Pagina 216 van 259

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 29 jul 2021 08:53
door thestudent
Je moet wel harder knijpen met velgremmen. Maar op carbon in nat krijg je eerst niks en dan ineens remkracht terug. Ach die paniekreactie is altijd moeilijk. Als er iets gebeurt moet je ook vooral blijven sturen. En dat is nog het moeilijkste, wegkijken van het 'gevaar' en kijken naar de uitweg. Over een jaar of wat komt er vast iemand met een bruikbaar ABS voor fietsschijfremmen.

Nu denk ik wel dat de fietsindustrie de uitvoering van de flatmount standaard nog iets kan verbeteren. Ik ervaar tot nu toe op de racefiets ( die ik niet meer heb ) en de gravelbike meer problemen met flatmount schijfremmen. Vooral met voorcalipers die niet te centreren zijn. Terwijl de Postmount op de MTBs mij zo goed als nooit problemen oplevert. Het hydraulische gedeelte is voor mij ook t probleem niet. Mechanische schijfremmen snap ik dan ook niet zo goed. Beide keren ligt het waarschijnlijk vooral aan toleranties van de flatmount bevestiging op de carbon voor en achtervorken. Het perfect stellen gaat gewoon erg lastig. Dit moet gewoon echt beter uit de fabriek komen. Hoe moeilijk kan het zijn om een paar mannetjes oppervlakken te laten vlakken en draad recht te tappen. Sommigen fietsen zijn makkelijk, andere onmogelijk... Bij de ridley noah was het schroefdraad van het bovenste gat in de voorvork gewoon niet haaks met het onderste gat ( schuin geboord ) Dus elke keer als je de caliper bout op moment aantrok trok de remklauw mee naar links. Volgens de dealer geen probleem.... Het was ook mogelijk, maar ho maar als je er weer andere wielen in wilde gebruiken. Kon je opnieuw beginnen prutsen. Dit zijn gewoon dingen waar je gek van wordt. Net als tikkende/krakende bottom brackets. Het is de uitvoering van de industrie die de problemen veroorzaakt. De problemen komen niet alleen door het ontwerp. De toleranties die nodig zijn om het goed te laten werken worden gewoon vaak niet gehaald. Er komen te veel fietsen op de markt die QC rejects hadden moeten zijn. Zeker nu, in de overspannen markt.

Ik heb toch nog graag een velgremracer, puur voor het makkelijke auto in auto uit en niet de kans lopen dat je schijven opeens toch aanlopen. ( je hebt ze gebutst en die lichte krengen zijn krom ). Andere wielen mee, no problem. Qua remmen vind ik het vooral een voordeel als je er ook dikke gravelbanden op hebt liggen. Op de weg is het toch eigenlijk nog net niks. Maar voor de gravel allroad neem ik de nadelen voor lief. Dus ik koop over drie vier jaar wel weer een schijfremracer.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 29 jul 2021 09:55
door ophetkantje
Die laatste alinea onderschrijf ik helemaal,
Overigens ik vind het geweldig dat iedereen schijfremmen wil. Heb er al enkele malen mijn voordeel mee gedaan en tweedehands, maar ook nieuw hele leuke velgrem spulletjes (oa Wielen en complete fiets) kunnen kopen tegen aantrekkelijke prijzen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 16 jan 2022 14:55
door ShApeBE
Bij mijn nieuwe canyon fiets met sram force schijfrem, loop ik al van bij de levering tegen een vervelend probleem aan.
Voorwiel is alles normaal. Bij het achterwiel remt het op één specifieke plaats veel harder dan de rest.
De remschijf lijkt mij nog recht (als ze krom is, is het echt minimaal). Iedere keer als ik probeer van mijn achterrem te gebruiken begint de volledige fiets te schudden, je zou het beste kunnen vergelijken met een losse voorvork.
Op de werkstand kan je het simuleren door vrij hard te remmen en met de pedalen te draaien, altijd op dezelfde plaats stop het achterwiel.

Iemand een idee wat ik nog kan controleren?
Ik heb bij de levering geprobeerd om deze in remmen (door de regen zal er vermoedelijk niet veel van over zijn).
De remblokken lijken mij het probleem niet te zijn aangezien het altijd op dezelfde plaats lijkt te gebeuren.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 16 jan 2022 15:10
door Woefdram
Ik zou ze eens goed reinigen met alcohol of schijfremmenreiniger en dan opnieuw een inremprocedure.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 16 jan 2022 17:46
door NoChain
Iemand van onze groep had overlaatst exact hetzelfde probleem met zijn nieuwe fiets, ook met Sram Force. Hij heeft zijn remblokjes eens even opgeschuurd met schuurpapier en het probleem was weg. Best gek.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 16 jan 2022 18:17
door El Pistolero
Ik heb een Bianchi met remschijven en er nog nooit problemen mee gehad. Buiten het feit dat ik een Bianchi met velgremmen mooier vind geen spijt gehad van mijn keuze.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 jan 2022 08:59
door wasbeer2006
Meet je schijf even op die plaats, als deze marginaal dikker is heb je natuurlijk dit probleem.
Monteer de schijf van voor achter, of draai de blokken even om......

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 jan 2022 10:27
door 1094
Wat voor tools heb ik nodig om zelf mn schijfremmen af en toe schoon te maken, op te schuren en te vervangen?
Een tang om de schijf los te maken en ding om de blokjes opzij te duwen?
Betreft een SRAM AXS force

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 jan 2022 18:04
door ShApeBE
wasbeer2006 schreef: 17 jan 2022 08:59 Meet je schijf even op die plaats, als deze marginaal dikker is heb je natuurlijk dit probleem.
Monteer de schijf van voor achter, of draai de blokken even om......
1,82mm op de meeste plaatsen van de de remschijf. 1,88mm op de plaats waar ze sneller stopt, vermoedelijk zal dit dan het probleem zijn?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 jan 2022 10:46
door wasbeer2006
Dat denk ik wel. probeer eens een wiel van een andere of je schijf van voor

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 21 jan 2022 08:24
door 1094
Ik zag bij het loshalen van mn remblok dat een van de zuigers wat uit lijkt te steken. Is dit normaal? Of moet ik deze terugduwen?



Heb tevens een foto van mn blokje toegevoegd, dit is wel versleten lijkt me toch

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 21 jan 2022 08:41
door thestudent
Ja die zijn versleten. Steek ze even terug dan kan je ze veilig terugduwen voordat je de nieuwe monteert.