Pagina 219 van 261

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 24 jan 2022 17:26
door jakkel
TL@ schreef: 24 jan 2022 17:12

Op 5 meter van mij zien (en horen) gebeuren in mijn eerste keer Marmotte, bijna beneden na de afdaling van de Glandon. Kerel is tegen de grond gegaan maar zonder erg (gelukkig). Wiel zag er lief uit

Ik reed toen ook nog met velgremmen (Orbea Onix) maar wel met alu wielen. Ik weet nog goed hoeveel pijn mijn handen altijd deden na zo'n lange afdaling (zwakke handjes, niks aan te doen)
De Glandon afdalen tijdens een Marmotte, zeker als je helemaal achteraan vertrokken bent, is dé ultieme test voor je remmen. Dat is immers haast file tijdens het dalen en toen de tijd van de afdaling nog meetelde ook super frustrerend voor de gemiddeld betere daler.

Met m'n velgremmen (op alu velgen weliswaar) echter nooit remproblemen gehad in het gebergte...

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 24 jan 2022 19:34
door TL@
Buiten zere handen, heb ik ook nooit problemen gehad met het remmen zelf (op alu), ook niet in de regen. De schijfremmen zijn wel enorm comfort verhogend (voor mij)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 24 jan 2022 19:42
door hayes
Ik ook niet hoor :mrgreen: :mrgreen:

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 25 jan 2022 09:27
door wasbeer2006
Dat is het ook comfort verhogend. Velgremmen waren helemaal niet slecht met de techniek van toen op alu velgen.
Maar schijven remmen gewoon beter en comfortabeler in alle omstandigheden.

En in bepaalde afdalingen waar je veel van hoge snelheid naar lage remt, voelde ik me na drie/vier keer nooit meer helemaal op mijn gemak met velgremmen.

Het is ook de hele fiets die gewoon met de overstap naar schijven en steekassen zoveel stabieler is geworden.
Dan zijn er altijd weer mensen die berekeningen laten zien dan een QR stijver is omdat je die met meer kracht vastzet, dat zal theoretisch best kloppen, maar de praktijk is toch echt anders. En dan heb ik ook nog met dezelfde fiets met en zonder schijvenremmen en qr vs steekassen gereden op een Foil.

Het is natuurlijk bij heel veel een combo, van een stijver en iets breder wiel met een iets bredere band etc. Dat is een stuk makkelijker met schijven te bereiken als met velgremmen door allerlei beperkingen.

Kijk naar de MTB wereld, dan weet je wat straks ook de race wereld inkomt. schijven, bredere velgen en banden, tubeless, di2, noem maar op.... daar wordt het vaak eerst "getest"

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 25 jan 2022 09:50
door ophetkantje
Ben er nog steeds van overtuigd en ik heb zelf beide, dat ik met velg en schijfremmen echt even goed kan remmen in afdaling of vlak. Belemmering zit hem voor mij altijd in contactoppervlak band weg en niet in de remmen. Juist daarom ook dat voor velen schijfremmen beter voelen, ze rijden namelijk met bredere banden en hebben dus een groter contactoppervlak. Wasbeer schrijft dat ook in zijn voorlaatste alinea, en ben er echt van overtuigd dat het verschil hem daar in zit, De banden zijn breder geworden en de fietsen stijver, dat is het verschil, niet velgremmen of schijfremmen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 25 jan 2022 09:56
door jakkel
ophetkantje schreef: 25 jan 2022 09:50 Ben er nog steeds van overtuigd en ik heb zelf beide, dat ik met velg en schijfremmen echt even goed kan remmen in afdaling of vlak. Belemmering zit hem voor mij altijd in contactoppervlak band weg en niet in de remmen. Juist daarom ook dat voor velen schijfremmen beter voelen, ze rijden namelijk met bredere banden en hebben dus een groter contactoppervlak. Wasbeer schrijft dat ook in zijn voorlaatste alinea, en ben er echt van overtuigd dat het verschil hem daar in zit, De banden zijn breder geworden en de fietsen stijver, dat is het verschil, niet velgremmen of schijfremmen.
Helemaal mee eens!

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 25 jan 2022 10:02
door nijkie
ophetkantje schreef: 25 jan 2022 09:50 Ben er nog steeds van overtuigd en ik heb zelf beide, dat ik met velg en schijfremmen echt even goed kan remmen in afdaling of vlak. Belemmering zit hem voor mij altijd in contactoppervlak band weg en niet in de remmen. Juist daarom ook dat voor velen schijfremmen beter voelen, ze rijden namelijk met bredere banden en hebben dus een groter contactoppervlak. Wasbeer schrijft dat ook in zijn voorlaatste alinea, en ben er echt van overtuigd dat het verschil hem daar in zit, De banden zijn breder geworden en de fietsen stijver, dat is het verschil, niet velgremmen of schijfremmen.
Ik rij met DA 9070 velgrem en grx 810 schijfrem,de kracht die ik moet uitoefenen ligt een stuk lager bij de grx.Vergelijk het met en zonder rembekrachtiging.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 25 jan 2022 10:44
door raven14
Ja de kracht in de hand, nodig om te remmen, ligt lager bij schijfremmen, dus misschien ligt het comfort hoger. Maar dat wil niet zeggen dat de fiets minder snel tot stilstand komt met een velgrem.

Ik denk van mezelf ook dat ik in het droge NIET sneller daal met schijfremmen. Ik vind ze wel makkelijker te moduleren dan een velgrem, maar heb ondertussen al genoeg ervaring met velgremmen om daar geen nadeel van te ondervinden. 't Is een beetje zoals autorijden met achterwielaandrijving vs 4x4 op het droge... het ene is wat vergevingsgezinder dan het andere, maar daarom niet leuker of sneller.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 25 jan 2022 12:24
door TL@
nijkie schreef: 25 jan 2022 10:02
Ik rij met DA 9070 velgrem en grx 810 schijfrem,de kracht die ik moet uitoefenen ligt een stuk lager bij de grx.Vergelijk het met en zonder rembekrachtiging.
Dat vind ik eigenlijk een erg goede vergelijking en slaat de nagel zowat op de kop :winkthumb:

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 25 jan 2022 21:14
door sharkman113
Iedereen moet gewoon het systeem kiezen waar hij/zij zich het beste bij voelt. Ik heb een TCR sl0 met schijven en exact hetzelfde frame met velgremmen (allebei di2 en vergelijkbare afmontage). Ik pak de schijfremversie steevast met slecht weer of als de afdalingen echt extreem worden (Oostenrijk heeft een paar echt leuke die moordend zijn voor je velgen). Voor de rest is de versie met velgremmen (DA en goede blokken) gewoon een stuk lichter, voelt qua fietsen gewoon veel beter aan en qua onderhoud is het ook een stuk eenvoudiger. Kortom zeker als ik alleen rijdt is dat de versie die kies (gelukkig nog nooit iets kapotgeremd). Moet wel zeggen dat ik op de motor ook altijd zeer stevig doorreed en meerdere Eiffelritten met een setje blokken deed (banden waren wel in no time kaal) dus dat zal ook wel meespelen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 25 jan 2022 21:22
door Lcsmet
sharkman113 schreef: 25 jan 2022 21:14 .....Moet wel zeggen dat ik op de motor ook altijd zeer stevig doorreed en meerdere Eiffelritten met een setje blokken deed (banden waren wel in no time kaal) dus dat zal ook wel meespelen.
Bij mij indertijd ook, na 2500-3000 km was de achterband wel op.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 26 jan 2022 11:55
door 1094
Weet iemand waar ik SRAM spacers kan kopen? Of kan ik ook shimano spacers tussen mn sram remmen zetten bij vervoer?