het ook wel tijd. Moet ik wel goed opletten of hij niet tussendoor wegen pakt. Het is toch niet zo, hoe meer klikken hoe nauwkeuriger aanwijzingen?
Het aantal via-punten (elke "klik" is een via-punt) staat los van de aanwijzingen. Zorg ervoor dat je niet meer dan 50 via-punten per route gebruikt, dit kun je controleren door te dubbelklikken op de route.

Gesloten