wienesroa schreef:Zijn er mensen die al ervaring hebben met de ROSE CDX-3100 di2.
Ik ben op zoek naar een carbon racefiets en disc en di2 hebben de voorkeur. Op ROSE na, zijn deze fietsen bijna allemaal 4k+.... Dus nu bij ROSE terecht gekomen.
Wat ik graag wil weten, hoe zijn jullie ervaringen met het frame (qua stijfheid bijvoorbeeld?)
Standaard wordt de fiets geleverd met de DT Swiss R23 Spline Disc. Nu zitten deze ook op een cube agree disc en hoor ik daar (met name lagers) weinig positiefs over. Ook graag jullie ervaring en wat raden jullie aan?
Ik twijfel ook nog om te wachten tot de 2017 lijn, iemand een idee wanneer die worden geintroduceerd en of er aanzienlijke upgrades te verwachten zijn. OF wellicht een prijsdrop op de 2016 modellen te verwachten is?
Ik heb er een sinds februari dit jaar (Xeon CDX 3100, 2016 model). Tot nu toe zo'n 3000km op gereden, en bevalt me erg goed. Ik kwam van een JanJanssen Vector uit 2006 met carbon voor en achtervork.
Het frame is behoorlijk stijf; ik merk dat het frame een stuk minder meegeeft bij flink aanzetten. Dat is erg prettig. Ook op hoge snelheden (50-60km/u) voelt het frame nog strak aan en rij ik er met meer vertrouwen op dan op mijn vorige fiets.
Qua stuurgedrag kan ik je niet zoveel vertellen; ik ben niet zo'n bochtenrijder. Ik merk wel dat het rijden met losse handen wat instabieler is dan op mijn vorige fiets. Met een beetje zijwind hou ik altijd een hand aan het stuur.
Ook merk ik dat klinkerweggetjes goed worden gedempt. Veel meer dan ik verwacht had zelfs. Ik dacht dat dit vooral een beetje marketingpraat was, maar merk duidelijk verschil. Dit is natuurlijk een combinatie van de banden (25mm), het frame en de zadelpen (Ritchey WCS Carbon Link).
Welk van de delen daar het grootste aandeel in heeft weet ik niet, maar zou gokken op de banden. Ik heb nu een redelijk dun Fizik stuurlintje erop liggen. Wellicht dat ik die nog vervang door een dikkere om wat meer demping aan de voorzijde te hebben. Dat is vooral voor de lange ritten prettiger.
Aanvankelijk had ik interesse de versie met velgremmen, maar toen ik de schijfremversie had getest vond ik dat wel erg prettig remmen. Of je dit nodig vindt moet ieder voor zich weten.
Di2 is erg lekker, maar ik ben er van overtuigd dat een goed afgestelde mechanische groep ook zeer goed schakelt. Op mijn vorige fiets had ik Campagnolo Centaur, dus weinig ervaring met Shimano groepen. Di2 is een leuke upgrade als het binnen je budget valt wat mij betreft.
Ik heb nu een 39 tands blad ipv de 34. Dat geeft op het vlakke fijnere verzetten en minder scheve kettinglijnen.
Ik heb af en toe nog dat de trim van de voorderailleur niet perfect is; als ik 39-15 rijd (12-25 cassette) sleept de ketting net een beetje langs de voorderailleur. Als je naar de 14 schakelt trimt de voorderailleur. Als je daarna weer terug schakelt naar de 15 blijft de derailleur in dezelfde stand en is het rateltje weg. Ik moet nog even kijken of ik dit er helemaal uit kan stellen. Ik kan geloof ik niet het trim moment van voorderailleur aanpassen, maar als iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het graag.
Ik raad aan om een kettingvanger te plaatsen. De ketting is er bij mij een keer afgesprongen, en dat resulteerde in een paar lelijke krassen op het frame. Balen en zonde. Op zich alleen cosmetische schade dankzijde het beschermplaatje dat op de chainstay zit, maar toch; beter voorkomen dan genezen.
Qua wielen heb ik tot nu toe niets te klagen. Ze lopen nog erg goed. Als je flink aanzet kun je soms je remschijf een beetje horen aanlopen, maar daar moet je wel wat moeite voor doen.
Een vriend van me heeft de niet disc versie van deze wielen en heeft na 1.5 jaar een lager in het achterwiel moeten vervangen. Daar was vocht in gekomen.
Als je niet houdt van een luide ratel uit de body, dan moet je denk ik toch andere wielen zoeken (geldt DT Swiss in het algemeen denk ik)
Houding op deze fiets is duidelijk gericht op comfort, maar nog niet zo veel als de Trek Domane of de Canyon Endurace.
De service van Rose is zeer goed. Altijd goed bereikbaar, snel antwoord op vragen per mail.
Misschien optisch niet de meest spectaculaire fiets, maar als techneut geef ik daar niet zoveel om.
Ik heb de mat zwart/blauwe versie, en die smoelt toch best wel lekker al zeg ik het zelf. Als je van achter kijkt lijkt het een blauwe fiets, maar van de zijkant is het dan weer mat zwart.
Als je een vergelijkbare fiets zoekt bij andere merken zit je inderdaad erg snel op de 4k+ euro, als het geen 5k+ is voor de grote namen. Dat was voor mij uiteindelijk wel doorslaggevend. Veel waar voor je geld. Dat is waar Rose om bekend staat.
Ik heb geen idee of een update van dit model aan zit te komen. In vergelijking met het 2015 model was er niet bijzonder veel veranderd dacht ik. 2016 model heeft flatmount calipers. Ik dacht dat de aluminium versies een iets minder diepe knik in de seatstays hadden gekregen.
Denk dat de 2017 modellen binnenkort wel een keer gepresenteerd zullen worden, net als bij alle andere merken, maar ik verwacht niet veel gekkigheid.
Korting op een 2015 model was toen ik in Biketown was 10%. Op zich een leuke aanbieding, maar ook niet te gek om te laten liggen.