Pagina 216 van 669

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 01:17
door japiecarbon
Niet veel rek in staal? Van welke planeet kom jij? Dus jij beweert dat het niet uitmaakt of dat je revo, comp of cx gebruikt? en ook niet normale double of tripple buted????

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 07:55
door mtbfool
Ja dit kan zeker wel bepalend zijn bij de bouw van een wielset , kruis over 3 is al stijver dan kruis over 2 ,heads in spaken is ook stijver dan heads out spaken maar de dikte van de spaken heeft degelijk van doen met stijfheid van wielen.Spaak al bijna 25 jaar wielen en denk dat ik er dan wel een heel klein beetje verstand van heb , maar ik kan me vergissen :-)

Grtz; mtbfool

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 09:03
door CoenT86
hmm, beste is dus een andere naaf in de wielen laten spaken als ik het goed begrijp?
wat zou zo'n geintje kosten?

@dmmdzm; ik meen gelezen te hebben dat jij met carbon china velgen crosst, heb je daar nooit geen last van? en welk type heb jij dan precies?
ik gebruik voor de cross nl. een paar degelijke ambrosini tubes met 32 spaken vanwege de klappen die erop komen?!

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 09:06
door litespeed
De stijfheid van een enkele spaak wordt door twee parameters bepaald; het materiaal (nog specifieker de elasticiteitsmodulus) en de oppervlakte van de doorsnede. Dus hoe 'dikker', hoe stijver, bij gelijk materiaal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rek_(fysica" onclick="window.open(this.href);return false;)

Voor de stijfheidsbijdrage van een spaak in een wiel komt daar nog de orientatie van de spaak bij. Dus met name de hoek waaronder de spaken staan.

De spaakspanning heeft geen invloed op de stijfheid.

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 10:15
door vw
De invloed van de rek in de spaak op de laterale stijfheid is marginaal. Waar je kan verbeteren is de velg (sterker en meer spaken), de naaf (beter ontwerp), de as (sterker). Als je een achterwiel tegen de remblokken trapt heb je geen slap wiel, maar een slap frame.

Daarom mijn advies aan Coen om geen geld te steken in het opnieuw spaken van zijn wielen.

Het idee dat een wielbouwer een wiel strakker kan maken heeft te maken met marketing.

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 10:30
door japiecarbon
Dit is echt de grootste onzin die ooit op dit forum geschreven is!!

De spaker heeft zeker invloed op de wielset! Op mijn mtb wielen, die door een goede spaker gemaakt zijn, komt geen enkele!! slag.
Ik heb nog wel een voorbeeld liggen van een wiel van een slechte spaker, in een sprint bergop werd mn wiel gewoon een taco (mtb) en das niet fijn kan ik je vertellen.

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 10:43
door velolove
Conclusie: Je kan nog zo goed materiaal hebben maar als het slecht is gespaakt is het nog geen goed wiel.

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 11:19
door amclassic-fan
Het spaken van een goed wiel is niet zo ingewikkeld als sommige het doen voorkomen. Zolang de spaakspanning maar zo hoog is dat de spaken nooit los komen te staan is dat prima. Meer spanning op de spaken draaien geeft geen stijver wiel. Moet een wiel stijver worden dan kan je de hoek die de spaken maken verbeteren met een andere naaf (vooral bij Shimano en Sram 10 speed is daar met sommige naven wel behoorlijke winst te halen), een hogere velg geeft doorgaans ook een stijver wiel (de velg wordt ook lateraal stijver) en de makkelijkste upgrade: dikkere spaken.

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 11:31
door vw
CoenT86 schreef:hmm, beste is dus een andere naaf in de wielen laten spaken als ik het goed begrijp?
Het beste pomp je de banden wat harder op.
japiecarbon schreef:Dit is echt de grootste onzin die ooit op dit forum geschreven is!!

De spaker heeft zeker invloed op de wielset! Op mijn mtb wielen, die door een goede spaker gemaakt zijn, komt geen enkele!! slag.
Ik heb nog wel een voorbeeld liggen van een wiel van een slechte spaker, in een sprint bergop werd mn wiel gewoon een taco (mtb) en das niet fijn kan ik je vertellen.
Een wielbouwer heeft invloed op de duurzaamheid van een wiel, niet op de stijfheid. Een slecht gespaakt wiel zal niet slapper zijn, alleen niet recht blijven. Goede wielbouwers zijn er plenty, maar om het commercieel te doen moet het ook nog snel, daar zit de crux.

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 11:45
door japiecarbon
Een slecht gespaakt wiel is zeer zeker wel slapper. Net zoals een wiel met minder sterke spaken! Op de racer zal dit allemaal niet zo spelen, maar op de mtb des te meer!
Ik merk duidelijk verschil tussen mij wielset met cx-ray spaken (door een spaak machine) en de wielset met comp/revo mix (gespaakt door een vakman) beide dezelfde velgen en naven

BTW, ik beweer niet dat er weinig wielenbouwers zijn, ik zeg alleen dat het door een goede wielbouwer moet gebeuren.

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 12:13
door CoenT86
amclassic-fan schreef:vooral bij Shimano en Sram 10 speed is daar met sommige naven wel behoorlijke winst te halen
ik rij shimano 10 speed, kan je een voorbeeld geven van naven die hier beter geschikt voor zijn?!

ik neig ernaar om er dikkere spaken in te laten spannen (mits dit natuurlijk in verhouding is qua prijs), en evt. een andere naaf.


het argument om de banden harder op te pompen vind ik wel een uitlegje waardig?! en daarbij, geloof ik niet dat ik een slap frame heb (kuota kult)

Re: Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Geplaatst: 10 mar 2013 13:30
door vw
CoenT86 schreef:..... ik heb nl. het idee als ik ga sprinten of door een redelijk scherpe bocht ga op hoge snelheid dat het lijkt alsof het achterwiel zich wil 'dubbelvouwen'

Dat gevoel in de bocht bocht zit in de band. De radiale krachten op een wiel in een bocht zijn niet bijzonder hoog. De krachten op de band zijn wel groot omdat het punt op de band wat contact heeft met de weg niet precies in de richting van de middelpuntvliedende zit (zoals bij een kombocht). De band wil daarom vervormen (rollen), wat bij een hardere band minder makkelijk gaat. Het verbaast me dan ook dat Japie op een (geveerde?) mountainbike met een enorme, relatief zachte band met een vet profiel de rek van een stalen spaak nog kan voelen.