Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16440
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 feb 2014 19:32

eajouden schreef:....
2. Rijden van een route op basis van de kaartweergave op de Garmin zonder aanwijzingen (kruimelspoor): maak de route in Mapsoure, sla op als tcx en zet handmatig op de Garmin. Forumleden Icsmt en Havana zweren hierbij dus volg hun adviezen.
....
Even een kleine nuance.
- Ik gebruik altijd een route met aanwijzingen, sla het bestand op als .gpx bestand en zet dit handmatig in de map newfiles.

Werkt voor mij perfect.

Havana zweert volgens mij bij een kruimelspoor, maar dat kan hij dan weer veel beter vertellen dan ik :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 feb 2014 20:06

Bedankt voor de uitleg!

Het valt mij trouwens op dat als ik rechtstreeks vanaf Mapsource de route upload naar de Garmin hij hem in de map "course" zet als .fit bestand. Heeft dit ook nadelen? Of kan ik hem beter handmatig met op het sdkaartje zetten?

Als ik dan het SDkaartje in de computer stop, zie ik het "course" mapje leeg. Kan het dus kloppen dat hij via mapsource de routes automatisch op de garmin zet en niet op de SD-kaart?

Bij Basecamp zie ik dat je voor verzenden kan kiezen of het op de interne opslag of sdkaart moet.

Edit: bij Mapsource zie ik nu ook dat je het verwisselbaar medium kunt kiezen, echter zet hij hem dan ook in de course of andere map, maar niet in newfiles.

Is het dan beter om ze gewoon handmatig in de map newfiles op de sd kaart te zetten?

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 21 feb 2014 20:33

lcsmt schreef:
eajouden schreef:....
2. Rijden van een route op basis van de kaartweergave op de Garmin zonder aanwijzingen (kruimelspoor): maak de route in Mapsoure, sla op als tcx en zet handmatig op de Garmin. Forumleden Icsmt en Havana zweren hierbij dus volg hun adviezen.
....
Even een kleine nuance.
- Ik gebruik altijd een route met aanwijzingen, sla het bestand op als .gpx bestand en zet dit handmatig in de map newfiles.

Werkt voor mij perfect.

Havana zweert volgens mij bij een kruimelspoor, maar dat kan hij dan weer veel beter vertellen dan ik :)
Excuses, ik wist niet dat u tot dezelfde kerk behoort. Wat jij handmatig doet (opslaan als gpx, kopiëren naar newfiles map op Garmin) doe ik eigenlijk ook maar dan automatisch, mbv verzenden naar in Basecamp.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 21 feb 2014 20:35

NuitKor schreef:Bedankt voor de uitleg!

Het valt mij trouwens op dat als ik rechtstreeks vanaf Mapsource de route upload naar de Garmin hij hem in de map "course" zet als .fit bestand. Heeft dit ook nadelen? Of kan ik hem beter handmatig met op het sdkaartje zetten?

Als ik dan het SDkaartje in de computer stop, zie ik het "course" mapje leeg. Kan het dus kloppen dat hij via mapsource de routes automatisch op de garmin zet en niet op de SD-kaart?

Bij Basecamp zie ik dat je voor verzenden kan kiezen of het op de interne opslag of sdkaart moet.

Edit: bij Mapsource zie ik nu ook dat je het verwisselbaar medium kunt kiezen, echter zet hij hem dan ook in de course of andere map, maar niet in newfiles.

Is het dan beter om ze gewoon handmatig in de map newfiles op de sd kaart te zetten?
De Garmin converteert zelf .gpx bestanden in de map newfiles naar .fit bestanden in de map courses. De .gpx bestanden in de map newfiles verdwijnen hiermee.

Hoe de Garmin omgaat met .tcx bestanden weet ik niet, omdat ik zelf alleen gebruik maak van routes met aanwijzingen waarvoor ik bestanden in .gpx formaat aanmaak (routes in Basecamp).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27898
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 feb 2014 20:41

Een bestand in Newfiles wordt door de Garmin bij opstarten geconverteerd naar FIT en naar de map courses verplaatst. Of je de SD gebruikt of de interne opslag maakt geen fluit uit.

P.s. Ook bij een TCX kan de Garmin aanwijzingen verzinnen, maar zoals eerder vermeld is dit vragen om problemen.

i-mac

i-mac 22 feb 2014 08:27

Heb iets ineen geknutseld voor jullie : http://www.i-mac.be/gps/overzicht/index.html

Vragen en/of opmerkingen zijn van harte welkom.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 feb 2014 09:25

Ik heb nu een track bij Tecklenburg overtrokken en door de vele kleine wegen daar, heb ik voor mijn gevoel wel meer dan 50 via punten gebruikt (weet niet hoe ik dat kan zien in mapsource). Maar het .gpx bestand kon ik gewoon in de map 'newfiles' schuiven en in de Garmin zie ik de route ook volledig. Kan ik nu nog last krijgen dat ik meer dan 50 viapunten heb gebruikt?

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 22 feb 2014 10:16

NuitKor schreef:Ik heb nu een track bij Tecklenburg overtrokken en door de vele kleine wegen daar, heb ik voor mijn gevoel wel meer dan 50 via punten gebruikt (weet niet hoe ik dat kan zien in mapsource). Maar het .gpx bestand kon ik gewoon in de map 'newfiles' schuiven en in de Garmin zie ik de route ook volledig. Kan ik nu nog last krijgen dat ik meer dan 50 viapunten heb gebruikt?
Ik adviseer om Basecamp te gebruiken. Open de route die je hebt gemaakt in Basecamp en dubbelklik erop, dan zie je een samenvatting van de route met daarin ook het aantal via-punten.

Mij is verteld dat de aanwijzingen stoppen als een route meer dan 50 via-punten heeft, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee. Is het echt niet mogelijk om de door jou gewenste route binnen het aantal van 50 via-punten te houden, dan kun je hem opsplitsen in twee routes.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 feb 2014 10:51

eajouden schreef:
NuitKor schreef:Ik heb nu een track bij Tecklenburg overtrokken en door de vele kleine wegen daar, heb ik voor mijn gevoel wel meer dan 50 via punten gebruikt (weet niet hoe ik dat kan zien in mapsource). Maar het .gpx bestand kon ik gewoon in de map 'newfiles' schuiven en in de Garmin zie ik de route ook volledig. Kan ik nu nog last krijgen dat ik meer dan 50 viapunten heb gebruikt?
Ik adviseer om Basecamp te gebruiken. Open de route die je hebt gemaakt in Basecamp en dubbelklik erop, dan zie je een samenvatting van de route met daarin ook het aantal via-punten.

Mij is verteld dat de aanwijzingen stoppen als een route meer dan 50 via-punten heeft, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee. Is het echt niet mogelijk om de door jou gewenste route binnen het aantal van 50 via-punten te houden, dan kun je hem opsplitsen in twee routes.
Lol 156 viapunten. Als ik het met minder doe, dan pakt hij allemaal tussenweggetjes...

Probeer er nu in basecamp in een route van 52 viapunten 2 viapunten uit te halen, maar dan pakt hij weer hele andere onlogische wegen...dit is wel erg bewerkelijk voor een leek.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 22 feb 2014 11:41

i-mac schreef:Heb iets ineen geknutseld voor jullie : http://www.i-mac.be/gps/overzicht/index.html

Vragen en/of opmerkingen zijn van harte welkom.
Mooi gedaan!!!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16440
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 feb 2014 11:59

NuitKor schreef: Lol 156 viapunten. Als ik het met minder doe, dan pakt hij allemaal tussenweggetjes...

Probeer er nu in basecamp in een route van 52 viapunten 2 viapunten uit te halen, maar dan pakt hij weer hele andere onlogische wegen...dit is wel erg bewerkelijk voor een leek.

Nu heb ik en Havana je al enkele keren geschreven hoe wij het al enkele jaren probleemloos doen.

Heel af en toe moet je gewoon doen en zien waar je uitkomt.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27898
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 feb 2014 12:28

Met een course heb je dat soort ellende niet, gewoon lijntje volgen ongeacht het aantal routepunten / viapunten / waypoints of hoe al die ellende ook maar heet. Werkt gewoon altijd, met of zonder kaart.

Maar goed, ook ik moet toegeven dat met lussen en dubbele stukken een course niet ideaal werkt. En in de regio Tecklenburg zijn juist die lussen onvermijdelijk.

Er zijn wel een paar work-arounds

1. De virtuele partner voor je uit laten fietsen. Nadeel hiervan is dat je je snelheid wel goed moet inschatten.
2. De rit opdelen in meerdere courses. Dus tekenen tot aan de lus, en dan een nieuwe course inladen.

Gesloten