jackflash schreef: ↑23 jan 2022 15:40 Mijn nieuwe fiets moet schijfremmen hebben, had ik me zo bedacht. Na rit vandaag met wat mannen van mijn clubje, toch weer aan twijfelen geslagen. Iemand met schijfremmen had lek, verwisselen band ging al niet lekker, maar het geklooi om het wiel in het frame te krijgen, vond ik wel een eye-opener (in negatieve zin). Wiel paste niet in 1x weer terug en de steekas kregen we er daarom niet goed in. Met hulp van 1 of 2 anderen, lukte het uiteindelijk, maar als ie alleen was geweest, was 'm dat niet gelukt denk ik zo. Ik vond het best veel gedoe, waardoor ik toch wel weer twijfel aan mijn idee om voor schijfremmen te gaan bij mijn nieuwe fiets. Daarnaast maakte ook iemand de opmerking om nooit in de rem te knijpen als het wiel eraf ligt, want dan kom je niet meer thuis. Klopt dat inderdaad? Toegegeven, het zijn niet de meest technische jongens waar ik mee fiets, maar het leek inderdaad niet heel makkelijk allemaal.
Een deel van het gestuntel onderweg (wat ik zo af en toe zie) is te voorkomen door thuis in alle rust bepaalde basishandelingen een paar keer te oefenen.
Die opmerking van niet meer thuis komen, die klopt niet. Je kunt de zuigers met een bandenlichter terugduwen als dit gebeurt. Het vereist simpelweg wat basale kennis van je fiets. Het 'euvel' is overigens te voorkomen door een plastic spacertje mee te nemen dat je tussen de remblokjes klikt wanneer je het wiel er uit haalt.