Scott
Zonde van je fiets maar gelukkig ben je er goed vanaf gekomen.
Ik heb met een binnenbeen lengte van 81.5 cm een Addict Medium. Mijn lichaamslengte is 1.78 en ik gebruik een 11cm stem met 2cm spacer onder mijn stuurpen. Zadelhoogte waar ik mee fiets is 73.5 cm , wel hoog maar klachtenvrij tov 72.5 cm waar ik eerst mee fietste. Zadel stuurdrop is 9 cm , dus dan heb je alvast wat vergelijkbare waardes.
Gekocht bij westbrook cycles in Engeland. Mocht je snel een frame willen en redelijk goedkoop , kijk daar dan eens.
Kijk maar eens naar de foto van mn fiets voor de ruwe geometrie , kan je zien of je een S of een M moet hebben. Je bent een twijfel geval denk ik gezien je lichaams lengte.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.
Grtz
Ik heb met een binnenbeen lengte van 81.5 cm een Addict Medium. Mijn lichaamslengte is 1.78 en ik gebruik een 11cm stem met 2cm spacer onder mijn stuurpen. Zadelhoogte waar ik mee fiets is 73.5 cm , wel hoog maar klachtenvrij tov 72.5 cm waar ik eerst mee fietste. Zadel stuurdrop is 9 cm , dus dan heb je alvast wat vergelijkbare waardes.
Gekocht bij westbrook cycles in Engeland. Mocht je snel een frame willen en redelijk goedkoop , kijk daar dan eens.
Kijk maar eens naar de foto van mn fiets voor de ruwe geometrie , kan je zien of je een S of een M moet hebben. Je bent een twijfel geval denk ik gezien je lichaams lengte.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.
Grtz
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
CimeCaron schreef:Even een vraagje over de geometrie.
Mijn CR1 heeft een wielerwedstrijd niet overleefd. Kwam met 50+ in een valpartij terecht. Behalve schaafwonden er verder wel goed af gekomen.
Nu ben ik dus op zoek naar een nieuw CR1 of Addict frame. Las al dat profs vaak ook een maatje kleiner hebben om diep te kunnen zitten. Het frame op de foto was maat 54 met een 12 cm stuurpen. Ik heb nog 1 cm spacer over onder de stuurpen. In de toekomst denk ik nog wel een 1/2 cm dieper te kunnen.
Zou ik eventueel op een Addict maat 52 passen ? De bovenbuis is dan 1cm korter en de balhoofbuis 3 cm korter ten opzichte van de CR1. Of is maat 54 toch een betere keuze. Bovenbuis is dan 0,5 cm langer en balhoofdbuis 1 cm korter.
Ben 173 cm met een binnenbeenlengte van 82 cm. De zadelpen steekt er nu ongeveer 8 cm uit. Bedoeling is om de fiets vooral voor training en wedstrijden te gebruiken.
Als ik jou was zou ik op een 54 blijven rijden.
Idealiter zitten er géén spacers onder je stuurpen (geeft het stijfste resultaat). Je hebt nu 1 cm, en toekomstig 0,5 cm over.... lijkt mij dat je dan op een goede maat zit. Daarbij is 12 cm stuurpen een normale maat
Als je zadel naar jouw zin niet ver genoeg uit het frame steekt, dan is dit niet de fiets met de juiste geometrie voor jou...
Arepol schreef: Als ik jou was zou ik op een 54 blijven rijden.
Idealiter zitten er géén spacers onder je stuurpen (geeft het stijfste resultaat). Je hebt nu 1 cm, en toekomstig 0,5 cm over.... lijkt mij dat je dan op een goede maat zit. Daarbij is 12 cm stuurpen een normale maat
Als je zadel naar jouw zin niet ver genoeg uit het frame steekt, dan is dit niet de fiets met de juiste geometrie voor jou...
Ik bedoelde de stuurpen 1 a 2 cm naar beneden i.p.v. 0,5 cm. Heb het inmiddels aangepast. Die laatste zin over het zadel snap ik niet helemaal. Ik vind het op zich geen probleem dat de zadelpen maar 8 cm uitsteekt, maar omdat ik het niet veel is dacht ik dat een frame van 52 cm ook moet kunnen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zadelpen is hier wel een probleem, 8 cm is voor een cr1 echt te weinig (trek je de geometrie uit haar verband). Gewoon een S nemen.
CimeCaron schreef:Arepol schreef: Als ik jou was zou ik op een 54 blijven rijden.
Idealiter zitten er géén spacers onder je stuurpen (geeft het stijfste resultaat). Je hebt nu 1 cm, en toekomstig 0,5 cm over.... lijkt mij dat je dan op een goede maat zit. Daarbij is 12 cm stuurpen een normale maat
Als je zadel naar jouw zin niet ver genoeg uit het frame steekt, dan is dit niet de fiets met de juiste geometrie voor jou...
Ik bedoelde de stuurpen 1 a 2 cm naar beneden i.p.v. 0,5 cm. Heb het inmiddels aangepast. Die laatste zin over het zadel snap ik niet helemaal. Ik vind het op zich geen probleem dat de zadelpen maar 8 cm uitsteekt, maar omdat ik het niet veel is dacht ik dat een frame van 52 cm ook moet kunnen.
Aha, dan is het logischer een maatje kleiner te nemen ja
Sharkman 1 schreef:Zadelpen is hier wel een probleem, 8 cm is voor een cr1 echt te weinig (trek je de geometrie uit haar verband). Gewoon een S nemen.
Ik maakte die opmerking over de zadelpen omdat ik dus dacht dat CimeCaron niet zoveel dieper kon zitten en een kleinere maat alleen maar meer spacers op zou leveren. (enige reden dat je dan een maat kleiner zou willen is esthetisch)
Maar zoals jij zegt, die geometrie uit het verband trekken is wel zonde ja (want het is een serieus mooie fiets).
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Betekent dit nu dat ik bij een Addict in maat M nog minder zadelpen over hou ?
Deze is minder sloping dan de CR1. En heeft het uit het verband trekken van de geometrie ook gevolgen voor de rij-eigenschappen. Of speelt dit alleen esthetisch gezien ?
Betekent dit nu dat ik bij een Addict in maat M nog minder zadelpen over hou ?
Deze is minder sloping dan de CR1. En heeft het uit het verband trekken van de geometrie ook gevolgen voor de rij-eigenschappen. Of speelt dit alleen esthetisch gezien ?
Mooie fiets frits!
fritshoeve schreef:Scott Speedster S10
Het heeft even geduurd, maar hierbij, zoals in eerdere posts al aangegeven, een aantal foto's van mijn zelf opgebouwde speedster (zie eerdere post voor speclist).
De eerste 100en km's zijn inmiddels gereden... enorm verschil met mijn oude Raleigh.
Ik weet dat de pedalen spuuglelijk zijn (heb geprobeerd ze zo min mogelijk te fotograferen), maar vanuit een oogpunt van duurzaamheid, economische crisis etc rijd ik ze eerst op voordat ik nieuwe koop.
Zeker een S nemen als ik jouw frame nu zie, als je zadelpen 2cm hoger staat ga je een mooier resultaat krijgen.
Voor net € 700 heb je een cr1 frame incl verzending bij westbrook, ik zou dit sowieso opteren om wedstrijden te rijden. Als je een addict zou overwegen moet je wel goed kijken naar de geometrie vermits het balhoofd iets kleiner is en de bovenbuis iets langer dan een CR1.
Succes met je keuze....
Voor net € 700 heb je een cr1 frame incl verzending bij westbrook, ik zou dit sowieso opteren om wedstrijden te rijden. Als je een addict zou overwegen moet je wel goed kijken naar de geometrie vermits het balhoofd iets kleiner is en de bovenbuis iets langer dan een CR1.
Succes met je keuze....
@cimecaron
Probleem met CR1 is alleen dat derailleurpat niet makkelijk te vervangen is en dat is als je je regelmatig in situaties met grote kans op vallen begeeft misschien toch een probleem. Die van mij kon rechtgebogen - na een uiterst lullige schuiver bij nul snelheid over een combi van natte kinderkopjes en tramrails - maar er werd mij door de FM wel op het hart gedrukt niet te vaak met de fiets aan derailleurzijde onderuit te schuiven (was ik ook niet van plan, rij zelf geen wedstrijden).
Probleem met CR1 is alleen dat derailleurpat niet makkelijk te vervangen is en dat is als je je regelmatig in situaties met grote kans op vallen begeeft misschien toch een probleem. Die van mij kon rechtgebogen - na een uiterst lullige schuiver bij nul snelheid over een combi van natte kinderkopjes en tramrails - maar er werd mij door de FM wel op het hart gedrukt niet te vaak met de fiets aan derailleurzijde onderuit te schuiven (was ik ook niet van plan, rij zelf geen wedstrijden).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Voor 700 Euro zou ik dat risico nog wel nemen en bovendien is het gemiddelde topframe met verwisselbare pat na een redelijke schuiver ook einde verhaal dus alteveel wonderen hoef je van een dergelijke optie ook niet te verwachten.
Framekeuze blijft lastig. Zou een Addict maatje S kunnen nemen maar dan zal ik nog wel wat moeten zakken, anders blijf ik met een spacertoren zitten. De drop op mijn CR1 heb ik gisteren nog eens gemeten en bleek maar 7 cm te zijn. Op m'n tijdritfiets heb ik een drop van 14 cm en dat lijkt me bij m'n lengte van 173 best flexibel. De CR1 in S heeft 1 cm meer balhoofdbuis, maar dan kom ik wel 1,5 cm korter te zitten, terwijl dit bij een Addict 1 cm is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 25 mar 2008 14:48
@otje, nog bedankt voor het compliment.
Ik overweeg overigens nog om 1 (?) spacer te verwijderen.
Wel of niet doen; op basis van de volgende zitpositie:
'k Zie de reacties wel.
Ik overweeg overigens nog om 1 (?) spacer te verwijderen.
Wel of niet doen; op basis van de volgende zitpositie:
'k Zie de reacties wel.
Frits