Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

joren_verschaeve
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2010 15:42

joren_verschaeve 22 jun 2010 13:37

Het is inderdaad vrij bizar dat ze daar blijven sukkelen met die lak, want dit is echt wel geen goede reclame voor hen. Stel dat ze erop besparen, dan is het zeker niet lonend, want op lange termijn zullen mensen gewoon niet meer kiezen voor Canyon. En het is zeker niet dat ze het niet weten, overal waar je kijkt op fora zit er wel ééntje die met lakproblemen zit. Ook hun kleurverschil tussen de voorvork en het frame (indien beide zwart zijn) is merkwaardig én zeker niet mooi.

Zelf ben ik ook waarschijnlijk van plan om een canyon frame te kopen (omwille van de korting die je kan krijgen als wielrenner), meer bepaald een ultimate al. Maar mijn grootste rem voorlopig zijn nu die lakproblemen. Daarom mijn vraag: zijn de lakproblemen bij canyon enkel het geval bij hun carbon fietsen? En er bestaat ook nogal wat verwarring tussen witte en andere uitvoeringen. Wit zou ook kwetsbaarder zijn als lak, maar is dit ook zo bij de Alu versies meer specifiek bij de team white kleuren?

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 22 jun 2010 13:50

@ joren,

Ik rijd nu al op mijn 3e Ultimate AL frame (kleur black anodized), model 2008 welliswaar. De eerste werd onder garantie vervangen nadat de bidonhouderbusjes uitscheurden. De 2e is via crash replacement vervangen nadat ik het frame total loss heb gereden.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de lak, maar ik heb dan ook een black anodized frame. Of het lakprobleem ook bij de witte AL voorkomt weet ik niet. Wel ken ik iemand die een witte AL heeft, maar hij heeft geen problemen met de lak. Zou dus best kunnen dat het alleen bij de CF is.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 22 jun 2010 13:51

Ik heb dus de witte AL. Geen problemen met scheuren. Hou er alleen rekening mee dat de lak relatief zacht is en dat er dus snel beschadigingen optreden. Ook vind ik de lak minder mooi glimmen dan bijvoorbeeld bij Cannondale (waar de lak bovendien veel harder van is). Maar laat je om deze reden niet weerhouden om met een Canyon te rijden. Het rijdt verder als de brandweer!

petercanyon
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 feb 2007 18:00

petercanyon 22 jun 2010 14:23

Wellicht is het goed om van deze kant op het "lak probleem" te reageren.
(Afgezet tegen het aantal door ons verkochte frames en fietsen valt het aantal claims hiervoor overigens enorm mee.) Wanneer er scheurvorming in de lak optreed is dit zo goed als altijd bij de witte CF frames, dit wordt veroorzaakt door de combinatie van erg harde (weinig flexible) lak, de kleur wit, waar gewoon meer lagen van gespoten moeten worden ivm de minder dekking van wit en het gegeven dat carbon frames meer "werken" dan aluminium frames. Uiteraard hoort de lak niet te scheuren en wij vervangen deze frames dan ook vrijwel altijd onder garantie. Bovendien gebruiken wij vanaf modeljaar 2010 een flexibelere/taaiere lak waardoor het scheuren van lak nu zo goed als niet meer voor zou moeten komen.
Groetjes, Peter

joren_verschaeve
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2010 15:42

joren_verschaeve 22 jun 2010 14:33

Peter / Canyon schreef:Wellicht is het goed om van deze kant op het "lak probleem" te reageren.
(Afgezet tegen het aantal door ons verkochte frames en fietsen valt het aantal claims hiervoor overigens enorm mee.) Wanneer er scheurvorming in de lak optreed is dit zo goed als altijd bij de witte CF frames, dit wordt veroorzaakt door de combinatie van erg harde (weinig flexible) lak, de kleur wit, waar gewoon meer lagen van gespoten moeten worden ivm de minder dekking van wit en het gegeven dat carbon frames meer "werken" dan aluminium frames. Uiteraard hoort de lak niet te scheuren en wij vervangen deze frames dan ook vrijwel altijd onder garantie. Bovendien gebruiken wij vanaf modeljaar 2010 een flexibelere/taaiere lak waardoor het scheuren van lak nu zo goed als niet meer voor zou moeten komen.
Groetjes, Peter


Tuurlijk dat het probleem inderdaad in de juiste proporties gezien moet worden. De oplage van Canyon is waarschijnlijk vele malen groter als die van andere merken waardoor het al wat makkelijker is om op het internet negatieve zaken terug te vinden. Ik ga er altijd van uit dat één negatieve reactie gelijk staat aan een 5tal positieve reacties. Al die mensen bij wie er zich geen problemen voordoen hoor je immers niet of veel te weinig.

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 22 jun 2010 15:37

@Peter / Canyon

Ik had twee vraagjes over het CF SLX frame model voor volgend jaar:

- Wordt de basalt zadelpen ook gebruikt in de niet EVO versie?
- Zullen de huidige grijze binnenvlakken een andere kleur krijgen?

Indien deze twee dingen nog niet bekend zijn, wanneer wel?

Alvast bedankt voor de info.

petercanyon
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 feb 2007 18:00

petercanyon 22 jun 2010 15:47

De Basalt zadelpen zit nu al in de 2010 SLX Evo.
Van modeljaar 2011 is nog niets vrijgegeven, dit zal ook zeker niet voor de Eurobike gebeuren.

Gr. Peter

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 22 jun 2010 16:07

Oeps, ik bedoelde natuurlijk de basalt zadelpen ;)

Bedankt in ieder geval voor het antwoord, ik ga nog maar een poosje wachten.

joren_verschaeve
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2010 15:42

joren_verschaeve 22 jun 2010 17:59

Trouwens iemand een idee van het gewichtsverschil tussen de zwarte matte lak en de team white lak bij het alu frame? Op weight weenies heb ik reeds gevonden wat het verschil ongeveer is bij een carbon kader, maar ik vroeg me af of er ook zo'n verschil in zat bij de alu versie.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jun 2010 18:00

Ik neem aan dat mat zwart geanodiseerd is en dat weegt niets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

petercanyon
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 feb 2007 18:00

petercanyon 22 jun 2010 18:14

Afhankelijk van de dikte van de lak is een witte tussen de 60 en 100 gram zwaarder dan een zwarte (incidenteel nog altijd afwijkingen van deze waardes mogelijk)
Gr. Peter

a.b.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2009 04:28

a.b. 23 jun 2010 13:10

weet er iemand hoelang het duurt voordat je kader wordt geleverd?, ze staan on stock maja...

Plaats reactie