Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Hardtail, maar je mag wel een rondje komen testen! Ik weet zeker dat jij het blind voelt welke de slapste is. Ik dacht nl dat het srs systeem (soort van demping) in mn frame erg goed werkte, maar met de nieuwe set is dat een stuk minder. En ook minder comfortabel dus, dat is dan weer wel jammer, maar ze blijven wel heel.
En als jij niet gelooft dat een wiel vervormt moet je eens op een een 29er gaan rijden met een niet zo stijve wielset, dan komt je band gewoon tegen je frame. En nee dat ligt niet aan het frame, want met een andere (stijvere) wielset is het verholpen.
Maar dat dubbelvouwen lijkt me nogal sterk. Dus ik zou gewoon lekker zo blijven rijden.
En als jij niet gelooft dat een wiel vervormt moet je eens op een een 29er gaan rijden met een niet zo stijve wielset, dan komt je band gewoon tegen je frame. En nee dat ligt niet aan het frame, want met een andere (stijvere) wielset is het verholpen.
Maar dat dubbelvouwen lijkt me nogal sterk. Dus ik zou gewoon lekker zo blijven rijden.
Dus wedstrijden erop rijden kan geen kwaad?
Dat van de wat zachtere band valt wat voor te zeggen, maar hoe kan het dan dat ik het alleen merk wanneer de kracht op de linkerkant momt, en op de rechterkant bijna niet?
Ik heb de wielen gisteren laten checken bij de fietsenmaker en die vergeleek ze met supra en 4za wielen.
Dat van de wat zachtere band valt wat voor te zeggen, maar hoe kan het dan dat ik het alleen merk wanneer de kracht op de linkerkant momt, en op de rechterkant bijna niet?
Ik heb de wielen gisteren laten checken bij de fietsenmaker en die vergeleek ze met supra en 4za wielen.
Racefietsblog.nl
ik weet niet wat jij verstaat onder een lange afdaling of waar je in de Apennijnen hebt gereden, maar de afdalingen waar ik naar refereerde bedroegen toch gemakkelijk 10km. met een hoogteverschil van meer dan 1000m per beklimming/afdaling zit je ook al niet meer in het tussengebergte. ok je kan niet concurreren met de echt hoge pieken van bijvoorbeeld een glandon, maar toch. bovendien zijn de afdalingen in Italië doorgaans ook bochtiger en steiler dan de franse alpen, wat resulteert in vaker remmen en zwaardere belasting voor de wielen.dmmdzm schreef:. In de Appenijnen heb ik er ook mee gereden en daar geen last i.v.m. korte afdalingen.CoenT86 schreef:iemand al eens met wielen uit china de bergen in geweest? marmotte of giro dolimiti o.i.d.?
en wat waren de ervaringen daarbij?
Ga je dus het hooggebergte in, monteer dan alu clinchers of tubes onder je fiets.
Voorkomen is beter dan genezen!
de meest bepalende factor is nu eenmaal je remtechniek! ook op lage alu clinchers kan je je gerief naar de haaien helpen door te lang, te slepend te remmen. oververhitting van de remrand zorgt voor minder remkracht en resulteert ultiem in loskomende tubes of ontploffende banden. dan mag je dus rijden met wat je wil!
Ik heb geen probleem om met hoge carbon clinchers een berg af te gaan. gewoon iets vroeger remmen t.o.v. alu velgrand en voldoende hard in de ankers. ankers los, bocht nemen en pas opnieuw remmen voor de volgende bocht!
je moet natuurlijk ook rekening houden met andere dingen zoals weersomstandigheden. in de regen rij ik liever met alu's omdat op de meeste carbon velgen de remweg te lang wordt.
Ik heb eigenlijk alleen velgen besteld bij Flyxii. 38mm carbon tubes 20/24 gaats.CoenT86 schreef:@dmmdzm; ik meen gelezen te hebben dat jij met carbon china velgen crosst, heb je daar nooit geen last van? en welk type heb jij dan precies?
ik gebruik voor de cross nl. een paar degelijke ambrosini tubes met 32 spaken vanwege de klappen die erop komen?!
Naven heb ik bij Moyon besteld omdat die een lekker laag gewicht hebben
De wielen heb ik zelf gespaakt met DT Revolution spaken en alu nippels.
De velg is 38mm en heeft al een zekere stijfheid t.o.v. de lage Mavic Reflex of Ambrosio velgen.
Ik heb tot nu toe in 1 set een kleine slag gereden (ca. 1mm) maar dat vind ik te overzien. Dat kan natuurlijk met elke set gebeuren.
Met mijn clinchers rijd ik vaak de trainingswedstrijden en die zijn prima qua stijfheid. Wat al eerder is aangegeven is een clincher dunner aan het remoppervlak dan een tube versie. Vandaar dat je eerder last zou kunnen hebben op vervorming bij lange afdalingen.
Over het algemeen vind ik mezelf wel een redelijk goede daler, maar zelf ga ik het risico niet meer aan om met carbon clinchers het hooggebergte in te gaan. Ik pak de tubes dan wel
Verder heb ik 1x een gespaakte set gekregen uit China (die gasten hadden de velgen en naven al ingespaakt), maar dat was een ramp. Spaken draaiden los en er zat een gigantische hoogteslag in die ik er niet zo makkelijk uit kreeg.
Uiteindelijk heb ik de bijna massieve gietijzeren spaken maar vervangen voor DT revolution spaken en het probleem was opgelost
Wil wel meegeven dat mijn gewicht 70kg is en dat je DT revolution spaken niet bij de zwaargewichten moet toepassen (kan je beter voor DT competition gaan).
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
De meeste mensen benoemen de Apennijnen alleen het deel in Liguria tot Florence, dus ben daar eigenlijk vanuit gegaan.GBV schreef:ik weet niet wat jij verstaat onder een lange afdaling of waar je in de Apennijnen hebt gereden, maar de afdalingen waar ik naar refereerde bedroegen toch gemakkelijk 10km. met een hoogteverschil van meer dan 1000m per beklimming/afdaling zit je ook al niet meer in het tussengebergte. ok je kan niet concurreren met de echt hoge pieken van bijvoorbeeld een glandon, maar toch. bovendien zijn de afdalingen in Italië doorgaans ook bochtiger en steiler dan de franse alpen, wat resulteert in vaker remmen en zwaardere belasting voor de wielen.
de meest bepalende factor is nu eenmaal je remtechniek! ook op lage alu clinchers kan je je gerief naar de haaien helpen door te lang, te slepend te remmen. oververhitting van de remrand zorgt voor minder remkracht en resulteert ultiem in loskomende tubes of ontploffende banden. dan mag je dus rijden met wat je wil!
Ik heb geen probleem om met hoge carbon clinchers een berg af te gaan. gewoon iets vroeger remmen t.o.v. alu velgrand en voldoende hard in de ankers. ankers los, bocht nemen en pas opnieuw remmen voor de volgende bocht!
je moet natuurlijk ook rekening houden met andere dingen zoals weersomstandigheden. in de regen rij ik liever met alu's omdat op de meeste carbon velgen de remweg te lang wordt.
Zodra je naar de Abbruzzen gaat (zit je nog steeds in de Apennijnen) heb je idd meer hoogtemeters echter zijn daar de wegen minder bochtig dan in de Dolomieten.
Mijn velgen waren uiteindelijk vervormd geraakt in de afdaling van de Timmelsjoch die toch 29 km lang is. Volgens de fabrikant had dat niet mogen gebeuren en heb ik nieuwe velgen toegestuurd gekregen
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
voor alle duidelijkheid: ik had het over de streek rond gubbio met beklimmingen als de monte cucco, monte nerone, monte petrano, ... . dat zijn stuk voor stuk beklimmingen met een smal wegdek, weinig overzicht en bochtenrijk. wel allemaal mooie beklimmingen!
- Jeroen Vermeeren
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
- Locatie: Rotterdam
- Contact
Heb hetzelfde stuur, inmiddels meer dan een jaar. Bevalt prima en is zeer stijf. nadeel is inderdaad interne kabelgeleiding. Ik kom net terug van mijn FM en door de kleine openingen was mijn kabel al flink beschadigd. Dat is irritant, want dat zie je natuurlijk zelf niet omdat dat onder je stuurlint gebeurt.. Maar voor d rest niets dan lof!
JV
JV
basbode schreef:Heeft iemand ervaring met het volgende stuur?
Dit type stuur wordt door bijna alle Chinese frame boeren aangeboden maar ik heb er nog niets over gelezen in dit topic (misschien heb ik iets over het hoofd gezien).
Ik zou z'n stuur (met geïntegreerde stuurpen) graag op mijn Bianchi via Nirone willen zetten.
Als ik dit stuur aanschaf dien ik dan ook een ander balhoofdstel aan te schaffen?
Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken? (behalve de juiste maten)
Zit met een vergelijkbare vraag over wat de kwaliteit is van carbon clinchers uit China qua spaakwerk en bij afdalingen.
Eigenlijk zoals ik het lees voor spaakwerk zijn de opties:
- Kopen in China en in NL/BE laten natrekken
- Velgen, naven en spaken los kopen in China en in BE/NL laten bouwen
- Complete carbon clincher set in NL bestellen die hier gespaakt is bij een verdeler zoals bijv. Carbotim(en er zullen er ongetwijfeld meer zijn).
Of kan je toch gewoon beter een licht alu clincher setje nemen om dat het gewichtsverschil verwaarloosbaar is?(bijv. een XR300 set in 20/28 met Novatec naven).
Eigenlijk zoals ik het lees voor spaakwerk zijn de opties:
- Kopen in China en in NL/BE laten natrekken
- Velgen, naven en spaken los kopen in China en in BE/NL laten bouwen
- Complete carbon clincher set in NL bestellen die hier gespaakt is bij een verdeler zoals bijv. Carbotim(en er zullen er ongetwijfeld meer zijn).
Of kan je toch gewoon beter een licht alu clincher setje nemen om dat het gewichtsverschil verwaarloosbaar is?(bijv. een XR300 set in 20/28 met Novatec naven).
er zullen ook goede setjes te koop zijn in china en dan denk ik aan farsports die werken met sapim cx-ray spaken ipv de goedkope brol die andere monteren.
zelf prefereer ik enkel aankoop van velgen. spaken en naven koop ik dan bij de goedkoopste betrouwbare webshop en de montage gebeurt hier bij de wielbouwer die je voorkeuren en vooral je gewicht kent.
kan je beter een licht alu setje kopen? dat is iets persoonlijk. als looks belangrijk zijn... tja. daarnaast is de chinese carbon vrij goedkoop. Op dit ogenblik ligt een setje velgen bij de wielbouwer te wachten op spaken (uitzonderlijke maat). totale kost ligt om en bij de 400 euro. komt gezien de velghoogte zelfs goedkoper uit dan de chinees zijn wielsets en al zeker goedkoper dan carbotim of kuiper (die de velghoogte zelfs niet aanbieden). bovendien kies je zoals reeds gezegd zelf je spaken en naven. Als je goed zoekt vind je heel goedkoop setjes velgen.
zelf prefereer ik enkel aankoop van velgen. spaken en naven koop ik dan bij de goedkoopste betrouwbare webshop en de montage gebeurt hier bij de wielbouwer die je voorkeuren en vooral je gewicht kent.
kan je beter een licht alu setje kopen? dat is iets persoonlijk. als looks belangrijk zijn... tja. daarnaast is de chinese carbon vrij goedkoop. Op dit ogenblik ligt een setje velgen bij de wielbouwer te wachten op spaken (uitzonderlijke maat). totale kost ligt om en bij de 400 euro. komt gezien de velghoogte zelfs goedkoper uit dan de chinees zijn wielsets en al zeker goedkoper dan carbotim of kuiper (die de velghoogte zelfs niet aanbieden). bovendien kies je zoals reeds gezegd zelf je spaken en naven. Als je goed zoekt vind je heel goedkoop setjes velgen.
Wat ik moet vermelden is dat het bij mij om de 'gewone' carbon clincher velgen ging.
Op dit moment zijn er veel aanbieders met een basalt remlaag wat sterker is dan de 'gewone' uitvoering.
Ik heb hier echter geen ervaring mee.
Verder denk ik dat het niet lang duurt voordat er carbon clinchers op de Chinese markt komen met een keramische remrand.
Dit wil ik zeker wel proberen. Ik heb de Edco wielen al eens mogen testen en dat remt hetzelfde als aluminium.
Persoonlijk ga ik ook voor de looks en rij het hele jaar door op mijn carbon clinchers
Pekel kunnen ze ook goed doorstaan
Op dit moment zijn er veel aanbieders met een basalt remlaag wat sterker is dan de 'gewone' uitvoering.
Ik heb hier echter geen ervaring mee.
Verder denk ik dat het niet lang duurt voordat er carbon clinchers op de Chinese markt komen met een keramische remrand.
Dit wil ik zeker wel proberen. Ik heb de Edco wielen al eens mogen testen en dat remt hetzelfde als aluminium.
Persoonlijk ga ik ook voor de looks en rij het hele jaar door op mijn carbon clinchers
Pekel kunnen ze ook goed doorstaan
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset