Tubeless
En die zgn. handige buurman van jouw kan dan nog wel gewone buitenbanden monteren met binnenband of gaat dit ook met vloeken en zuchten.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Interessante site, bedankt!mhr-zip schreef: ↑30 aug 2020 19:37Mavic maakt ook zelf hele goede tubeless bandjes.keesh schreef: ↑30 aug 2020 16:25 Heren/dames,
Momenteel fiets ik met Mavic Aksium Elite UST wielen die tubeless ready zijn (Schwalbe Durano 28c met binnenband). Nu vertoont de achterband reeds een platte kant, en beraad ik me op vervolgstappen: tubeless of niet. Ik heb dit topic vanaf ongeveer pagina 100 doorgelezen.... (plm jaar 2015)
Wat ik mij niet helemaal duidelijk geworden is: zijn er mensen die uiteindelijk voor wat betreft tubeless de handdoek in de ring gegooid hebben, en terug bij de binnenbanden zijn of fietst iedereen in dit topic, evt. na 'vallen en opstaan', vrolijk met tubeless?
Thnx!
Kees
https://www.bicyclerollingresistance.co ... o-ust-2018
(Oké, ze besteden de productie uit aan Hutchinson)
Reclame video
https://www.youtube.com/watch?v=ALVtgcY1YeM
Zeker, van uitzoekwerk en sleutelen ben ik ook niet vies (aan mijn motor doe ik ook alles zelf, incl. banden leggen). Echt vind ik met latex nogal een gedoe... daarnaast lees ik mensen die alsnog een binnenband nodig hebben voor onderweg.... de plank misslaan als tubeless in het geheel als je het mij vraagt... (maar ik kan ernaast zitten).csteenbe schreef: ↑31 aug 2020 18:39Ik ook, vind het bijna het leukste aan de hobbywasbeer2006 schreef: ↑31 aug 2020 15:25 Ik vind het ook leuk om een beetje te klooien met materiaal.
Je moet je verdiepen in de materie, tubeless in dit geval en weten welke middelen je nodig hebt. Vond het wel een uitdaging, als fervent Tube rijder ben ik wel wat gewend maar het ploppen en monteren van de band was een uitdaging - zeker de Conti 5000TL was een regelrecht drama nu met de Schwalbe peace of cake maar deze kreeg ik weer moeilijk op druk.
Bij tubeless moet alles kloppen, band / velg / velglint en sealant - compressor of iets dergelijks is een must. Heb je dit voor mekaar dan heb je een goed kans op slagen qua montage
Heb toch het vermoeden dat de tubeless markt nog niet geheel volwassen is, niet elke velg met band combinatie is een go of werkt makkelijk. Het op druk brengen van de band het zogenaamde ploppen moet ook makkelijker kunnen - niet iedereen wilt een andere pomp of compressor kopen.
Ik ken het gevoel van ergens veel energie in steken, en dat er (uiteindelijk) toch niet gebeurt wat je wilt... ondanks dat je zorgvuldig geweest bent. Dat zou bij een tubeless avontuur voor mij 'op de loer' kunnen liggen.
Het zetten van de band in de rand van de velg is geen probleem gok ik, want: compressor voorhanden. Heb nu plm 3800 km met de Durano's gereden... niet 1x lek gereden (wel enkel droog weer)..... dus echt een lekrijder ben ik niet.
Maar een techneut/perfectionist (onder)zoekt verder.... nieuwe technieken zijn altijd interessant. Vind het vooral interessant hoe het de verschillende personen in deze is gegaan en hoe ze er nu over denken..
Zijn er eigenlijk (aluminium) velgen welke geen spaakgaten hebben zodat je deze niet met tape hoeft te dichten?
Combinatie UST velgen en UST banden is denk ik echt een hele goede om mee te beginnen.
Als je kiest voor fabrikanten die al enige tijd bezig zijn, heb je meer kans dat alles goed gaat dan dat je proefkonijn bent van een fabrikant die het ook gaat "proberen".
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Mijn eerste tubeless ervaring was bewust een Aksium UST setje met bijpassende UST Mavic banden. Uitstekende combi wat vertrouwen geeft om verder te prutsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
ust op ust gaat altijd goed. Dat werkt al bijna 20 jaar.
Dat is ook een standaard opzich met een andere rand.
Het zijn de (normale) tl ready wielen en banden die soms wat problemen geven.
Er zijn vrijwel geen ust banden meer. Daar hoeft namelijk ook geen vloeistof in.
Een raceband lukt vrijwel altijd zonder compressor. MTB banden is wat lastiger.
Vandaag twee maxxis gravel banden op een setje gelegd, zo gebeurt en in 1x dicht.
Dat is ook een standaard opzich met een andere rand.
Het zijn de (normale) tl ready wielen en banden die soms wat problemen geven.
Er zijn vrijwel geen ust banden meer. Daar hoeft namelijk ook geen vloeistof in.
Een raceband lukt vrijwel altijd zonder compressor. MTB banden is wat lastiger.
Vandaag twee maxxis gravel banden op een setje gelegd, zo gebeurt en in 1x dicht.
Het is ook net als je versnelling afstellen, de 1e 3 keer duurt het lang en gaat het niet zo lekker. Daarna doe je het met je ogen dicht.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Mijn (prille) ervaring met tubeless rijden is dat het heel makkelijk kan zijn óf dat het je hoofdpijn kan bezorgen. Mijn voorwiel plopte er direct in, bleef op spanning en na het toevoegen van de sealant bleef de band hard.
Mijn achterwiel was een ander verhaal, die wilde niet direct ploppen en bleef continu leeg lopen. Uiteindelijk paar keer van rubber gewisseld op het ventiel, een nieuw velglint aangebracht en toen was het wel in orde.
Ik heb pas 1 rit gemaakt op de 25 mm schwalbe pro one met dt swiss pr 1600 wielen en het voelde een stuk lekkerder aan. Vooral bij het fietsen over oneffenheden in de weg werden de trillingen beter geabsorbeerd.
Mijn achterwiel was een ander verhaal, die wilde niet direct ploppen en bleef continu leeg lopen. Uiteindelijk paar keer van rubber gewisseld op het ventiel, een nieuw velglint aangebracht en toen was het wel in orde.
Ik heb pas 1 rit gemaakt op de 25 mm schwalbe pro one met dt swiss pr 1600 wielen en het voelde een stuk lekkerder aan. Vooral bij het fietsen over oneffenheden in de weg werden de trillingen beter geabsorbeerd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat de meeste niet doen/vergeten is de banden ontvetten.
Doe dat bv met remmen reiniger, dat is schraal en zo gebeurt.
Dat haalt het laagje siliconen weg uit de band en dan hecht de sealant beter, zeker bij de draad.
Nog iets wat ik de laatste jaren doe, zeker bij hookless velgen schwalbe montage vloeistof dat kleeft heel goed als het is opgedroogt. Zeepsop droogt minder goed en kan glad blijven en bij veel gebruik verdunt het de latex. Dan gaat de band langs de draad lekken.
Doe dat bv met remmen reiniger, dat is schraal en zo gebeurt.
Dat haalt het laagje siliconen weg uit de band en dan hecht de sealant beter, zeker bij de draad.
Nog iets wat ik de laatste jaren doe, zeker bij hookless velgen schwalbe montage vloeistof dat kleeft heel goed als het is opgedroogt. Zeepsop droogt minder goed en kan glad blijven en bij veel gebruik verdunt het de latex. Dan gaat de band langs de draad lekken.
Bedoel je dan de pro of de normale versie?
https://www.mantel.com/schwalbe-pro-one
https://www.mantel.com/schwalbe-one-tle-racefiets-band
Bedoel je dan deze of komen ze nog met andere banden?Schijnt dat Enve binnenkort ook bandjes van Hutchinson onder hun naam gaat verkopen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl