Gravel-racers
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Goede ervaringen met Vittoria Terreno dry banden (tlr) , maar ook met goedkope Conti Speedride vouwbanden. Beiden snel op asfalt en behoorlijk grip (zeker als het droog is) offroad. Mooie allrounders.
Ik heb al jullie replies even gekopieerd naar een nieuw topic, dan kunnen we dit topic meer voor fietsen zelf gebruiken
viewtopic.php?f=10&t=91634
viewtopic.php?f=10&t=91634
Op Ali voor 9 euro een toptube bag gescoord voor de Topstone.
De Topstone heeft 2 mounts maar er zijn heel weinig (mooie) tasjes te vinden die hiervoor geschikt zijn. Gewoon even afmeten, met boormachine gaatjes boren en met twee rondellekes (sluitringen) zit het geheel mooi stevig vast. Genoeg voor een binnenbandje, paar gelletjes, co2 pompje en wat kleingeld.
Ik vraag me wel af of ik best de bovenbuis met iets bescherm tegen het vele wrijven.
De Topstone heeft 2 mounts maar er zijn heel weinig (mooie) tasjes te vinden die hiervoor geschikt zijn. Gewoon even afmeten, met boormachine gaatjes boren en met twee rondellekes (sluitringen) zit het geheel mooi stevig vast. Genoeg voor een binnenbandje, paar gelletjes, co2 pompje en wat kleingeld.
Ik vraag me wel af of ik best de bovenbuis met iets bescherm tegen het vele wrijven.
Dat wil ik.
En dat zal ik dus doen.
Heb nog doorzichtige beschermingsfolie liggen.
En dat zal ik dus doen.
Heb nog doorzichtige beschermingsfolie liggen.
In het 'domme vragen' topic:
Is de Cube Road SL goed inzetbaar als een zogenaamde gravelfiets?
Deze dus: https://www.cube.eu/en/2020/bikes/road/ ... reen-2020/
Deze wordt niet in de markt gezet als gravelfiets maar als ik de vergelijking maak met de Canyon Grail AL 7.0:
- De Cube heeft ook een 105 groep met hydraulische schijfremmen
- De Cube heeft dezelfde Schwalbe G-One 40mm banden
- De Cube in maat 59 heeft bijna een identieke geometrie als de Grail AL in maat L (bovenbuis 2mm langer, stack 7mm korter, reach 1mm korter, zadelbuis 0,5° steiler)
- De Cube weegt 10.6kg ten opzichte van 9.3kg voor de Canyon
- De Cube heeft wel nokken voor een bagagerek
- De Cube kost 1050€ ten opzichte van 1.600€ + transport (50€) en doos (20€) van de Canyon. Dat verschil is enorm
- De Cube heeft een flatbar, de Canyon een racebocht maar mountainbikes worden off-road gebruikt en hebben ook een flatbar dus dat mag toch geen probleem vormen?
De Cube heeft een slordigere afwerking maar voor dit prijsverschil neem ik dat er graag bij.
Wat zie ik over het hoofd?
Is de Cube Road SL goed inzetbaar als een zogenaamde gravelfiets?
Deze dus: https://www.cube.eu/en/2020/bikes/road/ ... reen-2020/
Deze wordt niet in de markt gezet als gravelfiets maar als ik de vergelijking maak met de Canyon Grail AL 7.0:
- De Cube heeft ook een 105 groep met hydraulische schijfremmen
- De Cube heeft dezelfde Schwalbe G-One 40mm banden
- De Cube in maat 59 heeft bijna een identieke geometrie als de Grail AL in maat L (bovenbuis 2mm langer, stack 7mm korter, reach 1mm korter, zadelbuis 0,5° steiler)
- De Cube weegt 10.6kg ten opzichte van 9.3kg voor de Canyon
- De Cube heeft wel nokken voor een bagagerek
- De Cube kost 1050€ ten opzichte van 1.600€ + transport (50€) en doos (20€) van de Canyon. Dat verschil is enorm
- De Cube heeft een flatbar, de Canyon een racebocht maar mountainbikes worden off-road gebruikt en hebben ook een flatbar dus dat mag toch geen probleem vormen?
De Cube heeft een slordigere afwerking maar voor dit prijsverschil neem ik dat er graag bij.
Wat zie ik over het hoofd?
Denk niet dat je veel over het hoofd ziet.
Het is inderdaad een mengelmoesje van Road en mtb componenten.
Of je een dropbar of flatbar wilt gebruiken is persoonlijk.
Wel mis ik steekassen, en misschien belangrijker, de achterwiel naaf is een mtb naaf, dus Road cassettes kleiner dan die 11-34 ga je niet kunnen monteren.
Verder is de geometry vd canyon en Cube vergelijkbaar, alleen heeft de canyon voor gravel begrippen al een lange reach, dat weer gecompenseerd wordt door een korte stuurpen. De lengte vd stuurpen vd cube zie is niet.
Daarnaast heeft een dropbar natuurlijk ook nog eens zelf een reach tov een flatbar, als je op de hoods of in de beugel rijdt.
Het is inderdaad een mengelmoesje van Road en mtb componenten.
Of je een dropbar of flatbar wilt gebruiken is persoonlijk.
Wel mis ik steekassen, en misschien belangrijker, de achterwiel naaf is een mtb naaf, dus Road cassettes kleiner dan die 11-34 ga je niet kunnen monteren.
Verder is de geometry vd canyon en Cube vergelijkbaar, alleen heeft de canyon voor gravel begrippen al een lange reach, dat weer gecompenseerd wordt door een korte stuurpen. De lengte vd stuurpen vd cube zie is niet.
Daarnaast heeft een dropbar natuurlijk ook nog eens zelf een reach tov een flatbar, als je op de hoods of in de beugel rijdt.
Mijn project begint ook ergens op te lijken eindelijk 8)
VOOR:
NA:
Alleen optisch klaar nu, moet nog wat afgesteld en onderdeeltje binnenkomen. Originele wielset krijgt ook schijfjes en wordt dan het off-road setje. Daar zit nu 11-speed shimano cassette op. Ik rijd met 10 speed Campa. Kan ik dan 'gewoon' een 10 speed (met vulring) shimano cassette kopen eigenlijk?
VOOR:
NA:
Alleen optisch klaar nu, moet nog wat afgesteld en onderdeeltje binnenkomen. Originele wielset krijgt ook schijfjes en wordt dan het off-road setje. Daar zit nu 11-speed shimano cassette op. Ik rijd met 10 speed Campa. Kan ik dan 'gewoon' een 10 speed (met vulring) shimano cassette kopen eigenlijk?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Haha, ik zal even het mix & match topic doorbladeren. Volgens mij is daar zo'n tooltje voor, waarvan de naam mij even ontschoten is. Mocht dat niet werken, dan is het bandjes wisselen en een wielset je verkopen. Ook geen probleem.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Kogel eindelijk door de kerk en eem velobuild gravelracer besteld.
Toch een XL, omdat die nagenoeg hetzelfde lijkt als een Giant die ik getest had.
In eerste instantie zal ik hem opbouwen met een mechanische 105 groep die ik heb liggen, (2x10)
Ik wou eigenlijk met 1x rijden, met een cassette die tot 42 gaat.
Weet iemand daar goedkope opties voor ? (Liefst met de 105 shifters)
Ook weet ik niet of een XX1 crank met een 44 blad zal passen ?
De mooiste optie lijkt me de Rival cx groep ?
Toch een XL, omdat die nagenoeg hetzelfde lijkt als een Giant die ik getest had.
In eerste instantie zal ik hem opbouwen met een mechanische 105 groep die ik heb liggen, (2x10)
Ik wou eigenlijk met 1x rijden, met een cassette die tot 42 gaat.
Weet iemand daar goedkope opties voor ? (Liefst met de 105 shifters)
Ook weet ik niet of een XX1 crank met een 44 blad zal passen ?
De mooiste optie lijkt me de Rival cx groep ?
Wat is je overweging om voor een 1x aandrijving te gaan. Puur esthetisch?
Ik rijd namelijk met een 2x aandrijving en ben er achter gekomen dat dat de veelzijdigheid van een gravelbike fors doet toenemen.
Ik rijd namelijk met een 2x aandrijving en ben er achter gekomen dat dat de veelzijdigheid van een gravelbike fors doet toenemen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0