Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 29 jul 2021 08:53
Je moet wel harder knijpen met velgremmen. Maar op carbon in nat krijg je eerst niks en dan ineens remkracht terug. Ach die paniekreactie is altijd moeilijk. Als er iets gebeurt moet je ook vooral blijven sturen. En dat is nog het moeilijkste, wegkijken van het 'gevaar' en kijken naar de uitweg. Over een jaar of wat komt er vast iemand met een bruikbaar ABS voor fietsschijfremmen.
Nu denk ik wel dat de fietsindustrie de uitvoering van de flatmount standaard nog iets kan verbeteren. Ik ervaar tot nu toe op de racefiets ( die ik niet meer heb ) en de gravelbike meer problemen met flatmount schijfremmen. Vooral met voorcalipers die niet te centreren zijn. Terwijl de Postmount op de MTBs mij zo goed als nooit problemen oplevert. Het hydraulische gedeelte is voor mij ook t probleem niet. Mechanische schijfremmen snap ik dan ook niet zo goed. Beide keren ligt het waarschijnlijk vooral aan toleranties van de flatmount bevestiging op de carbon voor en achtervorken. Het perfect stellen gaat gewoon erg lastig. Dit moet gewoon echt beter uit de fabriek komen. Hoe moeilijk kan het zijn om een paar mannetjes oppervlakken te laten vlakken en draad recht te tappen. Sommigen fietsen zijn makkelijk, andere onmogelijk... Bij de ridley noah was het schroefdraad van het bovenste gat in de voorvork gewoon niet haaks met het onderste gat ( schuin geboord ) Dus elke keer als je de caliper bout op moment aantrok trok de remklauw mee naar links. Volgens de dealer geen probleem.... Het was ook mogelijk, maar ho maar als je er weer andere wielen in wilde gebruiken. Kon je opnieuw beginnen prutsen. Dit zijn gewoon dingen waar je gek van wordt. Net als tikkende/krakende bottom brackets. Het is de uitvoering van de industrie die de problemen veroorzaakt. De problemen komen niet alleen door het ontwerp. De toleranties die nodig zijn om het goed te laten werken worden gewoon vaak niet gehaald. Er komen te veel fietsen op de markt die QC rejects hadden moeten zijn. Zeker nu, in de overspannen markt.
Ik heb toch nog graag een velgremracer, puur voor het makkelijke auto in auto uit en niet de kans lopen dat je schijven opeens toch aanlopen. ( je hebt ze gebutst en die lichte krengen zijn krom ). Andere wielen mee, no problem. Qua remmen vind ik het vooral een voordeel als je er ook dikke gravelbanden op hebt liggen. Op de weg is het toch eigenlijk nog net niks. Maar voor de gravel allroad neem ik de nadelen voor lief. Dus ik koop over drie vier jaar wel weer een schijfremracer.
Nu denk ik wel dat de fietsindustrie de uitvoering van de flatmount standaard nog iets kan verbeteren. Ik ervaar tot nu toe op de racefiets ( die ik niet meer heb ) en de gravelbike meer problemen met flatmount schijfremmen. Vooral met voorcalipers die niet te centreren zijn. Terwijl de Postmount op de MTBs mij zo goed als nooit problemen oplevert. Het hydraulische gedeelte is voor mij ook t probleem niet. Mechanische schijfremmen snap ik dan ook niet zo goed. Beide keren ligt het waarschijnlijk vooral aan toleranties van de flatmount bevestiging op de carbon voor en achtervorken. Het perfect stellen gaat gewoon erg lastig. Dit moet gewoon echt beter uit de fabriek komen. Hoe moeilijk kan het zijn om een paar mannetjes oppervlakken te laten vlakken en draad recht te tappen. Sommigen fietsen zijn makkelijk, andere onmogelijk... Bij de ridley noah was het schroefdraad van het bovenste gat in de voorvork gewoon niet haaks met het onderste gat ( schuin geboord ) Dus elke keer als je de caliper bout op moment aantrok trok de remklauw mee naar links. Volgens de dealer geen probleem.... Het was ook mogelijk, maar ho maar als je er weer andere wielen in wilde gebruiken. Kon je opnieuw beginnen prutsen. Dit zijn gewoon dingen waar je gek van wordt. Net als tikkende/krakende bottom brackets. Het is de uitvoering van de industrie die de problemen veroorzaakt. De problemen komen niet alleen door het ontwerp. De toleranties die nodig zijn om het goed te laten werken worden gewoon vaak niet gehaald. Er komen te veel fietsen op de markt die QC rejects hadden moeten zijn. Zeker nu, in de overspannen markt.
Ik heb toch nog graag een velgremracer, puur voor het makkelijke auto in auto uit en niet de kans lopen dat je schijven opeens toch aanlopen. ( je hebt ze gebutst en die lichte krengen zijn krom ). Andere wielen mee, no problem. Qua remmen vind ik het vooral een voordeel als je er ook dikke gravelbanden op hebt liggen. Op de weg is het toch eigenlijk nog net niks. Maar voor de gravel allroad neem ik de nadelen voor lief. Dus ik koop over drie vier jaar wel weer een schijfremracer.