Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
-
- Forum-lid HC
Niet veel rek in staal? Van welke planeet kom jij? Dus jij beweert dat het niet uitmaakt of dat je revo, comp of cx gebruikt? en ook niet normale double of tripple buted????
Ja dit kan zeker wel bepalend zijn bij de bouw van een wielset , kruis over 3 is al stijver dan kruis over 2 ,heads in spaken is ook stijver dan heads out spaken maar de dikte van de spaken heeft degelijk van doen met stijfheid van wielen.Spaak al bijna 25 jaar wielen en denk dat ik er dan wel een heel klein beetje verstand van heb , maar ik kan me vergissen
Grtz; mtbfool
Grtz; mtbfool
hmm, beste is dus een andere naaf in de wielen laten spaken als ik het goed begrijp?
wat zou zo'n geintje kosten?
@dmmdzm; ik meen gelezen te hebben dat jij met carbon china velgen crosst, heb je daar nooit geen last van? en welk type heb jij dan precies?
ik gebruik voor de cross nl. een paar degelijke ambrosini tubes met 32 spaken vanwege de klappen die erop komen?!
wat zou zo'n geintje kosten?
@dmmdzm; ik meen gelezen te hebben dat jij met carbon china velgen crosst, heb je daar nooit geen last van? en welk type heb jij dan precies?
ik gebruik voor de cross nl. een paar degelijke ambrosini tubes met 32 spaken vanwege de klappen die erop komen?!
Racefietsblog.nl
De stijfheid van een enkele spaak wordt door twee parameters bepaald; het materiaal (nog specifieker de elasticiteitsmodulus) en de oppervlakte van de doorsnede. Dus hoe 'dikker', hoe stijver, bij gelijk materiaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rek_(fysica" onclick="window.open(this.href);return false;)
Voor de stijfheidsbijdrage van een spaak in een wiel komt daar nog de orientatie van de spaak bij. Dus met name de hoek waaronder de spaken staan.
De spaakspanning heeft geen invloed op de stijfheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rek_(fysica" onclick="window.open(this.href);return false;)
Voor de stijfheidsbijdrage van een spaak in een wiel komt daar nog de orientatie van de spaak bij. Dus met name de hoek waaronder de spaken staan.
De spaakspanning heeft geen invloed op de stijfheid.
De invloed van de rek in de spaak op de laterale stijfheid is marginaal. Waar je kan verbeteren is de velg (sterker en meer spaken), de naaf (beter ontwerp), de as (sterker). Als je een achterwiel tegen de remblokken trapt heb je geen slap wiel, maar een slap frame.
Daarom mijn advies aan Coen om geen geld te steken in het opnieuw spaken van zijn wielen.
Het idee dat een wielbouwer een wiel strakker kan maken heeft te maken met marketing.
Daarom mijn advies aan Coen om geen geld te steken in het opnieuw spaken van zijn wielen.
Het idee dat een wielbouwer een wiel strakker kan maken heeft te maken met marketing.
-
- Forum-lid HC
Dit is echt de grootste onzin die ooit op dit forum geschreven is!!
De spaker heeft zeker invloed op de wielset! Op mijn mtb wielen, die door een goede spaker gemaakt zijn, komt geen enkele!! slag.
Ik heb nog wel een voorbeeld liggen van een wiel van een slechte spaker, in een sprint bergop werd mn wiel gewoon een taco (mtb) en das niet fijn kan ik je vertellen.
De spaker heeft zeker invloed op de wielset! Op mijn mtb wielen, die door een goede spaker gemaakt zijn, komt geen enkele!! slag.
Ik heb nog wel een voorbeeld liggen van een wiel van een slechte spaker, in een sprint bergop werd mn wiel gewoon een taco (mtb) en das niet fijn kan ik je vertellen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Het spaken van een goed wiel is niet zo ingewikkeld als sommige het doen voorkomen. Zolang de spaakspanning maar zo hoog is dat de spaken nooit los komen te staan is dat prima. Meer spanning op de spaken draaien geeft geen stijver wiel. Moet een wiel stijver worden dan kan je de hoek die de spaken maken verbeteren met een andere naaf (vooral bij Shimano en Sram 10 speed is daar met sommige naven wel behoorlijke winst te halen), een hogere velg geeft doorgaans ook een stijver wiel (de velg wordt ook lateraal stijver) en de makkelijkste upgrade: dikkere spaken.
Het beste pomp je de banden wat harder op.CoenT86 schreef:hmm, beste is dus een andere naaf in de wielen laten spaken als ik het goed begrijp?
Een wielbouwer heeft invloed op de duurzaamheid van een wiel, niet op de stijfheid. Een slecht gespaakt wiel zal niet slapper zijn, alleen niet recht blijven. Goede wielbouwers zijn er plenty, maar om het commercieel te doen moet het ook nog snel, daar zit de crux.japiecarbon schreef:Dit is echt de grootste onzin die ooit op dit forum geschreven is!!
-
- Forum-lid HC
Een slecht gespaakt wiel is zeer zeker wel slapper. Net zoals een wiel met minder sterke spaken! Op de racer zal dit allemaal niet zo spelen, maar op de mtb des te meer!
Ik merk duidelijk verschil tussen mij wielset met cx-ray spaken (door een spaak machine) en de wielset met comp/revo mix (gespaakt door een vakman) beide dezelfde velgen en naven
BTW, ik beweer niet dat er weinig wielenbouwers zijn, ik zeg alleen dat het door een goede wielbouwer moet gebeuren.
Ik merk duidelijk verschil tussen mij wielset met cx-ray spaken (door een spaak machine) en de wielset met comp/revo mix (gespaakt door een vakman) beide dezelfde velgen en naven
BTW, ik beweer niet dat er weinig wielenbouwers zijn, ik zeg alleen dat het door een goede wielbouwer moet gebeuren.
ik rij shimano 10 speed, kan je een voorbeeld geven van naven die hier beter geschikt voor zijn?!amclassic-fan schreef:vooral bij Shimano en Sram 10 speed is daar met sommige naven wel behoorlijke winst te halen
ik neig ernaar om er dikkere spaken in te laten spannen (mits dit natuurlijk in verhouding is qua prijs), en evt. een andere naaf.
het argument om de banden harder op te pompen vind ik wel een uitlegje waardig?! en daarbij, geloof ik niet dat ik een slap frame heb (kuota kult)
Racefietsblog.nl
CoenT86 schreef:..... ik heb nl. het idee als ik ga sprinten of door een redelijk scherpe bocht ga op hoge snelheid dat het lijkt alsof het achterwiel zich wil 'dubbelvouwen'
Dat gevoel in de bocht bocht zit in de band. De radiale krachten op een wiel in een bocht zijn niet bijzonder hoog. De krachten op de band zijn wel groot omdat het punt op de band wat contact heeft met de weg niet precies in de richting van de middelpuntvliedende zit (zoals bij een kombocht). De band wil daarom vervormen (rollen), wat bij een hardere band minder makkelijk gaat. Het verbaast me dan ook dat Japie op een (geveerde?) mountainbike met een enorme, relatief zachte band met een vet profiel de rek van een stalen spaak nog kan voelen.