Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Noorderkracht
Forum-lid

Noorderkracht 15 nov 2017 14:02

Neburhop schreef: 15 nov 2017 12:25 Ik ben ingeloot voor de AGR en wil dan graag 150 km rijden (voor het eerst in mijn prille wielerleven).
Om genoeg extensieve duurtraining te doen wil ik eenmaal per week op en neer naar DH vanaf Castricum (120 km). Dit gebeurd dan wel in 2 ritten van ruim 2 uur.
Is dit even efficiënt als 1 lange rit van 4 uur? En is eenmaal per week 100+ training D1 voldoende

Daarnaast rij ik nog wwv van 35 minuten enkele rit, de terugreis fiets ik om en maak ik er minimaal een rit van 1 uur van, waarbij ik of een heuvelritje rij of een interval.
Nee.
Dit is niet hetzelfde als één rit van 4 uur.

Als je 120km gewoon volle bak wil volbrengen zou ik toch regelmatig minimaal 150km gaan fietsen aan één stuk. Als je doel is het volbrengen van de 120km, dan volstaan trainingen van 100km wel.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 nov 2017 14:38

1 maal per week op en neer fietsen..,. (2 maal 2u).,. en 1 maal per week 100+ in D1 .., dan ga je die 150km op de AGR wel overleven hoor, zeker als je er nu al aan begint!

Leer jezelf vooral aan om te eten en drinken vanaf het 1e uur af... die woon werk ritten van 2x 2u. kan je waarschijnlijk prima zonder extra brandstof, maar tijdens 100+ ritten en tijdens AGR, moet je gewoon eten en drinken. Dat je lichaam dat aan kan, kan je trainen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 15 nov 2017 14:48

Nu heb ik de AGR 150 km al diverse malen gereden, en elke keer had ik de periode voor de AGR max 2 maal een rit boven de 100km in de benen. Totaal afstand was voor dat jaar dan altijd tussen de 1000 en 1500km totaal, en ik heb geen enkele maal af moeten stappen op de beklimmingen.

Rijd jij dus wekelijks de 120km in 2 ritten, en daarnaast 1 rit van 100km+, dan doe je die 150km fluitend.
Hoe vaak doe je dat wwv van 35min enkele reis? Ook daar hoef je echt niet elke keer de terugweg uit te breiden.

Neburhop
Forum-lid

Neburhop 16 nov 2017 19:42

Thnx voor de reacties!
Even voor de duidelijkheid: Nu beginnen met extensieve duurtraining om een goede basis te leggen dmv 2 x 60 op 1 dag.
Ik rij 4 x WWV waarvan dus 1 maal 100+. Andere dagen minimaal 34.
Eind februari zal ik langere afstanden gaan rijden. Was gewoon benieuwd naar die 2 maal 2 uur op 1 dag met werk er tussen.

Neburhop
Forum-lid

Neburhop 16 nov 2017 19:46

Even terugkomend op de terugreis van gisteren vanaf Petten....

MOTREGEN!! En dan ook nog 2 omleidingen in de duinen tussen Hargen aan zee en Bergen, 16 km extra. Zeiknat, niet voor donker thuis, heerlijk gereden 😃, geen last van zadelpijn etc, kortom dik tevreden en genoten van de mooie duinen!

noepzor
Forum-lid

Gebruikersavatar noepzor 17 nov 2017 07:18

Eergisteren de fiets gepakt. Opzich droog maar de weg was gruwelijk nat. Mooi fonteintje van ellende kwam er dus omhoog van de banden. Heeft een mtb hier minder last van of sproeit die alleen maar meer?
TREK Emonda SL5 Afbeelding

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 17 nov 2017 07:45

noepzor schreef: 17 nov 2017 07:18 Eergisteren de fiets gepakt. Opzich droog maar de weg was gruwelijk nat. Mooi fonteintje van ellende kwam er dus omhoog van de banden. Heeft een mtb hier minder last van of sproeit die alleen maar meer?
Een MTB heeft hier niet minder last van.
Gewoon een setje spatbordjes d'r op. Heb al ik al veel plezier van gehad. Ik heb een setje vaste spatborden (SKS Velo 42) voor als het echt slecht weer is en een SKS S-Blade welke ik op de zadelpen kan klikken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 17 nov 2017 09:21

noepzor schreef: 17 nov 2017 07:18 Eergisteren de fiets gepakt. Opzich droog maar de weg was gruwelijk nat. Mooi fonteintje van ellende kwam er dus omhoog van de banden. Heeft een mtb hier minder last van of sproeit die alleen maar meer?
Gisteren het verschil gemerkt tussen Schwalbe one en marathon plus.
De One's gooien beduidend meer water op dan de marathons.

OK, de marathons zorgene r wel voor dat je (grofwegge schatting) 5% harder moet trappen.

Beste lijkt me gewoon een setje sks spatbordjes.

EDIT: en niet alleen voor jezelf, vooral ook voor je fietsmaatjes, als jij niet alle kopwerk op je wilt nemen. Anders ben je nog zeiknat :-)

DDX
Forum-lid HC

DDX 17 nov 2017 11:54

Woensdag en Donderdag gewoon geen zin kunnen maken om op de fiets te stappen met nattigheid op grond/lucht.
Gisteravond nog wel even snel een rondje gefietst toen ik thuis kwam, net op tijd weer binnen voordat het weer lekker ging regenen.

Vanmorgen wel weer op de fiets gestapt voor woon werk ritje.
Even op buienradar gekeken naar temperatuur, er werd 7 graden aangegeven.
Nou het was flink kouder (ook door de mist) wahoo gaf rond vriespunt aan.
Maar wel mooi zonnetje erbij :)

Afbeelding

noepzor
Forum-lid

Gebruikersavatar noepzor 17 nov 2017 13:12

Bospaadje schreef: 17 nov 2017 09:21
Gisteren het verschil gemerkt tussen Schwalbe one en marathon plus.
De One's gooien beduidend meer water op dan de marathons.

OK, de marathons zorgene r wel voor dat je (grofwegge schatting) 5% harder moet trappen.

Beste lijkt me gewoon een setje sks spatbordjes.

EDIT: en niet alleen voor jezelf, vooral ook voor je fietsmaatjes, als jij niet alle kopwerk op je wilt nemen. Anders ben je nog zeiknat :-)
Ik heb er inderdaad ook schwalbe one's op liggen, zijn gewoon slicks. Vanmorgen op de hybride gegaan (of hoe noem je zo'n versnelde stadsfiets). Lekker weer maar wel fris. In het oosten hadden ze ook 1 graad voorspeld als min. temperatuur.

Afbeelding
TREK Emonda SL5 Afbeelding

hayes

hayes 17 nov 2017 20:01

Mooi, die stille morgens...

wido
Forum-lid

Gebruikersavatar wido 17 nov 2017 20:23

Rij al bijna vijf jaar op Schwalbe Marathon Plus op de MTB (26 inch, 25 mm breed) zonder één lekke band (= vijftigduizend km!!). Voor mij nooit meer iets anders. Omdat ik het jaar rond rij is voor mij fietscomfort geen enkel discussiepunt. Het enige wat telt voor mij is niet lek rijden......
Maar,..daarnaast is mijn ervaring dat een Schwalbe Marathon Plus 26 inch zeer snel is. Ik rij 28-30 km/uur gemiddeld (20-25km enkele reis per dag, 8x per week) zonder gevoel dat dat enige moeite kost....
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Plaats reactie