Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 feb 2014 15:56

lcsmt schreef:
NuitKor schreef: Lol 156 viapunten. Als ik het met minder doe, dan pakt hij allemaal tussenweggetjes...

Probeer er nu in basecamp in een route van 52 viapunten 2 viapunten uit te halen, maar dan pakt hij weer hele andere onlogische wegen...dit is wel erg bewerkelijk voor een leek.

Nu heb ik en Havana je al enkele keren geschreven hoe wij het al enkele jaren probleemloos doen.

Heel af en toe moet je gewoon doen en zien waar je uitkomt.

Succes.
Ik probeer het te doen zoals jij hebt beschreven, toch kom ik dan in een gebied bij Tecklenburg op veel meer via punten. Wat doe ik verkeerd dan?

Ik heb nu zowel routes als tracks opgeslagen met basecamp als .tcx in 'newfiles' . Dat beter dan .gpx als ik de openingspost mag geloven? Maar het lijkt wel of Garmin ze niet herkent, want het mapje koersen blijft leeg. Dit is niet het geval bij .gpx.

In basecamp staat bij .tcx: Garmin Training Center XML-document.

edit 2: het is mij in Nederland nu gelukt om een route van 100km met 19 via punten te maken, maar hier waren heel wat minder zijweggetjes..

Edit 3: ik heb een track (dus geen route) opgeslagen als .gpx bestand omdat ik in mapsource geen optie voor .crs of werkende (zie hierboven) .tcx, gaat dit werken?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 feb 2014 06:52

Klopt, Mapsource kan geen TCX maken. Maar een track kan ook GPX zijn of wat je kunt doen is een GPX converteren naar TCX met WinGDB3.

Ik dacht overigens dat de Edge 200 viapunten aankon? Wil je een rit met meer dan kun je natuurlijk gewoon 2 routes maken...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 feb 2014 08:52

Bedankt. Ik lees op internet wel dat een Garmin max 200 aanwijzingen aan kan. Maar weet niet of dit ook te maken heeft met het aantal viapunten. Misschien of een ander dit kan bevestigen/ontkrachten.

Ik zit nu in Wingdb te kijken. Er zijn heel wat opties die ik kan kiezen. Iemand hier ook een manual voor? :lol:

Ga ik echt een verschil merken als ik de tracks en routes in .gpx doe ipv .tcx?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 feb 2014 09:01

Routes kan alleen in GPX.

Tracks kan zowel in GPX als in TCX.

En verder lees ik in de FAQ het volgende
Wat is het verschil tussen een waypoint, viapunt, een routepunt en een course point?
Waypoints zijn specifieke plekken die hun eigen naam hebben gekregen, zoals 'thuis' of ' camping' (dit worden ook wel favorieten genoemd).

Routepunten ('viapunten' in het Nederlands) lijken op waypoints, maar zijn niet hetzelfde. Belangrijkste verschil is dat ze geen naam hebben en je ze ook niet afzonderlijk kunt opzoeken. Ze worden 'ingebakken' in de route. Voordeel: de routepunten tellen NIET mee bij het maximum aantal waypoints. Het toestel kent wel een maximum aantal routepunten per route, maar daar kom je niet snel aan.
Laatst gewijzigd door havana op 23 feb 2014 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 feb 2014 09:05

havana schreef:Routes kan alleen in GPX.

Tracks kan zowel in GPX als in TCX.
Ah oke, ik las in de OP iets over course, maar dat is hetzelfde als track lees ik nu :)

Wat is het voordeel van een track in TCX ipv GPX?
Laatst gewijzigd door Kornuit op 23 feb 2014 09:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 feb 2014 09:06

Ook dit staat gewoon in de OP
Een track is een lijn op het scherm zonder aanwijzingen. In principe heb je hiervoor niet eens een kaart nodig. Als je wel een (relevante) kaart geïnstalleerd hebt, dan tekent de Garmin de lijn in de kaart. Een course is simpelweg een track met daarin optionele informatie zoals de virtuele partner. Een route is zoals bij TomTom; je krijgt aanwijzingen, over 100m links, etc. Daarnaast zie je ook een lijn op de kaart.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 feb 2014 09:07

Ja klopt, overheen gelezen.

Vraag 2: ik heb nu een track in .gpx bestand, deze wil ik 1op1 overzetten naar .tcx. Welke optie kies ik dan in WinGDB3?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 feb 2014 09:11

Je andere vraag: het voordeel van een TCX bij een track boven een GPX?

1. Je kunt info over hoogte toevoegen en virtuele partner
2. Je weet zeker dat het een track is en dat de Edge het niet ziet als een route

En dan je laatste vraag: dat is uit mijn hoofd optie 11. Je kunt ook de online convert-tool van Gpsies gebruiken.

P.S.

De FAQ in de OP is alweer verouderd, hier een link naar de meest recente versie

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?p=77482#p77482

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 feb 2014 09:13

Oke top. Ik ga hem doorlezen. Beetje bij beetje wordt ik wat wijzer.

Excuses voor de vele, al vaker gestelde vragen. Ik waardeer jullie engelen geduld! :P

De zaterdags gaan wij bij tecklenburg de Tecklenburg Rundfahrt 160km fietsen. Deze route kruist geen wegen en geen overlap, dus ga ik die als track rijden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 feb 2014 09:23

havana schreef:
En dan je laatste vraag: dat is uit mijn hoofd optie 11. Je kunt ook de online convert-tool van Gpsies gebruiken.
Daar staat:
Converteer routes naar tracks met alle routepunten. Dat kan ook wanneer het geen route is maar een track?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 feb 2014 09:52

Ik geloof het wel maar helemaal zeker weet ik 't niet aangezien ik geen Windows meer gebruik en bovendien altijd online tools...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 feb 2014 10:02

ja die link van gpsies die je gaf werkt prima!

Gesloten